Pölöskei Gáborné: A szakmai végzettség kitörési lehetőség

Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes államtitkára azokról a 2020-ban már kezdődő változásokról beszélt a Magyar Nemzetnek, amelyeknek része a diákok ösztöndíjának és a műhelyiskolának a bevezetése is.

Pölöskei Gáborné elmondta, hogy a Szakképzés 4.0. terveinek a célja a magyar gazdaság versenyképességének növelése, amihez minőségi, képzett munkaerőre van szükség, ezért újra kell gondolni a szakképzés teljes rendszerét.

Elmondása szerint keresletvezéreltté teszik a szakképzést. Egyrészt a szakképzés karriert, másrészt felzárkózási és felemelkedési lehetőséget biztosít. Szerinte a hátrányos helyzetű fiataloknak a szakmai végzettség kitörési lehetőséget jelent.

„Talán a legfontosabb változás, hogy a jelenlegi szakgimnáziumi 4+1 struktúra helyébe az ötéves technikumi képzés lép, amelynek végén négy közismereti tantárgyból kell érettségi vizsgát tenni. Az ötödik érettségi tárgyat a szakmai vizsga váltja ki, emelt szintű érettségi tárgynak megfeleltetve, ezzel is megkönnyítve a szakirányú felsőoktatásba való továbblépést” – mondta a helyettes államtitkár a Magyar Nemzetnek.

Kiemelte, hogy az egyik legfontosabb változás a képzési tartalom megújítása, alapvető elvárás, hogy a tanulóknak egyre szélesebb körű digitális tudásuk is legyen. Ennek érdekében van szükség a digitális tananyagok fejlesztésére, hiszen a mai fiatalok sokkal fogékonyabban a multimédiás tartalmak befogadására.

„A szakképzés fejlesztésében az Ágazati Készségtanácsoknak kulcs-szerepük van. Januárban minden készségtanács egy javaslatcsomagot tett le az asztalra többek között az Országos képzési jegyzék megújításáról. Szakmák összevonására, egységesítésére, tartalomfejlesztésre adtak javaslatokat. A leírtakat a Szakképzési Innovációs Tanács munkacsoportjai gondolják tovább” – mondta Pölöskei Gáborné, és hozzátette, a fejlesztéssel kapcsolatos minden döntésük széles társadalmi egyeztetésen alapszik.

A Magyar Nemzetnek azt is elmondta, hogy bevezetnek egy orientációs évet, ami a bizonytalan diákokat segíti a pályaválasztásban, a műhelyiskola és a szakkollégiumi rendszer pedig a felzárkózásukban ad majd segítséget. Már az idei tanév elején minden kilencedik osztályos diáknak felmérték a készségeit egy uniós program részeként. Ennek alapján jutottak arra, hogy ilyen felmérést már az általános iskolában is el kellene végezni, hogy a diákok megismerjék erősségeiket, és hogy azokat milyen szakmákban hasznosíthatnák.

„A másik újdonság a műhelyiskolák esetében, hogy közismeretet csak annyit tanulnak itt a diákok, amennyi az adott szakmához szükséges. Ha például burkolónak készül egy diák, akkor ki kell tudnia számolni, hogy egy adott helyiség leburkolásához hány járólapot kell vennie. Akkor kaphat szakmai bizonyítványt és léphet ki az iskolarendszerből, ha erre képes. A másik újdonság az, hogy mesterembertől fogja megtanulni a szakmát a gyakorlatban” – mondta el a Magyar Nemzetnek.

A kormány bevezeti az egységes szakmai ösztöndíjat is, így ha valaki 14 évesen a szakképzést választja, akkor a teljesítményétől is függő, folyamatosan emelkedő juttatásra is számíthat. Pölöskei Gáborné elmondta, hogy tervek szerint a 2020-ban kezdődő tanévet már úgy kezdhetik meg a diákok, hogy egy részleteiben megújuló szakképzési rendszer fogadja őket.

(Forrás: magyarnemzet.hu)

Iratkozzon fel hírlevelünkre!