Gyermekek online szexuális bántalmazása miatt érkezik a legtöbb jelzés az Internet Hotline-ra
Közel 1500 bejelentést kezelt 2024-ben az NMHH jogsegélyszolgálata.

Továbbra is a gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezik a legtöbb jelzés a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálatához. Az Internet Hotline (IH) legfrissebb, 2024. évi beszámolója arra is rámutat, hogy a csaknem másfél évtizede megalakult szolgálat tavaly közel 1500 különféle bejelentést kezelt. A gyermekek digitális védelme az NMHH stratégiai jelentőségű célkitűzése, az Internet Hotline pedig ezen munka kulcsfontosságú szereplője.
Az NMHH Hivatala által 2011 óta működtetett Internet Hotline 2024-ben is elkötelezetten dolgozott azon, hogy az online tér a gyermekek és a felnőttek számára egyaránt biztonságosabb hellyé váljon. Legfrisebb adataik szerint a jogsegélyszolgálathoz
az elmúlt évben 1480 bejelentés érkezett, ezek túlnyomó többsége, közel 80 százaléka pedig intézkedést is igényelt
– szemben a 2021-es 42 százalékos aránnyal. Az IH munkatársai tavaly 926 ügyben küldtek választ a bejelentő felhasználónak.
Rekordokat döntött tavaly az interneten keringő, pedofil bántalmazó felvételek száma
Az NMHH tájékoztatójából kiderül, hogy tavaly a bejelentések 67 százaléka érkezett nem anonim módon, amit az IH munkatársai nagyfokú bizalmi lépésként értékelnek a bejelentők részéről. E körben 2024-ben 51 gyermek és 63 szülő fordult érzékeny problémával a jogsegélyszolgálathoz, amely 2024 októbere óta hivatalosan a DSA szerinti megbízható bejelentőként nyújt még hatékonyabb segítséget online visszaélések esetén.
2024-es tendencia, hogy a három leggyakoribb bejelentési kategóriában érkezett jelzések aránya közeledett egymáshoz, de továbbra is gyermekek online szexuális bántalmazása, gyermekpornográfia kategóriában érkezett a jelzések legnagyobb része, 26 százaléka. Szorosan követte ezt 25 százalékkal a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom kategória, amelyben főként felnőttek intim képeivel való visszaélést jelentettek. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára az adathalász bejelentések kerültek – minden hatodik bejelentés ebben a kategóriában érkezett.
A gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezett nem anonim bejelentések közel egynegyede kiskorútól vagy szüleitől érkezett.
Az elemzők vizsgálata alapján a kategóriában vizsgált URL-címek több mint fele feltételezhetően gyermekpornográf tartalomnak bizonyult. Az IH tapasztalatai alapján az áldozatok az esetek túlnyomó részében lányok voltak, de a korábbi évhez képest nőtt a fiú áldozatok aránya is, a sértettek több mint fele pedig 12 év alatti gyermek volt. A tartalmak jellemzően otthoni környezetben készültek, így például gyermekszobában vagy fürdőszobában, de a bejelentések között megjelentek fotóstúdióban és strandon készült felvételek is. A tartalmak 4 százalékáról feltételezték az elemzők, hogy mesterséges intelligencia segítségével készültek.
A gyermekek online bántalmazása ellen küzd az Internet Hotline
Az NMHH arról is írt tájékoztatójában, hogy az Internet Hotline munkatársai edukációs és tájékoztató tevékenysége közel 80 előadás, konferenciaszereplés és kitelepülés keretében mintegy 5700 főt ért el közvetlenül a tavalyi év során – köztük gyermekeket, szülőket, pedagógusokat és gyermekvédelmi szakembereket.
2024 kiemelt kommunikációs aktivitása volt az IH őszi, „Merj segítséget kérni!” jelmondattal indított kampánya, amely óriási médiaelérést generált. A kampányt két influenszerpartner, a Pamkutya és a Mélylevegő Projekt is segítette. Bár az akció határozott ideig tartott, az IH üzenete örökérvényű:
fontos, hogy az online visszaélések áldozatai merjenek segítséget kérni!
Megalakulása óta az Internet Hotline közel 19 000 bejelentést kezelt. A jogsegélyszolgálat működési körében összesen nyolc bejelentési kategóriát fed le, és három kiemelt partnerrel működik együtt a hatékonyabb fellépés érdekében: itthon a Nemzeti Nyomozó Irodával és a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal, míg külföldön 2012 óta a gyermekek online szexuális bántalmazása ellen küzdő, a nemzeti hotline-okat összefogó globális szövetséggel, az INHOPE-pal.
Vezetőkép: Freepik.com







