Halottak napja – Zenetörténeti ritkasággal készül a Pécsi Székesegyház
Halottak napja alkalmából hagományosan gyászmisét mutatnak be a Pécsi Székesegyházban. A november 2-ai szentmise keretein belül a székesegyház Bárdos kórusa requiemet énekel a, melyben Michael Haydn nevéhez köthető zenetörténeti különlegesség is hallható lesz a bazilikában.
A klasszicista zeneszerző (1737-1806) műjegyzéke összesen három requiemről tudósít. Az első, 1771-es c-moll requiem ma már viszonylag közismertnek számít. A harmadik, B-dúr requiemjét halála évében, 1806-ban írta, és Mozarthoz hasonlóan ő is komponálás közben halt meg, így a Dies irae című műve befejezetlen maradt.
A kettő között keletkezett Esz-dúr requiemről sokáig csak annyit tudott a zenetudomány, hogy állítólag létezett, de mivel a kotta nem volt hozzáférhető, a mű rejtve maradt a zenészek és a közönség számára is. Nemrég azonban előkerült Budapesten egy 1810-es évekbeli kézzel írt másolat a szólamokból, így a művet rekonstruálni lehetett. A budapesti szólamokon egy 1821-es és egy 1826-os előadás szerepel.
Feltételezhetjük, hogy máshol is felbukkanhatnak fennmaradt példányok, jelenleg viszont ez a leghitelesebb elérhető forrás, és könnyen lehet, hogy a művet közel 200 éve senki sem hallhatta. A fellelt anyagból Uzsaly Bence készített modern kottát, melynek segítségével Pécsett csendül fel először ez a sokáig elfeledett requiem.
Az előadásban felhangzik még: C. Franck: Dextera Domini, F. Schubert: Stabat Mater (részlet)
Előadók: Gy. Fülöp Judit – szoprán, Amer Lemja – alt, Pálmai Árpád – tenor, Szécsi Máté – basszus, Havasi Gábor – basszus, a Pécsi Bazilika Bárdos Kórusa, valamint a Pannon Filharmonikusok és pécsi művésztanárokból alakult zenekar. A kórus vezetője: Uzsalyné Pécsi Rita.
Forrás és fotó: Pécsi Egyházmegye