Trombitás Kristóf: Karácsony és Cyla spontán villamosozása


Hirdetés

Ezerrel megindult Budapesten is a kampány, amiről elsősorban nem azért kaphattunk hírt, mert ilyen vagy olyan politikai döntéshozatalra került volna sor a főváros vezetésétől, sőt, még csak azért sem, mintha komoly újdonságokat vezettek volna be a kommunikációban. Nem, ilyesmiről szó sincs. Egyszerűen újra elővették a balosoktól régóta megbízhatóan használt kártyát, a közéleti szereplő úgy tesz, mintha politikailag nem volna motivált-féle módit.

Történt ugyanis, hogy pár héttel ezelőtt Kajdi Csaba, ismert közösségi oldalas megmondóember, aki mellesleg divatügynökséget is üzemeltet, ismertebb nevén Cyla – róla már pár évvel ezelőtt is írtam itt, a vasárnap.hu-n, kitérve arra, hogy egykori impexes családból származva, aminek köszönhetően már a ’80-as években a francia Riviérán nyaralhatott, kissé képmutató dolog a 2020-as években diktatúrát kiáltani – felkérdezte Karácsony Gergelyt. Mármint értik, ugye, erőteljesen idézőjelesen értve ezt a bizonyos felkérdezést.

A lényeg az volt, hogy a közlekedés állapotát rótta fel a főpolgármesternek egy Insta-live-ban, amire reagálva – hogy, hogy nem, milyen érdekes véletlen – Karácsony Gergely személyesen reagált, miszerint akkor közösen is kipróbálhatnák Budapest tömegközlekedési eszközeit, hátha akkor meggyőzheti Kajdit, hogy nincs is olyan nagy probléma ezzel a bizonyos közlekedéssel.

És mit ad a jó szerencse, ez a nap bizony el is érkezett! Mindkettejük közösségi oldalain jól beharangozva, megfelelő mértékű reklámozással.

Jó, lássuk akkor ennek az egésznek a lényegi részét.

Kétségkívül ügyes kommunikációs taktikát választott Cyla és Karácsony, ha már úgyis ezerrel beindult ez a bizonyos kampány: Kajdi naiv stílusban feltette azokat a kérdéseket, amiket bárki föltenne a főpolgármesternek, persze megfelelő alaphanggal, majd Karácsony lehetőséget kapott arra, hogy megmagyarázza, miért nem úgy van az egész, mint ahogy kinéz.

És ez tényleg ügyes. hiszen így Kajdi – látszólag – a független szerepében tetszeleghetett, aki rácsodálkozva kérdez, miközben nyilvánvalóan átviláglik rajta a Karácsony-féle kommunikációs csapat célja, hogy a nyilvánvaló, elkerülhetetlen kérdéseket olyan köntösbe öltöztessék, ami számukra is pozitívan hallatható: történelmi szükségszerűséggel magyarázás, Nyugat-Európa felemlegetése, infrastrukturális fejlesztések lebegtetése, további dugók várható, sejthető megelőzése, etc.

Valószínűleg számos ilyen performansz lesz még más közéleti szereplőkkel is, természetesen csak vetítve az őszinteséget. A cél ilyenkor mindig ugyanaz: alapvetően apolitikus közeghez is eljutni, akik primer módon nem követik a politikát, nem keresik, nem érdeklődnek iránta, de látszólag apolitikus tartalomgyártókat más tartalmaik miatt követnek. Tipikusan szoft hatásgyakorlás, ami Karácsony esetében 2019-ben sikeres is volt, ugyanilyen független közéleti szereplőkkel hatást gyakorolva.

Lássuk be, a baloldalon ezt mindig rafináltan, ravaszan alkalmazták, rendszeresen eljuttatva üzeneteiket olyan rétegekhez, akiket az ATV, a Hír TV vagy hagyományos híroldalak biztosan nem szólítanak meg, de talán elmegy szavazni és ott látja majd az adott baloldali jelölt nevét, akiről ha más emléket nem, de egyet vagy kettőt talán őriz a kedvenc közösségi tartalomgyártója miatt.

Erre érdemes lesz figyelni az előttünk álló hónapokban. És ami a legfontosabb, soha nem szabad elhinni az ilyen tettetett spontaneitásokat.

Kajdi, Nagy, Enyedi és a többi rettegő

Címlapkép forrása: Facebook/Karácsony Gergely


Hirdetés

'Fel a tetejéhez' gomb