Budapest elveszett tetődíszei – A Schossberger-bérpalota

Az Andrássy út 8. szám alatti épület, a kevés belső Andrássy úti paloták közül az egyik, amely kupolákkal épült. Az épület története szorosan összefonódik a neves Schossberger család felemelkedésével, akik a korszak leggazdagabb és legbefolyásosabb zsidó származású polgári családjai közé tartoztak.

A család vagyonosodása a kereskedelem, ipar és hadiipar területén kezdődött, a kiegyezést követően pedig Ferenc József császár nemesi címet is adományozott nekik.

Előtérben a Foncére-palota, mögötte nyíllal jelölve látható a Schossberger-bérpalota. (Forrás: Fortepan)

A palota megépítése a család egyik legjelentősebb tagjának, Schossberger Henriknek volt köszönhető, aki a telek megvásárlását követően a neves építészt, Feszty Adolfot bízta meg a tervezéssel. Feszty Adolf a híres festőművész, Feszty Árpád testvére volt. Nevéhez fűződik a Haris-bazár, a Fonciére-palota és a Pázmándy-, Teleky-, Tafler-, Pulitzer-, valamint a Herzl-paloták tervezése az Andrássy úton.

A Schossberger-bérpalota Andrássy úti főhomlokzatának terve. (Forrás: Arcanum)

A háromemeletes bérpalota 1882-re készült el. Sugárúti homlokzatának tetejét két darab szépívű kupola szegélyezte. A palota stílusa az akkori korszak neoreneszánsz ízlésvilágát képviseli. A finom részletek, valamint az elegáns belső terek mind a korszak művészeti és építészeti trendjeinek megfelelően készültek el. A földszinti loggiát vaskos oszlopok támogatták, míg a szintén földszintre tervezett boltozott sgraffito díszítések Lotz Károly stílusát idézték. Az első emeleti szalon a palota egyik legfontosabb helyisége volt, itt találkoztak a család tagjai és a társasági elit, valamint a politikai vezetők is gyakran látogatták.

Az Andrássy út 8. szám alatti épület a kevés belső sugárúti paloták közül az egyik, amely kupolákkal épült. (Forrás: Fortepan)

A házban bérlakások is helyet kaptak, így az 1880-as és 1890-es években országgyűlési képviselők, miniszterek, iparosok és orvosok is laktak az épületben – köztük a C-vitamin feltalálója, Szentgyörgyi Albert. A földszinten üzlethelyiségek kaptak helyet, köztük a Geittner és Rausch, amely Budapest egyik legismertebb műszaki-és szerszámkereskedése volt.

Egy 1899-ből való hirdetés, amely a Phelan-féle tornaszert reklámozza, amelynek magyarországi vezérképviseletét a Geittner és Rausch látta el. Forrás: komplex.hu

A ház társasági élete különösen élénk volt, egészen az 1910-es évekig, amikor Schossberger Henrik és felesége is elhunyt. A Schossberger család örökösei 1912-ben eladták az épületet a Magyar Élet- és Járadékbiztosító Intézet számára. Az épület földszinti üzleteibe a két világháború között több automobil-mintaszalon költözött, többek között a Hazai Automobil Rt., a Bárdi Autó Rt., a Király Automobil, valamint a General Autómobil Kereskedelmi Rt., amely a második világháború alatt német teherautókat árult.

A Bárdi József Autómobil Rt. belvárosi bemutatóterme 1924 körül. (Forrás: www.magyarjarmu.hu)
A General Autómobil Kereskedelmi Rt. üzlete az 1930-as években. (Forrás: National Archives, College Park, MD, USA)

1917-ben – valószínűleg egy villámcsapás következtében – tűz ütött ki a tetőtérben, amely leégett. Ekkor semmisülhettek meg a palota ékességei, a kupolák, amelyeket az újjáépítésekor sajnos már nem pótoltak, sőt egy negyedik szintet építettek a házra, amely szerencsére a ház eredeti neoreneszánsz stílusához illeszkedett. Az 1930-as évek végén a Magyar Nemzeti Bank Nyugdíjintézete vette meg az épületet, később a Fővárosi Közlekedési Felügyelet használta a házat, megtartva az előző évtizedekben jellemző iroda és bérház funkciókat.

Az épület látképe az 1940-es években. Jól látszik az emelet-ráépítés a korábbi kupolák helyén. (Forrás: Fortepan)

A második világháború elenyésző károkat hagyott maga után a Schossberger-bérpalotán. A ház lassú pusztulása a háború után kezdődött, amikor a tulajdonos a magyar állam lett és a korábbi nagypolgári lakásokat feldarabolták. Az új lakók keveset költöttek az állagmegóvásra, így a 20. század végére és a 21. század elejére az épület állapota kritikussá vált.

Az épület 2016 után hotelként működik tovább. A homlokzat és a tetőzet rekonstrukciójához az 1917 utáni állapotokat, vagyis nem az eredeti terveket vették alapul. (Forrás: Octogon)

'Fel a tetejéhez' gomb