Jön a fordított Határtalanul! program
A Határtalanul! program eredeti célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kontaktok kialakítása és elmélyítése. A projekt keretein belül magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így lehetőségük nyílik személyes tapasztalatokat gyűjteni a külhoni magyarságról.
A „Határtalanul Magyarországon” program ezzel szemben a határon túl élő magyar diákoknak és pedagógusoknak ad teret arra, hogy Magyarországra utazzanak. Az EMMI miniszterhelyettese szerint a projekt lehetővé teszi a határokon átnyúló magyar identitás és kapcsolatok erősödését.
Lehet, hogy több száz kilométerre laknak egymástól, de a magyarság a Kárpát-medencében olyan egységben él, amelyet semmilyen határok nem szabdalnak fel.
A projekt uniós forrásból valósul meg, amelyre már ebben az évben is lehet pályázni, az erre vonatkozó információk pedig megtalálhatóak az emet.gov.hu oldalon. A projekt 2019. január 1. és 2019. december 31. között valósul meg, 5300 határon túli diák Magyarországra való utazását és további 1000 pedagógus továbbképzését vállalta együttesen az EMET és a Szeged-Csanádi Egyházmegye Gelsey Vilmos Pedagógiai Intézete.
Kovács-Pifka Péter, az EMET főigazgató-helyettese elmondta, hogy egy ilyen osztálykirándulás a Határtalanul! program mintájára négy napból és három éjszakából áll. Abból a szempontból viszont újdonság, hogy az anyaországba látogató diákok és pedagógusok utazásával kapcsolatos minden adminisztratív terhet átvállalnak az EMET munkatársai, így az intézménynek és a pedagógusoknak kizárólag a diákokra kell figyelniük.
Továbbá kiemelte, hogy szeretnék, ha a program a szórványmagyarságot is érintené, akik első sorban ugyan nem anyanyelvükön tanulnak, de a cél mégis az, hogy minden magyar gyermeknek legyen lehetősége ellátogatni az anyaországba.
Kozma Gábor, a programot szintén támogató katolikus Szeged-Csanádi Egyházmegye által fenntartott Gál Ferenc Főiskola rektora hangsúlyozta, hogy az intézménye fog majd felelni a határon túli pedagógusok továbbképzéséért. Szerinte, ahogyan az itthoni tanároknak, úgy a határon túliaknak is szükséges biztosítanunk a megfelelő tudást, illetve elő kell segíteni a határokon átívelő pedagógusközösség megerősítését.
A program során a pedagógusok részt vehetnek egy 30 órás akkreditált képzésen, 15 órás tréningen, illetve nyári akadémiákra, konferenciákra, módszertani napokra is jelentkezhetnek.
Rétvári Bence szerint fontos, hogy a külhoni pedagógusok is tisztában legyenek a legújabb innovációkkal és a határon túli pedagógusokat ne csak azért válasszák a magyar családok, mert magyarok, hanem azért is, mert képzettebbek nemzetiségi iskolában tanító társaiknál.
Mind a köznevelésben, mind a felsőoktatásban élményszerű megvalósítást, tapasztalást jelent.
A miniszterhelyettes szerint saját tapasztalaton keresztül jobban beivódik a magyarság kultúrája diákokban és pedagógusokban egyaránt. Ily módon erősödhet egyre inkább az identitás és összetartozás érzése.