Betiltják a nemi sztereotípiákat a játékreklámokban

A jövőben tilos lesz olyan játékreklámokat készíteni, amelyekben kifejezetten fiúknak vagy lányoknak szóló játékok szerepelnek. Bizonyos „fiús” és „lányos” színeket sem lehet majd megjeleníteni. Emellett a reklámok igyekeznek majd befogadó nyelvezetet használni.

A spanyol kormány megállapodott egy új magatartási kódexről, amely megakadályozza, hogy a játékgyártók szexista sztereotípiákat alkalmazzanak hirdetéseikben. Eddig néhány játékgyártó kifejezetten a lányokat célozta meg az ápolással, házimunkával, illetve szépségápolással kapcsolatos termékek reklámozásával. A sporttal és technológiával kapcsolatos ajánlatok viszont a fiúknak szóltak.

Az új szabályozási kódex 2022. december 1-jétől érvényes, az új reklámokra vonatkozik majd. Maga a kódex összesen 64 etikai szabályt tartalmaz. Ezek alapján a reklámok igyekeznek majd befogadó nyelvezetet használni. A vállalatok pedig többé nem használhatnak kék vagy rózsaszín színeket sem, amelyek arra utalnak, hogy termékeiket fiúknak vagy lányoknak szánják. Alberto Garzón fogyasztóvédelmi miniszter a megállapodás aláírásakor azt mondta: az intézkedésre azért volt szükség, mert a játékreklámok szexisták, a jövőben azonban a hirdetések

„egyenlőbbek, igazabbak és konstruktívabbak lesznek, ami alapvető szempont a gyermekek védelme és fejlődése szempontjából”.

A spanyol fogyasztóvédelem decemberben már indított egy nagyszabású kampányt. Ebben arra szólították fel az embereket, hogy nemi szempontból semleges játékokat vásároljanak, mert csak a sztereotípiák nélküli játékok adnak lehetőséget a fiataloknak, hogy teljes mértékben kibontakoztathassák képességeiket. A mintegy 80 ezer euróba kerülő kampány során több nagyvárosban is plakátokkal hívták fel a figyelmet a szexista játékreklámokra. Készítettek egy olyan videót is, amelyben a játékfigurák a gyerekszobában az állítólagos nemi sztereotípiák megszüntetésére szólítanak fel.

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ministerio de Consumo (@consumogob) által megosztott bejegyzés

Az őrület nem Spanyolországban kezdődött, hiszen már ezt megelőzően a LEGO dán játékgyártó bejelentette, hogy nemi szempontból semlegesen forgalmazza termékeit. Ennél még radikálisabb lépésre szánta el magát a Mattel, amikor a gendersemleges Barbie babát dobta a piacra. Azért, hogy eltöröljék a társadalom által felállított nemi elvárásokat. Az új szériánál a gyerekek dönthetik el, hogy milyen hajuk, ruházatuk és kiegészítőik legyenek a babáknak. Így egyszerre lehetnek férfi és női vonásai is a játéknak. Ráadásul több bőrszínben is elérhetőek a babák teljessé téve a politikai korrektséget.

(V4NA)

Címlapkép: Unsplash.com

Iratkozzon fel hírlevelünkre