Miben hihet egy asszony, aki immár hetedik gyermekét temeti?

A kortárs magyar szerző, Döbrentei Sarolta drámájára épülő művet Vidnyánszky Attila rendezésében állítják színpadra, Sára asszonyt Söptei Andrea és férjét, Györgyöt Szarvas József játssza.

Sára asszony és férje sorra éli meg a tragédiákat, a tiszteletes szavai nem nyújtanak megnyugvást és nem adnak hitet, az orvos pedig tehetetlenül áll mellettük. Az asszony minden erejével azon van, hogy kiengesztelje Istent, és véget vessen a rá rótt büntetéseknek. A minduntalan bekövetkező veszteségek rettegést szültek szívükben.

A közösségbe érkezik ekkor Bendegúz, a tiszteletes unokaöccse, aki ateista nézeteivel végképp ellehetetleníti Sárát hitében. A fiatal diák számára elviselhetetlennek tűnik a vakon hívő emberek közössége, és a felvilágosodás felé akarja terelni őket.  Sára asszony kezdi feladni, hogy megmagyarázza a megmagyarázhatatlant.

Amikor ismét áldott állapotba kerül, már a gyermek temetésére készül.

„Most élsz. Élsz, itt bennem. És élni fogsz. Hét percig? Vagy hét évig? Ki tudja?”

– mondja a szíve alatt hordott gyermeknek, Arany Jánosnak.

A közösség élete nem áll meg a tragédiák sorozata miatt, egy szakrális éven vezetnek végig minket, látjuk hétköznapjaikat és ünnepeiket is. Zajlik az élet, megismerünk egy gyermektelen házaspárt, eltitkolt szerelmeket és a többi szereplő küzdelmeibe is belepillanthatunk.

Döbrentei Sarolta darabját Arany János édesanyjának tragikus története ihlette, amelyben a jól ismert balladák alakjai is megjelennek. A költő református családba született, ahol születése előtt kilenc testvére közül nyolcat temettek el szegény szülei.  A darab az istenhitet járja körbe, a kérdés nélküli, vak hittől kezdve a teljes tagadásig. A szereplők megküzdenek Istennel és önmagukkal.

„Sára a nyolcadik gyerek halála után megrendül hitében, úgy érzi, Isten folyamatosan bünteti őt. Bendegúz szilárd ateista életszemlélettel érkezik a faluba, és tudja, hogy a hívő közösség nem képes megváltoztatni világnézeteit. Bendegúz fenekestül felforgatja a falu életét. A drasztikus világszemlélete, kérdések és döntések sorozatát kényszeríti Sára asszonyra, és a falu lakóira. A végén hiába vár támogatást Erzsikétől vagy Mór tiszteletestől, hogy maradásra bírják. A fiatal diáknak mennie kell, némi kényszerrel, de főként dacból hagyja ott a falut, és tovább áll. A végén minden visszaáll a rendes kerékvágásba, mintha mi sem történt volna. Az élet a faluban ugyanúgy megy tovább. Sára asszonynak nem volt más választása, mint a hite megerősítése, és sorsa elfogadása, ami életben tartja és tovább viszi őt.”

– mondta Ruszuly Ervin, aki Bendegúzt, a tiszteletes ateista unokaöccsét játssza.

Az előadást a marosvásárhelyi Spectrum Színház és a Nemzeti Színház közösen állítják színre.

„Nagyon izgalmas számomra, hogy betekintést nyerhetek a budapesti Nemzeti Színház, munkamódszereibe, életébe, hétköznapjaiba, előadásaiba, színfalai mögé, és egy előadás munkafolyamatának létrejöttébe. Vidnyánszky Attilával most dolgozom először, ami igen nagy öröm számomra. Én tánc-koreográfia szakon végeztem a Marosvásárhelyi művészeti egyetemen és a Marosvásárhelyi Nemzeti Színháznál, játszottam, táncoltam és koreografáltam az elmúlt hat évben. Nem színész lévén ez most egy olyan lehetőség, ahol feszegethetem és kitolhatom a határaimat egy teljesen új élethelyzetben.” – mesélte a csíkszentkirályi születésű táncos-koreográfus.

Az előadást január 17-én mutatják be a Nemzeti Színházban.

'Fel a tetejéhez' gomb