Vigyázzunk, támad a Black Friday
Az utóbbi években már a mindennapos vásárlások során is egyre gyakrabban vásárolnak a fogyasztók webáruházakban, a „fekete péntek” alkalmával pedig még népszerűbbé válik az online vásárlás. Ennek hátrányairól, előnyeiről és veszélyeiről kérdeztük Kiss-Benedek Damariszt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének tanácsadóját, aki szerint fontos felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a Black Friday alkalmából se impulzusból vásároljanak, hasonlítsák össze az árakat, és figyeljenek az ár- érték arányra. „Tanácsadásaink során gyakran halljuk a fogyasztóktól, hogy online vásárláskor nem érzik annyira a pénzköltés nagyságát és súlyát, így könnyebben döntenek a vásárlás mellett és költenek el akár nagyobb összegeket is. Ezt a fogyasztói szándékot még inkább erősíti az akciózási hullám, ami arra ösztönzi az embereket, hogy ne halogassanak, rendeljenek” – mondja a szakértő.
Fontos a tudatos vásárlás
„Az online vásárlásnak rengeteg előnye van, és a modern fogyasztó ezekkel a lehetőségekkel él is. Nem kell az üzletbe elmenni, esetleg sorban állni, néhány kattintással otthonról intézhetjük vásárlásunkat. Sőt az internet segítségével nemcsak hazai kereskedőktől, hanem a világ bármelyik pontjáról kényelmesen rendelhetünk. Alapvetően ezekkel a lehetőségekkel nincs is semmi baj, azonban nagyon fontos, hogy a fogyasztók tudatosak legyen, és úgy éljenek a vívmányokkal, hogy közben elkerüljék a nyilvánvaló buktatókat.”
Kiss-Benedek Damarisz azt mondja, az akció hívószó gyakran meggondolatlanná teszi a vásárlót. „Jellemzően az internetes vásárlások problémájának forrása az, hogy a fogyasztó nem tudja, hogy kitől vásárolt, mert az internetes felületen nem tájékozódott figyelmesen, vagy az eladó nem is azonosította magát. Tapasztalataink szerint ezek a kockázatos helyzetek még inkább kiéleződnek a vásárlási dömping idején.”
Vigyázzunk a „kamu” webáruházakkal
Fontos, hogy a vásárlók szabályosan működő webáruházakból rendeljenek. Ezeknek több ismérvük is van, melyeket érdemes ellenőrizni a vásárlás előtt. Az elektronikus értékesítő rendszerük többlépcsős, tehát több oldalon át jutunk el a kifizetésig. A vásárlás szabályozott mederben zajlik, a webáruház közzétette magáról a kötelező céges adatokat, és a panaszokat is a jogszabályban leírtak szerint kezeli. A szabályosan működő webáruházak néhány kivételtől eltekintve (a rendelet tételesen felsorolja azokat az esetköröket, amikor nem gondolhatjuk meg magunkat a termék átvétele vagy a szolgáltatásra vonatkozó szerződéskötés után) köteles legalább 14 napos indoklás nélküli elállási jogot biztosítani. Fontos, hogy a webáruháznak a hatóságok számára látható, ellenőrizhető legyen a tevékenysége, másik EU-s tagállami székhely esetén online vitarendezés lehetősége. „Amennyiben a felsorolt ismérvek nem működnek az internetes felületen, akkor valószínűleg ”kamu” webáruházzal van dolgunk. Részesítsük előnyben a magyarországi illetve Uniós székhelyű szabályosan működő webshopokat, hiszen a fogyasztóvédelem tevőlegesen első sorban a hazai, vagy EU-s webáruházak esetén tud segíteni” – mondja a tanácsadó, aki további veszélyekre is figyelmeztet.
Van segítség a bajban is
„Amikor egy ár irreálisan alacsony, akkor érdemes még körültekintőbbnek lennünk. Az akciózási hullám esetén előfordulhat, hogy úgynevezett fiktív akciózással találkozunk, azaz, hogy valójában nincs árkedvezmény, a vállalkozás egy olyan eredeti árat jelöl meg, amit korábban nem is alkalmazott, így a hozzá képest megjelölt akciós ár tulajdonképpen nem is kedvezményes. Továbbá jellemző szabálytalanság az is, ha az akciós termék már a leértékelés első napján sem érhető el. Amennyiben ezekkel jogsértő kereskedelmi gyakorlatokkal találkozunk, jelzéssel élhetünk a illetékes fogyasztóvédelmi osztályoknál, országos érintettség esetén a Gazdasági Versenyhivatalnál. Ha a megrendelt termék minőségével, szállításával kapcsolatban keverednénk jogvitába magyar vagy Uniós székhelyű vállalkozással, akkor Békéltető Testülethez fordulhatunk, amely egy ingyenes, bíróságon kívüli vitarendezési lehetőség.”