Útdíjbevételek is gyarapítják a falusi útalap forrásait
A szaktárca közleményében felidézi: a megtett úttal arányos díjszedési rendszer 2013-as bevezetése óta egyetlen alkalommal, 2015-ben történt meg a díjtételek inflációkövető rendezése. Az elmúlt három évben elmaradt kiigazítást a teherautók úthasználata után fizetendő díjak 5,8 százalékos emelése pótolja 2019. január elsejétől.
A gépjárművek motorjainak környezetvédelmi jellemzői a technológiai fejlődéssel folyamatosan javulnak. A hatályos szabályozás ma már indokolatlanul részesíti kedvezményben a korosabb, kedvezőtlenebb károsanyag-kibocsátású EURO III és EURO IV kategóriájú teherautókat. A környezetvédelmi kategóriák szerinti díjeltérítés szintén jövő év eleji korrekciójával megszűnik ezeknek a tíz-tizennyolc éves járműveknek a kiemelt kezelése. Az elvárások emelése megfelel az általános nemzetközi gyakorlatnak.
A legkedvezőbb környezetvédelmi besorolású tehergépkocsiknál a külföldi átmenő forgalom legnagyobb hányadát kitevő négytengelyesekre az eddigi 20 százalék helyett a két- és háromtengelyesek esetében alkalmazott 15 százalékos kedvezmény jár a jövő évtől. Az intézkedések hozzájárulnak a környezetkímélő vasúti árufuvarozás közúttal szembeni versenyképességének növeléséhez is.
A személyautók e-matricás rendszerében a heti (10 napos) jogosultságok árának 2018 októberében megtörtént emelése után 2019. január elsejével nem változnak a díjak.
A megtett lépések nyomán az útdíjszedésből várható, éves szinten mintegy 40 milliárd forintos többletforrás a falusi útalapba kerül. E bevételek így a Magyar falu program céljaihoz illeszkedve az alsóbb rendű úthálózat felújítását, a vidéki életminőség javítását szolgálják majd.
(MTI)