A Magyar Autóklub ellenzi a budapesti parkolás átgondolatlan drágítását
Ötletszerűnek nevezte a Fővárosi Önkormányzat parkolással kapcsolatos tervezetét Gyulainé Tóth Zsuzsa közlekedési szakjogász, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke. „Teljes egészében társadalmi vita nélkül került ez az előterjesztés döntéshozatalra. Lehet, hogy vannak előkészítő, alátámasztó számítások, de ezt senki sem ismeri, senkivel nem lett megvitatva, közé se lett téve. Egy ilyen típusú intézkedés komolyabb előkészítést igényelne” – hangsúlyozta a Vasárnap.hu-nak nyilatkozva.
Magas díjemelkedés is várható a javaslat tartalma szerint.
„Mi vitatjuk a 35 százalékos díjemelés jogosságát. ’22-23-ban már volt egy díjemelés, fizetési övezet és fizetési időtartam kitolás is, és a számításaink szerint ez egy 30 százalékos többletköltséget okozott már az autósoknak. És most újból egy 35 százalékos emelés! Ráadásul a korábbi intézkedések hatásainak a kiértékelése nélkül”
– mondta Gyulainé Tóth Zsuzsa és hozzátette: „számos negatív hatása volt a korábbi emelésnek. Ha nem megfelelő helyen emelnek, akkor ott kiürülnek a parkolók, másutt pedig zsúfoltabbak lesznek” – jegyezte meg.
A jegyautomaták megszüntetésével kapcsolatban Gyulainé Tóth Zsuzsa úgy fogalmazott, hogy „önmagában az elektronikus rendszerre történő átállást” támogatja az Autóklub. „A közzétett adatok szerint az autósok 80 százaléka már egyébként is így parkol” – mondta.
„Ugyanakkor lehet és kell is biztosítani alternatív megoldást”
– szögezte le.
Mindazok számára, akiknek nincsen okostelefonja, vagy éppen állandó és korlátlan internet-hozzáférése, egyáltalán: mindazok, akik idegenkednek az online, telefonról indított fizetéstől egy parkolóban, bajban lennének az automaták, vagy valamilyen más alternatív megoldás nélkül. Gyulainé Tóth Zsuzsa szerint be lehetne vezetni az autópálya-matricák megváltásához hasonló rendszert a parkolásban: például úgy, hogy egy adott helyen, üzletben – például benzinkúton – is megvásárolhatók legyenek a parkolójegyek. Akár elektronikusan, az eladók segítségével – fejtette ki.
Mint mondta, nyugati nagyvárosokban – Bécsben, Amszterdamban – már kitaláltak és működtetnek erre jó megoldásokat. Ezeket a kidolgozott rendszereket már csak át kellene venni, át kellene ültetni a budapesti mindennapokba.
„Az a szomorú az egészben, hogy egy sor támogatható dolog van az előterjesztésben, merthogy az ellenőrzést automatizálnák, lehetőséget biztosítanak a lakossági várakozási engedélyek lejárati idő előtti kedvezményes kiváltására, meghosszabbítására, az online parkoláshoz kapcsolódó kényelmi díjat eltörlik. Tehát vannak az előterjesztésben támogatható elemek, de az egész így egy csomagban idő előtti döntéshozatal, én azt gondolom”
– mondta Gyulainé Tóth Zsuzsa.
A közlekedési szakjogász továbbá hozzátette, lennének előremutató javaslataik. Ezek között említette például a rövid idejű díjmentes parkolás, illetve az átalánydíjas parkolás bevezetését, továbbá a valós idejű parkolófoglaltság figyelését és közzétételét.
Címlapkép: Eltűnhetnek a parkolóórák Budapestről. Fotó: Vasárnap.hu/Varga Ilona