Man Ray kiállítás nyílik Debrecenben

Az eredetileg Emmanuel Radnitzky néven Philadelphiában született portré– és divatfotóstól több mint 100 munka látható majd – mondta Koroknai Edit, az intézmény igazgatója, hozzátéve, Az alkotásokat a Marconi Alapítvány gyűjteményéből válogatták. Kiemelte: a Modem nagyszabású kiállítása áttekintést nyújt a huszadik század fotográfiai nyelvezetét megújító művész fényképészeti munkásságáról a kísérleti művektől a szürrealizmust idéző divatfotóiig. A tárlat bepillantást enged a művész korai munkáitól a második világháború után készült alkotásokig, megismerheti a közönség önarcképeit és nőkről készített, sokszor humoros vagy épp groteszk portréit is. Mint fogalmazott: Man Rayt a modern fotográfia nyelvezetének egyik alakítójaként tartják számon, művei a későbbi generációknak mintát és kiindulópontot jelentettek.

A dadaizmus és a szürrealizmus egyik meghatározó alakja, akit 1999-ben az ARTnews amerikai művészeti magazin a 20. század 25 legmeghatározóbb művésze közé sorolt. A művész nevéhez kötődnek az úgynevezett Rayogrammok, egyedi hatású nyomatok, amelyek készítésekor beavatkozott magába a nagyítás folyamatába is. 

Koroknai Edit Man Ray pályájának ismertetésekor szólt arról is, az 1910-es években ismerte meg Marcel Duchamp-t, akivel útnak indította a New York-i dadaista mozgalmat, majd néhány évvel később Párizsban csatlakozott a szürrealista csoporthoz.     


Hirdetés

A szürrealista jegyek a Man Ray abban az időben készült képein is felismerhetők, amikor az irányzat még valójában csak kialakult és széles körben elterjedt volna. Ennek ellenére mégsem nevezik tisztán szürrealista alkotónak, sokkal inkább úgy tartják, mindig arra törekedett, hogy mást és másként csináljon, mint kortársai – jegyezte meg. Neve szorosan összekapcsolódott az avantgárd törekvésekkel; a szürrealizmussal, a dadaizmussal, a kubizmussal, baráti köréhez pedig többek között olyan neves 20. századi művészek tartoztak, mint Pablo Picasso, Joan Miró, André Breton, Paul Éloard. Technikailag is folyamatosan kísérletezett, számos műfajt kipróbált, filmeket is készített, nevét leginkább mégis elsősorban fekete-fehér fotóiról ismerik.

A február 24-ig felkereshető debreceni tárlaton látható lesz a mára ikonikussá vált Ingres hegedűje (1924) mellett a világ legismertebb fotójaként számon tartott Fekete-fehér (1926), mindkét fénykép modellje Man Ray felesége, Kiki de Montparnasse volt. 

(MTI)

'Fel a tetejéhez' gomb