Tenni kell a női szegénység ellen!
Angliában a termékeny nők húsz százaléka érintett a menstruációs szegénységben, vagyis nem tudja megvásárolni az intim higiéniás termékeket. Hazánkban a női szegénység témájában több éve nem zajlik kutatás, így konkrét adatok nem állnak rendelkezésre; a karitatív szervezetek tapasztalatai azonban azt mutatják, Magyarországon is jelentős probléma a menstruációs szegénység – hívja fel a problémára a figyelmet a projekttel kapcsolatos közleményében a Magyar Máltai Szeretetszolgálat.
„Hiszünk abban, hogy nem csupán a decemberi hónapban van szükség a segítségre. Nem csupán karácsonykor érdemes adományozni, a rászorulóknak egész évben szükségük van a társadalmi összefogásra. A kampányt pont ezért januárra fókuszáljuk, hiszen a téli hónapokban van talán a legnagyobb szükség a segítésre” – vallják az adománygyűjtés hivatalos oldalán az ötletgazdák és szervezők.
Az összefogás céljáról, a menstruációs szegénységgel küzdők helyzetéről Kovács-Pálffy Annával, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat munkatársával beszélgettünk.
– Kiket érint a menstruációs szegénység, kiket céloz meg a program?
– Azt tapasztalom, hogy bárkit érinthet ez a szegénység. A táskák kiosztásakor sorra felülíródtak a sztereotípiák, hiszen kamaszok, jól szituáltnak tűnő hölgyek is beálltak a sorba. Hajlamos az ember arra gondolni, hogy a peremvidéken élők, hátrányos helyzetben lévők érintettek csak ebben a problémakörben. A női szegénységnek rendkívül sok arca és megjelenési formája van.
– Mióta a nő létezik, vele járnak a havi rendszerességben jelentkező biológiai folyamatok. Majdhogynem tabu ennek a megfelelő egészségügyi „kezelése”. Hogyan jött a felismerés, hogy tenni kell valamit ezen a téren?
– Az életmódbeli változások nagyban közrejátszottak abban, hogy igencsak nagy problémát jelentsen a menstruációs szegénység. Hiszen régen mások voltak a tisztálkodási szokások, egy évszázaddal korábban nem voltak napi nyolc-tíz órás munkahelyek. Néhány kultúrában például, amikor elérkeztek a nők tisztulási napjai, a közösségbe sem szabadott megmutatkozniuk, „tisztátalan napjaikban” így alkalmuk volt otthon rendben átélni ezt az időszakot. A mai rohanó munkatempó jelenlétével, a női ruházkodás megváltozásával, hogy már szoknya helyett gyakran inkább szűkebb szabású nadrágot visel egy nő, megfelelő intimhigiéniás termékek hiányában sok esetben kényelmetlen helyzetbe kerülnek már az iskolapadokban is a fiatal lányok.
– A hétköznapok során miként segíthet az átlagember az érintetteknek?
– Mivel sajnos nincsenek kutatások még ebben a témakörben Magyarországon, így egyelőre Európán belül az egyesült királysági statisztikákra tudunk támaszkodni, amelyek egyértelműen kimutatják, hogy mennyi nőt érint a menstruációval járó egészségügyi igények kielégítésének nehézsége.
Nem szükséges ahhoz szociális szakmában mozogni, hogy az ember érzékeny legyen a problémára, és észrevegye, ha esetleg egy mellette élő nőtársa nehézségekkel küzd. Ha jobban odafigyelünk egymásra, könnyebben felismerjük a nehézséggel küzdőket.
A #nemluxustáska kampánynak az adománygyűjtésen túl abban van még nagy szerepe, hogy egy több évszázados tabutéma lett közbeszéd tárgyává. Így könnyebben lehet a rászorulókon segíteni.
Amúgy sem szoktuk a drogériákban, üzletekben hangoskodva, feltűnést keltve begyűjteni a kosarunkba a különböző higiéniai eszközöket, de annak, akinek a havonta jelentkező nehezebb napok anyagi problémát is jelentenek, még inkább megterhelő leemelni az üzlet polcairól, amire szüksége van. S ez még a szerencsésebb helyzet, mert gyakran az anyagiak híján erre sincs lehetősége az érintettnek.
Bárkit érinthet ez a nehézség.
A nehézséggel küzdők megtalálása problémás is lehet. Hiszen a különösen nehéz élethelyzetben, mélyszegénységben élő hölgytársaink anyaotthonokban rejtőzködnek, illetve sok esetben párkapcsolati agresszió elől menekülnek. Előfordul, hogy mikroközösségük szokásai még inkább megnehezítik a nehéz napokat, ez által még kevésbé van lehetőségük segítségkérésre.
De ha nincs veszélyeztetve az adott egyén, akkor is ösztönösen védi a női méltóságát. Ezt figyelembe véve rendkívül finoman és megértően kell kezelni a témát, amit az ötletgazdák különösen jól, ötletesen ragadtak meg.
Sok esetben, akik édesanyák, a gyerekeik, családjuk szükségleteit előbbre helyezik a maguk szükségleteinél: inkább tesznek érte, hogy melegben legyen a gyermek, élelemmel látják el, akár annak árán is, hogy már nem marad pénzük a mindennapokhoz szükséges női higiéniai eszközre.
– Ki lehetne bővíteni a gyűjtést akár havi szintű, állandó folyamattá?
– Alapvetően nem tervezzük kibővíteni vagy intézményesíteni a kampányt. Mi mindannyian önkéntesen, civilként tesszük bele tudásunkat, munkánkat az adománygyűjtésbe, amelynek logisztikai kivitelezésében és szakszerű kiosztásában a Magyar Máltai Szeretetszolgálat nagyban segít, támogat minket. Mind a hárman dolgozunk, neveljük gyermekeinket, kapacitásainkat maximálisan igénybe veszi az évi egyszeri kampány is. Számtalan olyan adományfelajánlás érkezik be a kampány kapcsán, ami lehetővé teszi, hogy ügyfeleinknek egész évben tudunk segíteni.
Egy egyszerű kezdeményezésről beszélünk, mindenkit bátorítunk, hogy fogjon bele hasonlókba, mert rendkívül sokat ad nekünk is azon túlmenően, hogy másokon segítünk.
– Milyen személyes élménye van a gyűjtéssel és a csomagosztással kapcsolatban?
– Amikor tavaly februárban az első nagy nyilvános csomagosztásunkkor a Miklós utcában 280 táskát adtunk át, olyan jó volt látni, hogy
a nő minden helyzetben nő, és szépnek akar látszani
– hiszen ezért is vagyunk mi nők a „szebbik nem”. Jó volt látni, hogy megadatott még a szegényebb sorban élő hölgytársainknak is az a választási lehetőség, ami nekünk megvan amikor cipőt, táskát vásárolunk. Ismerjük az érzést, amikor mondjuk bemegyünk egy ruhaüzletbe vagy egy turkálóba, és megtaláljuk A ruhát. A heuréka élmény mosolyt csal az arcunkra, öröm járja át szívünket, felcsillan a szemünk. Örömmel töltött el a látvány, hogy számos esetben a táskákra váró hölgyek szemében ezt a fajta boldog fényt láttam felcsillanni. Így volt ez egy piros táska esetében is, amely szerelem volt első látásra egy hölgy számára, és boldogan vált annak tulajdonosává. Hosszú ideig figyelte a kitett adományokat, míg rátalált kedvencére. A csomagosztások alkalmával igyekszünk odafigyelni ezekre a szempontokra is, hogy méltóságteljesen kaphasson mindenki, aki kér, aki rászorul, és lehetőség szerint örömmel térhessen haza.
Ahogy fentebb már mondtam, a kampánynak nagy szerepe van abban, hogy felhívtuk erre a női intimhigiéniás szegénységre a figyelmet, és ezzel egy időben újraértelmeződik a luxus szó jelentése is. Sokunk számára természetes, hogy otthon meleg van, mindig van vacsora és bármikor tudunk tisztálkodni, mert van hol, és van amivel.
Sokunk számára ami természetes, az másnak kihívás.
A kampányhoz csatlakozók megértették, hogy a számukra megszokott szombat délutáni vásárlás során, ha még vesznek pluszban sampont, szappant, szárnyas betétet, azokat egy-egy táskába teszik, másnak hatalmasat segítenek. Ez ennek a kezdeményezésnek a lényege: felhívni a tabutémaként kezelt problémára a figyelmet, és segíteni annak, aki talán épp az előbb ment el mellettünk az utcán.
Kiemelt képünk forrása a nemluxustaska.hu.