Szelfi a templomban?

Amerikában az anyák napját május 12-én, a hónap második vasárnapján ünnepelték. Ezen alkalomból néhány templomban előre felállított fotóállványok mellett fényképezkedve köszönthették fel édesanyjukat az oda betérők, és az így készült képeket később a közösségi médiában is közzé tehették. Mindez azonban nemcsak anyák napján történik a tengerentúli templomokban. Az utóbbi években a híveket egyre gyakrabban buzdítják arra, hogy az istentiszteletekről posztoljanak a Facebookra vagy az Instagramra.

A Christian Today cikke számolt be arról, hogy az utóbbi években számos, az USA-ban található templomban olyan állványokat és grafikai elemeket állítottak fel,  amelyek előtt állva a hívek megörökíthették azt, hogy részt vettek az istentiszteleten.

Az idei anyák napján például a hívek olyan táblákkal fotózkodtak, amelyeken a „Szeretjük anyut!” és ehhez hasonló mondatok szerepeltek, majd ezeket a fotókat fel is töltötték a közösségi média platformjaira.

Az istentiszteleten való fotózkodás szokása a tengerentúlon az utóbbi öt évben kezdett elterjedni a különféle vallási felekezetekben, és szép lassan egyre inkább bevetté válik. A templomi dolgozók többféleképpen is próbálják arra buzdítani a híveket, hogy csináljanak pár képet a templomban és később töltsék fel azokat az internetre. 

Néha arra biztatják a híveket, hogy készítsenek egy szelfit a templomban, máskor pedig egy önkéntest is beosztanak arra a feladatra, hogy fotózza le azokat a híveket, akik ezt igénylik. Sőt, időnként még profi fotósokat is felbérelnek ennek érdekében. Ezek a képek aztán sok esetben felkerülnek a világhálóra, és azt az üzenetet hordozzák az emberek számára, hogy igenis jó dolog templomba járni. 

Kendall Conner, a High Pointban található Piedmont Chapel „kreatív lelkipásztora” rendszeresen külön grafikai elemeket szerkeszt a fotók számára, amelyekkel e kezdeményezések sikeresebbé tehetőek.  Véleménye szerint

a közösségi média egy olyan lehetőséget jelent, amelyet ki kell használnia az egyháznak is.

„A közösségi média egy olyan, minden korábbinál nagyobb platformot adott a híveknek, ahol megoszthatják azokat a dolgokat, amelyeket fontosnak tartanak – beleértve a hitet és családot. Ha a templomunk több embert tud elérni azáltal, hogy a hívek megosztják vasárnapi élményeiket az Instagramon és a Facebookon, akkor erre fogjuk biztatni őket. Számos olyan új vendégünk volt már, aki azért jött el hozzánk, mert látott minket a közösségi médiában” – fogalmazott. 

Ugyanakkor voltak, akik arra is felhívták a figyelmet, hogy bizonyos szempontból akár kontraproduktív is lehet a vallás közösségi médiába való exportja: „Ha a templomban készült fotót közzétesszük, akkor az egyrészt kifejezi azt, hogy milyen fontos a vallás az életünkben, de akár úgy is tűnhet, hogy azért tesszük közzé, mert ezzel is népszerűséget akarunk szerezni magunknak. És attól tartok, hogy e fenti két motiváció közt nem »vagy-vagy-viszony« áll fent, hanem mindkettő igaz lehet bizonyos mértékig. Ki tudná igazán megmondani azt, hogy a fenti célok közül melyik vezérli inkább a szívünket?” – tette fel a költői kérdést Trevin Wax író.  

Kuller Cannaway, a Fuller Theological Seminary teológusa szintén összegezte azt, hogy milyen előnyök és hátrányok fakadhatnak a fotók közzétételéből:

„Amikor az Instagramon hirdetjük magunkat, azzal nemcsak azt mutatjuk meg, hogy »mit jelent a közösségünk tagjának lenni«, hanem az is tükröződik ennek alapján, hogy »hogyan érezzük magunkat mindeközben«. Ez egy olyan dolog, amit nem lehet elmondani”.

De álljunk meg egy pillanatra azért: biztos, hogy a minél nagyobb népszerűségre kell törekedünk? Biztos, hogy a lájkok elérése kell legyen a célunk, és ebben kell mérnünk a saját sikerünket?”

– tette fel a kérdést Cannaway.

Mindemellett nagyon úgy fest, hogy a közösségi médiában rejlő lehetőségeket érdemes kihasználnia az egyháznak, a fiatalság számára ugyanis a hit megélése már meglehetősen nagy mértékben van jelen az interneten is. A Barna Research kutatása is rávilágított például arra, hogy

az ezredforduló környékén született keresztény fiatalok jelentős része – több, mint a fele – tesz közzé bibliai idézeteket a közösségi média platformjain is. 

Ráadásul, egyesek szerint, ha az egyház és a hívek kivonulnak a közösségi médiából, akkor az csak azt fogja eredményezni, hogy a szekuláris és álkeresztény hangok fognak ott felülkerekedni. Erre Abigail Dodds író hívta fel a figyelmet, aki a múlt hónapban egy nyilatkozatot tett közzé, amelyben az #InstragrammalKrisztusért hashtag jegyében arra buzdítja a keresztény nőket, hogy használják ki a programban rejlő lehetőségeket.