Magas költségek rontják a világ autóiparának nyereségességét


Hirdetés

Autó, Háromdimenziós, Jármű, Alak

A harmadik negyedévben az EY tanulmánya szerint 2009 óta első alkalommal 3,7 százalékkal 18,4 millióra csökkent a világszerte eladott gépkocsik száma. (A JATO Dynamics adatai szerint 2017-ben 2,3 százalékkal 82 millióra nőtt a személygépkocsi-eladások száma.)

A legtöbb autót a harmadik negyedévben a Toyota értékesítette, 2,64 milliót, a második helyet a Volkswagen konszern szerezte meg 2,4 millióval, a harmadik helyre pedig a General Motors került 1,98 millióval.

Az autógyárak összesített adó- és kamatfizetés előtti (EBIT) eredménye pedig a július-szeptemberi negyedévben 3,3 százalékkal 19,3 milliárd euróra csökkent.

 A jen gyengülésének köszönhetően a Toyota a globális trenddel ellentétben 10,9 százalékkal növelni tudta működési eredményét. A német autógyárak eladásai kevésbé csökkentek ugyan a globális átlagnál, 2,7 százalékkal, működési eredményük azonban 7,6 százalékkal 6,9 milliárd euróra csökkent.

A német autógyártók különösen nehéz helyzetben vannak Peter Fuß, az EY szakértője szerint. Egyrészt azért, mert a már eddig is mintegy 30 milliárd eurós költséget okozó dízelválság utóhatásai nem szűnnek újabb és újabb terheket róni rájuk, másrészt azért, mert hátrányos devizaárfolyam-hatások terhelték meg eladásaikat és bevételeiket. Mindemellett az Egyesült Államok és Kína között fellángolt kereskedelmi ellentétek is csak tovább fokozták a német autógyárak problémáit.

A német autógyárak nehezedő helyzete különösen érzékenyen érinti Magyarországot, hiszen a magyar járműgyártás döntő részben tőlük függ, sőt egyes becslések szerint a németeknek végzett bérmunka az értéke megegyezik az ország GDP-jének a 20%-val. 

Az elektromos mobilitásra való átállás, a mobilitási szolgáltatások, a járműtechnológiai digitalizáció és a vezető nélkül közlekedő járművek kifejlesztésének több milliárd eurós beruházási igénye miatt az EY szakértői belátható időn belül nem számítanak az autógyártók nyereségességének a javulására.

Az ágazatnak hozzá kell szoknia az elmúlt rekordévekben megszokottnál szerényebb nyereségességhez – foglalta össze a tanulmány megállapításait Constantin Gall, az EY autóipari és közlekedési szakértője.

(MTI)


Hirdetés

'Fel a tetejéhez' gomb