Évente 15 ezer magyar hal meg a szennyezett levegő miatt
Kiemelték: a szennyező járművek betiltása legalább 23-36 százalékkal is csökkentheti a szálló por és a nitrogén-dioxid szennyeződést az egymilliónál több lakosú városokban. Évente akár 130 millió eurót is megspórolhat az egészségügyi és egyéb kiadásokban. Ezt igazolja az EPHA új, széles körben végzett közlekedési tanulmánya is. A tanulmánynak fontos megállapítása, hogy Magyarország szisztematikusan és kitartóan túllépte az EU légszennyezettségi határértékeit, egyes régióiban akár 12 éven át is. „A 2020-as európai légszennyezettségi jelentés szerint a kisméretű részecske, a nitrogén-dioxid és az ózon szennyezés csaknem 15 ezer magyar korai halálozását okozza évente” – írták.
Kitértek arra is hogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint a környezeti tényezők okozta idő előtti halálozás első számú oka a légszennyezés, ami legsúlyosabban a városokban mutatható ki.
A légszennyezés olyan betegségeket okoz, amelyek az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint hozzájárulnak a Covid-19 magasabb halálozási arányához is. Felhívták a figyelmet, hogy a nemzeti kormányok számára hamarosan elérhető lesz a 672 milliárd eurós EU Covid helyreállítási alap, melynek egyharmadát zöld beruházásokra – többek között a közlekedésre is – fordítják majd.
Az EPHA egy több mint 80 európai közegészségügyi civil szervezetet, betegcsoportot, egészségügyi szakembereket, betegségcsoportokat és egészségügyi egyenlőtlenségekkel foglalkozó szervezetet képvisel, köztük a Betegszervezetek Magyarországi Szövetségét (BEMOSZ) – olvasható a közleményben.
MTI
(Kiemelt képünkön: Óbuda látképe a Táborhegyi út felől 2020. január 10-én. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)