Kaszab Zoltán: Mostantól tényleg a bőrünkön érezzük a szankciókat

Az intézkedés egészen addig jól működött, amíg az ellátás zavartalan volt, vagyis nyárig. Ekkor ugyanis az OMW schwechati finomítójában egy hiba miatt elhúzódott a karbantartás, ezzel szinte egyidőben pedig a Mol is elkezdte a százhalombattai egység tervezett javítását. Ekkor még meg tudtuk oldani a problémát a stratégiai olajkészletek egy részének felszabadításával. Így az átmeneti zavarok eltűntek annak ellenére is, hogy a karbantartás apró hibák észlelése miatt Százhalombattán elhúzódott.

A helyzet akkor kezdett ismét fokozódni, amikor közeledett december 5-e, az Uniós olajszankciók élesedésének ideje.

Az esetleges üzemanyaghiány és az árak növekedése miatti pánik ugyanis Európa-szerte egyre súlyosabb lett, ez pedig megágyazott a bunkerolásnak, a pánikvásárlásnak, miközben a Mol százhalombattai finomítója továbbra is csak 50-55%-on üzemelt. Magyarországon pénteken lett kritikus a helyzet, hiszen ekkor egy álhír hatására sokan indultak el a kutakra, hogy teletöltsék autójukat, bár akkor annak semmi alapja nem volt. Ezt pedig már nem bírta a Mol és

kialakult egy olyan, lefelé tartó spirál, amelyből nem lehetett kijönni. Vagyis ki lehetett volna – és itt lépnek be a képbe az elhibázott szankciók.


Hirdetés

Meg lehetett volna hozni ugyanis azt a döntést, hogy a pár hetes ellátási zavar kezelése érdekében a kormány és a Mol ismét hozzányúl a stratégiai olajtartalékhoz. Igen ám, de a brüsszeli olajembargóról szóló döntésnek van egy olyan passzusa, amelynek a hatásait még nem ismerjük. Nevezetesen, hogy februártól az EU megtiltja az olajszármazékokkal való tagállamok közötti kereskedést. Ennek az oka az volt, hogy az embargó alól mentességet kapó országok, mint hazánk, ne tudják az esetleg olcsóbban beszerzett olajból készült benzint nyugaton drágábban érrtékesíteni, így extraprofitra szert téve.

Csakhogy a Molnak két finomítója van: az egyik Százhalombattán, a másik Pozsonyban. Szlovákia és Magyarország ellátása pedig mindkét finomítóból történik, mert előbbi több benzin, míg utóbbi több dízel üzemanyag előállítására képes. 

Februártól azonban megszűnik az a lehetőség, hogy a Mol a Pozsonyban termelt dízelt Magyarországra, a Százahalombattán termelt benzint pedig Szlovákiába vigye.

Emiatt most az ellátásbizotonság szempontjából az legfontosabb, hogy a stratégiai olajkészletek teljesen újra legyenek töltve. Ezért nincs mód azokat a napi ellátásra használni és ezért kellett a kormánynak amellett döntenie, hogy azonnali hatállyal kivezeti az üzemanyag ársapkát. 

Sokat beszéltek már róla elemzők és politikusok is, hogy a szankciók pusztító hatással vannak az európai gazdaságra és az európai emberekre. Azt hiszem, mától ezt tényeg mindenki a bőrén érzi majd.

'Fel a tetejéhez' gomb