Mi az: piros és hetvenes?

Ezen a napon 1949-ben indult újra a budapesti troliközlekedés a híres-neves 70-es trolibusszal Sztálin 70. születésnapja alkalmából.

Van valami egészen vicces, mégis keserű a Sztálin-troli kifejezésben. Ha a nagyszüleimet kérdezném erről a letűnt korról, nem valószínű, hogy órákon keresztül méltatják, nekem, akinek viszont ez már történelem, egészen szürreális, néhol nevetséges (hogy megtörténtek, amik megtörténtek).

Szokták mondani, hogy minden kornak megvan a maga szépsége, hát tessék: 1949. december 21-én, immár 69 éve forgalomba helyezték a budapesti, ma is létező 70-es számú trolibuszt, mellyel újraindult a trolibuszközlekedés a fővárosban.

Magyarországon az első trolibuszok már az 1910-es években megjelentek, méghozzá fővároson kívüli útszakaszokon. Az első budapesti trolibuszvonalat 1933 december 16-án adták át 7-es számmal, azonban Budapest ostroma alatt a második világháborúban az útvonal elpusztult és ezzel meg is szűnt rövid időre a fővárosi troliközlekedés.

A főváros vezetése 1949-ben határozott a troliközlekedés újraindításáról, és mi lehetett akkor megfelelőbb dátum ennek megvalósítására, mint maga Sztálin – valószínűleg – 70. születésnapja.

„Sokáig úgy tudta a világ, hogy 1879. december 9-én (a gregorián naptár szerint december 21-én) született. Az elmúlt évtizedekben előkerült egyházi anyakönyvek szerint viszont 1878. december 6-án látta meg a napvilágot a Tifliszi (ma Tbiliszi) kormányzóság Gori nevű városában.” – írja Bíró László Sztálinról szóló cikkében.

Bárhogy is legyen, még abban az évben, a 70. születésnap alkalmából december 21-én átadták a 70-es trolibusz vonalát természetesen szovjet, egyébként MTB-82-es járművekkel. Ez a vonal a Király utcai 10-es, már elavultnak számító villamosvonalat volt hivatott felváltani.

A ma is működő 70-es járatnak eleinte kilenc megállója volt, a Hermina utat és a Kossuth Lajos teret kötötte össze, ma tizenöt megállóval büszkélkedhet, melyek az Erzsébet királyné útja, aluljárótól a Kossuth Lajos térig terjednek.

Kép forrása: Fortepan

Nem sokkal később, az ötvenes évek elején a magyar troligyártás is megkezdődött az autóbuszokra szakosodott Ikarus gyárban eleinte szovjet alkatrészekkel, azonban 1953-tól már teljes egészében magyar gyártmányú járművek gördültek ki a gyárból.

A később átadott trolivonalak sorjában mind ezt a jeles kerek számot követték, így ma is megfigyelhetjük, hogy a trolik számozása ettől a monumentális 70-estől indulnak felfelé, s bár érkeztek gyengébb petíciók az újraszámozásra, mégsem változtattak rajta, hiszen ahogy mondani szokás: ez már történelem.

Kiemelt kép forrása: Fortepan