„Ha adsz belőle, a szeretet megsokszorozódik”

A szeretet az egyedüli olyan érték, amiből minél többet adunk, annál több lesz belőle – nyilatkozta a Vasárnap.hu-nak Siklósi Beatrix, az M5 csatorna igazgatója, a Jónak lenni jó! kampány projektvezetője. A jótékonysági akcióban az idén 134 millió forint gyűlt össze. A pénzzel közel négyezer egyes típusú cukorbetegséggel küzdő kisgyermeken segítenek.

Vasárnap.hu: Hogyan értékeli az idei adománygyűjtő kampányt?
Siklósi Beatrix: Hetedik alkalommal rendeztük meg a Jónak lenni jó! adománygyűjtést. Ez volt az első olyan alkalom, amikor nem szeretetszolgálatot támogattunk, hanem egy olyan társadalmi réteget, amelyről keveset tudnak az emberek. Ebből következően nincsenek tisztában vele, hogy az általunk kiválasztott csoport tagjainak milyen nehézségekkel kell nap mint nap megküzdeniük. Cukorbetegséggel élni – főként, ha gyerekekről van szó – egy egészen különleges, az élet végéig szóló állapot. A támogatók adományaikkal egy olyan tábor kialakításához járultak hozzá, ahol az egyes típusú cukorbetegséggel élő gyermekek a megfelelő feltételek között, biztonságban nyaralhatnak.  Ez egyben edukációs tábor is lesz, ahol a pihenésen túl a kicsik megtanulják, miként kell ezzel az állapottal együtt élni.

Siklósi Beatrix, az M5 csatornaigazgatója beszél a Jónak lenni jó! című műsor sajtótájékoztatóján az MTVA székházában 2018. november 14-én. MTI/Szigetváry Zsolt

Vasárnap.hu: Amikor a Jónak lenni jó! csapata kiválasztja azt a szervezet, csoportot, amelyen segíteni szeretne, az is szempont, hogy valamire felhívják a figyelmet?
Siklósi Beatrix: Pontosan! Ezeknek az akcióknak a közmédia részéről elsősorban az a céljuk, hogy olyan problémákra, kérdésekre irányítsák a figyelmet, amelyek az egész társadalmat érintik. A közmédia közvetítő, tájékoztató, figyelemfelkeltő szerepének még inkább ki kell domborodnia ilyenkor. Ezeket az akciókat nem egyetlen napra fókuszáljuk, hiszen idén is már november elején elindítottuk az erről szóló kampányt. Az MTVA csatornáin orvosok, szakértők beszéltek arról, mi is az egyes típusú cukorbetegség. Így talán mostanra azt a célt is elértük, hogy az emberek ismerjék meg a betegséget, tudják miként lehetséges elfogadható életminőségben együtt élni vele.

Vasárnap.hu: Az elmúlt hat évben mely szervezeteken segített a Jónak lenni jó?
Siklósi Beatrix: Az első alkalommal az akkor 20 esztendős Dévai Szent Ferenc Alapítványnak, vagyis Csaba testvéréknek gyűjtöttünk. Aztán a Katolikus Karitász következett, mely után Ferenc pápa áldását is elnyertük. Ez azért is különleges, mert a pápa mindig személyeknek ad áldást, korábban nem volt példa arra, hogy egy alkotói csoport, vagyis a Jónak lenni jó! műsorkészítő közössége részesüljön e kegyelemben. Erre nagyon büszkék vagyunk, ahogy a Magyar Termék nagydíjra is. Az ezt követő években az Ökumenikus Szeretetszolgálat, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, a Máltai Szeretetszolgálat, illetve a Református Szeretetszolgálat munkáját segítettük az összegyűlt adományokkal.

Vasárnap.hu: Mekkora összeg érkezett be idén?
Siklósi Beatrix: Eddig 134 millió forintnál tartunk. Nagyon megható, hogy azokból a bizonyos 250 forintos adományhívásokból, amelyek a 13630-as vonalra futottak be, több mint 30 millió forint gyűlt össze. Ha belegondolunk, hogy ehhez hány hívás szükségeltetett, megemelhetjük a kalapunkat az emberek előtt!

Barkai László, a Magyar Diabetes Társaság elnökhelyettese beszél a Jónak lenni jó! című műsor sajtótájékoztatóján az MTVA székházában. MTI/Szigetváry Zsolt

Vasárnap.hu: Milyen tárgyi felajánlások érkeztek?
Siklósi Beatrix: Rengeteg elárverezhető tárgyat kaptunk, és szinte mind el is kelt! Idén olyan híresség is csatlakozott akciónkhoz, mint például Lionel Messi futballista. Balczó András, a Nemzet Sportolója pedig hozzájárult ahhoz, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. egyik gyönyörű, egyedi vázájára ráégessük Polgár Judit és Hosszú Katinka nevével együtt az ő nevét is ráégettessük. Érkeztek egyébként adományok például Svédországból és Kanadából is. Ismét sikerült egy határokon átívelő összefogást létrehoznunk.

Vasárnap.hu: Mennyire elterjedt ma Magyarországon az adakozás? Nyitott rá a magyar társadalom?
Siklósi Beatrix: Azt gondolom, igen. Ma már talán elmondhatjuk, a jótékonyság ezen formája életünk természetes részévé vált. Ha jól közelítik meg az embereket, és nem követelőző, számon kérő hangnemben állnak eléjük, sikerül megérinteni a szívüket, és nyitottak a segítségnyújtásra. Persze nagy kihívás a különböző gyűjtőkampányok résztvevőinek, szervezőinek ez a feladat, hiszen az emberekben ott a félsz, hogy biztosan jó helyre kerül-e a pénzük. Sajnos még mindig sok a szélhámos ezen a területen. Mi nagyon fontosnak tartjuk, hogy megőrizzük a hitelességünket. Éppen ezért közvetlenül nem foglalkozunk a pénz kezelésével, hozzánk egyetlen forint sem fut be, és nem is küldünk tovább semmilyen összeget. A Jónak lenni jó!-nak köszönhetően befolyt adományok azonnal a támogatott intézmény, csoport számlaszámára érkeznek. Minden egyes kampány után készítünk egy 26 perces összeállítást, amelyben bemutatjuk, hogy az adakozók pénze hova kerül. Ezzel a visszajelzéssel tartozunk nekik.

Vasárnap.hu: Az ön számára mit jelent adni?
Siklósi Beatrix: Az életünk értelme az, hogy adjunk abból, amink van, akkor is, ha az nem sok. Mert a szeretet az egyedüli olyan érték, amiből minél többet adunk, annál több születik. Ez egy fordítottan arányos képlet, hiszen mikor valamit adunk, mindig azt érezzük, hogy nekünk kevesebb marad. Ha pénzt, ételt adományozunk, valóban kevesebb jut nekünk, de ha szeretetet, akkor az megsokszorozódik. Engem ez vezérel akkor is, amikor ilyen akciók szervezésében részt veszek. Azt gondolom, mind egyéni, mind közösségi szempontból az adományozás, a másokon való segítés az élet egyik alapköve.

Mizsei Bernadett

Iratkozzon fel hírlevelünkre