Aki érintett, jobb ha mielőbb túlesik a banki adategyeztetésen
Az adategyeztetési kötelezettség a lakossági ügyfeleknél azokra a számlatulajdonosokra vonatkozik, akik bankkapcsolatukat 2017. júniusa előtt létesítették, és bankjuk még nem rendelkezik a személyazonosságukat és lakcímüket igazoló érvényes okmányaik másolatával, esetleg változás következett be személyi adataikban, illetve kiemelt közszereplőnek minősülnek.
Az OTP Bank honlapján azt írta, adatot kell egyeztetniük azoknak az ügyfeleknek, akiknek a fizetési-, betét- vagy értékpapírszámlája inaktív, az előző két naptári évben nem történt számlájukon fizetési megbízás, és ebben a két évben adataikat sem egyeztették az OTP Bankkal.
Az OTP-nél annak az ügyfélnek nincs teendője, aki nem kap a banktól értesítést az adategyeztetés vagy nyilatkozattétel szükségéről.
Akinek előírják az adategyeztetést, annak személyesen kell megtennie az OTP Bank bármely fiókjában. Nyilatkozatot kell leadniuk azoknak az ügyfeleknek, akik az OTP Bank nyilvántartása szerint kiemelt közszereplőnek számítanak, rokoni vagy közeli kapcsolatban állnak kiemelt közszereplővel.
A K&H Banknál lehetőség van az online adategyeztetésre, kivéve a kiemelt közszereplő, vagy amerikai adóügyi illetőséggel rendelkező ügyfeleknek, nekik a bankfiókban kell bemutatniuk igazolványaikat.
Az online azonosításhoz mobileszközre vagy számítógépre van szükség, amely rendelkezik kamerával, mikrofonnal és le tud játszani hangot. Stabil internetkapcsolatra van szükség a nagyjából 10-15 perces videó beszélgetéshez, és a törvényi szabályozás értelmében az ügyfélnek egyedül kell tartózkodnia a helyiségben.
Az Erste Banknál, aki nem kapott értesítést, annak nincs teendője. Az elmúlt hónapok során megkeresték azon ügyfeleiket, akik számára kötelező az adategyeztetést elvégezni. A NetBankba belépve egy ablakban tájékoztatás jelenik meg arról, hogy van-e teendője az ügyfélnek.
A Takarékbank honlapján található tájékoztatás szerint azok az ügyfeleik, akik magyar állampolgárok és magyarországi állandó lakcímmel rendelkeznek, a csatolt linken lelérhető nyilatkozatot kell kitölteniük, aláírniuk, és igazolványaik másolatával postázhatják is a banknak, vagy a bankfiókjaiban erre a célra rendszeresített dobozba bedobhatják. Nem kell egyeztetni adatait annak, aki az átvilágítási intézkedéseket a bankfiókban 2018. szeptember 1. után végezték el, illetve postai úton beküldték a szükséges nyilatkozatot és okmánymásolatot.
A CIB Banknál is van lehetőség az okmánymásolatok postázására, illetve elektronikusan is beküldhetők a dokumentumok. Felhívják ugyanakkor a figyelmet, hogy amennyiben a megküldött okmánymásolatokon szereplő adatok nem egyeznek a rendszerben nyilvántartottakkal, úgy az újraazonosítását személyesen, bankfiókban meg kell ismételni. Ebben az esetben külön értesítést küldenek.
A Budapest Bank honlapján azt írta, lakossági ügyfeleknek alapvetően nincs teendőjük, akiknek kötelező az adategyeztetés azokat levélben értesítették. Az azonosítást postai úton vagy személyesen intézhetik el az ügyfelek.
A jogi személynek minősülő vállalati és egyéb szervezeti ügyfelek esetében a szolgáltatóknak új adatokat kell rögzíteniük, ezért szükséges a tényleges tulajdonosról tett nyilatkozatok újbóli beszerzése, valamint a kiemelt közszereplői státuszról való nyilatkozattétel.
A Pénzügyminisztérium korábbi tájékoztatása szerint mintegy kétmillió, eddig még azonosítatlan bankszámla tulajdonosának kevesebb mint két hete van az egyeztetésre.
A kötelező adategyeztetés a pénzmosás elleni jogszabályok által előírt kötelezettség, ami lakossági és vállalati ügyfelekre egyaránt vonatkozik. Magyarországon a bankok több mint 10,6 millió pénzforgalmi számlát vezetnek.
Amennyiben legkésőbb június 26-án nem történik meg az adategyeztetés, úgy a hiányzó adatok pótlásáig a számlák használatát a pénzintézetek korlátozzák. Ha az ügyfél később végrehajtja a szükséges átvilágítást, a bankszámlát érintő blokkolást az adott pénzintézet feloldja.
Forrás: MTI Fotó: MTI/Mohai Balázs