Budapest elveszett tetődíszei – A Müller-bérház


Hirdetés

A 19. század végéig a Gellért tér helyén nem létezett valódi tér. A környék azonban barátságtalan és veszélyes helynek számított: a kopár sziklák, a források párájától gomolygó barlangok, a kocsmák és viskók menedéket adtak tolvajoknak, prostituáltaknak és bujdosó bűnözőknek.

A változást a Ferenc József híd (mai Szabadság híd) építése indította el 1894-ben, majd a tér és a Duna-part rendezése. A szegényes viskókat, a kocsmákat, fogadókat, a Sárosfürdőt és a csárdát elbontották, helyükre korszerű városi közeg épült ki.

A mai Gellért tér és környéke korábban barátságtalan terület volt, számos kocsmával és viskóval. a fénykép 1894-ben készült és a Szabadság híd budai hídfőjének későbbi helyét mutatja. Forrás: www.egykor.hu

A Fehérvári út, amely a budai oldal egyik fő sugárútja lett, eredetileg a középkori Esztergom-Székesfehérvár országút folytatása volt. Az idők során többször átnevezték: 1920-tól Horthy Miklós sugárút, majd 1945 után Bartók Béla út lett belőle. A Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér közötti szakasz így vált a 20. század elején a főváros egyik legimpozánsabb sugárútjává.

A Müller-bérház telke még üres. Forrás: www.elismondom.wordpress.com
A nagyvárosi fejlődés a Ferenc fózsef híd 1896-os átadását követően rohamtempóban alakult ki. Az előtérben elhelyezkedő üres területen épült fel a Gellért szálló, háttérben már áll a Müller-bérház. Forrás: Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

A mai Bartók Béla út 1. számú telek a 19. században még kisebb vendéglők és műhelyek helyszíne volt. Az 1890-es években a Sinel család tulajdonában állt, akik „A szőlőfürthöz” nevű italmérést is üzemeltettek itt. A főváros felvásárolta a telket a környék rendezésére, majd 1903–1904 körül már Müller Ignác Lajos illatszergyáros és -kereskedő nevén szerepelt, aki feltehetően megrendelte az új bérház terveit.

1903 körül Müller Ignác Lajos illatszergyáros és -kereskedő megrendelésére épült fel a karcsú, saroktoronnyal rendelkező Müller-bérház, amely az új budai sugárút egyik „kapuháza” lett. Az előtérben a későbbi Gellért szálló területe, amelyen még a halászcsárda és a Sárosfürdő földszintes épületei láthatóak. Forrás: www.elismondom.wordpress.com

Az épületet minden bizonnyal Hültl Dezső tervei alapján emelték 1903 körül, de teljes bizonyossággal nem állítható, hogy valóban ő volt a tervező. A homlokzati jegyek – az eklektikus és szecessziós formák ötvözése, a sarokkupola hangsúlyos elhelyezése – azonban stílusjegyeiben őt idézik. Hültl Dezső korának elismert építésze volt, aki több jelentős budapesti épületet tervezett. Nevéhez fűződik például Pintér Gyula bérháza a Kálvin téren (1897), a Vöröskereszt Egylet palotája a budai Dísz téren (1901–1903, Hauszmann Alajossal közösen), a Piarista rendház és gimnázium a Váci utcában (1915–1917), amelyet Hauszmann Alajos „a főváros legsikerültebb alkotásai közé” sorolt. További munkái között találjuk a Kossuth tér déli oldalának egységes homlokzati tervét (1927–1928), az Astoria sarkán álló Magyar Tudományos Akadémia bérházát (1937–1939), valamint Hauszmann Alajos síremlékét is a Kerepesi úti temetőben.


Hirdetés
A négyszintes, historizáló, de szecessziós jegyeket viselő saroképület rusztikus kőburkolatú földszintjében üzlethelyiségek kaptak helyet, köztük a híres Gellért kávéház, amely 1908 körül nyílt meg. Forrás: Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
A baloldalon látható Wellisch-bérpalota (Eraviszkusz -ház), valamint a jobboldali Müller-bérpalota tetődísze méltó nyitánya volt a Fehérvári (ma bartók Béla) útnak. Forrás: Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

A Müller-bérház a századfordulós budapesti bérházépítészet egyik legszebb példája lett. A négyszintes, historizáló, de szecessziós jegyeket viselő saroképület rusztikus kőburkolatú földszintjében üzlethelyiségek kaptak helyet, köztük a híres Gellért kávéház, amely 1908 körül nyílt meg. A felső szinteket gazdag vakolatarchitektúra, plasztikus díszítés, konzolos erkélyek és erőteljes ablakkeretezések tagolták. A ház legmeghatározóbb eleme a toronyszerű sarokkupola volt, amely hagyma- vagy sisakszerű formájával uralta a teret, és igazi városképi hangsúlyponttá vált.

A Gellért tér madártávlatból az 1920-as években. A felvételen jól megfigyelhető a HÉV hurokvágánya (a sötét színű szerelvénnyel), hiszen akkoriban itt volt a végállomása. Érdekesség, hogy a HÉV a Móricz Zsigmond körtérig egy vágányon haladt a villamosokkal, majd a mai 41-es villamos vonalán Budaörs (még a reptérnél is volt megállója) érintésével egészen Törökbálintig járt. Forrás: FSZEK
A Gellért tér kupolái és tornyai, amelyeket egy kivételével ma már nem láthatunk. A nyíllal megjelölt épület a Müller-bérház 1941-ben. Forrás: Fortepan
A súlyos károkat szenvedett Müller-bérház saroktornya elpusztult, csakúgy, mint tőle jobbra elhelyezkedő Gellért szálló sarokkupolája. Azonban az utóbbit újjáépítették. Forrás: FSZEK

A második világháború azonban súlyos pusztítást végzett az épületen. A homlokzatot lövedékek és gránátok szaggatták, az ablakok kitörtek, az erkélyek és párkányok nagy része leszakadt. A sarokkupola a harcok során súlyos találatot kapott: tüzérségi lövedék rongálta meg, részben a ház felső szintjén elhelyezett géppuskafészkek és páncélökölállások miatt is. A kupola teljes felső szerkezete összeomlott, csupán torzója maradt a ház sarkán, groteszk módon kiállva az égbe. A ház tetőszerkezete is beszakadt, az emeletek egy része kiégett. A kupolát soha nem építették újjá, a ház helyreállítása után egyszerűsített formában maradt meg.

A homlokzatot többé-kevésbé sikerült helyreállítani eredeti formájában, ugyanakkor a tetőornamentikát díszeitől megfosztva, saroktorony nélkül, leegyszerűsítve hozzák rendbe. Forrás: Fortepan
A Müller-bérpalota napjainknan: a homlokzatot nagy gonddal helyrállították, de valami még hiányzik! Forrás: maps.google.com

Ezzel a Bartók Béla út elveszítette diadalmas kezdését. Sem a Müller-bérház, sem a vele szemben álló Eraviszkusz-ház nem kapta vissza sarokkupoláját és tornyait, így a tér vizuális koronái hiányoznak. A városkép, amelyet eredetileg reprezentatív, monumentális kapuzatnak szántak, csonka maradt – Buda egyik legforgalmasabb útvonalának mai arculata nélkülözi azt a grandiózus hatást, amelyet a századforduló építészei megálmodtak.

(A sorozat hamarosan folytatódik!)

Fecske Gábor László

Kapcsolódó:

Budapest elveszett tetődíszei – A Pozsonyi-bérház

Vezetőkép forrása: www.elismondom.wordpress.com


Hirdetés

'Fel a tetejéhez' gomb