Karácsonyék kukába dobták az építés előtt álló gellérthegyi sikló projektjét

Gellérthegyi Sikló

A főváros leszavazta a gellérthegyi sikló megvalósítását, és mindent elölről akar kezdeni, egyelőre pénz és tervek nélkül. Vélhetően politikai oka van, hogy 16 év előkészítő munkáját váratlanul kidobták. A látványos turisztikai attrakció, a különleges panorámalift a Tabántól a Citadellára vezetett volna. A tervek a környezetvédelmi szempontokat is maximálisan figyelembe vették.

Sikló a környezetszennyező turistabuszok helyett

Idén tavasszal tervezték elindítani a gellérthegyi sikló megépítését, amely az Erzsébet híd budai lehajtója és a Tabán találkozásánál kialakított alsó megállótól a Citadellára vitte volna a turistákat.

A sikló a hegyre tartó nagyszámú turistabusz forgalmát kívánta kiváltani.

A munkák megindításához már szinte minden engedély ismét készen állt, ezért érte hideg zuhanyként a beruházót, hogy

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a február 23-i közgyűlésre egy úgynevezett „berepülő” előterjesztést nyújtott be, amelyben az állt, hogy a főváros eláll a gellérthegyi sikló beruházására megkötött szerződéstől. A javaslatot a baloldali többség megszavazta.

„A főváros és a kormány egyetértett abban, hogy az új gyalogosfelvonónak meg kell épülnie, mert a felújított Citadelláról a turistabuszokat mindenképpen ki akarják tiltani, ezért kiváltó közlekedési eszközre van szükség a hegy lába és a Citadella között” – írta a Magyar Nemzet. A cikk idézi Kiss Ambrust, aki szerint „a városvezetés megunta a „sikló csiki-csukit”, ezért eláll a szerződéstől, egyúttal a „földhasználati jog visszavételére” készül. A városvezetés továbbra is gondolkodik egy sikló megépítésében, de azt „közberuházásként az uniós helyreállítási alapból” valósítaná meg.

A résztulajdonos főváros eddig támogatta a terveket

A döntés váratlanul ért bennünket, mi is csak a sajtóból értesültünk róla – mondta lapunknak Walton Imre a Gellérthegyi Sikló Kft. ügyvezető igazgatója. – Meg sem próbáltak előtte kifogást közölni, egyeztetni vagy közös megegyezéssel szerződést bontani, elkerülendő az esetleges jogvitát. Szerintem a képviselők sem voltak tisztában a valós tényekkel, hiszen olyan gyorsasággal került be az előterjesztés, hogy meg sem ismerhették a részleteket, és nekünk lehetőségünk sem maradt védeni a közös projektet. Mi korábban soha, semmilyen információt nem kaptunk arról, hogy a főváros más konstrukciót tervez, korábbi egyeztetéseink során pedig a főváros maximális támogatását élveztük.

Már egymilliárd forint elment az előkészítésre 

Walton Imre építész, korábban műszaki vezetőként, majd ügyvezetőként dolgozott azon, hogy a sikló tervét az eltelt 16 évben életben tartsa. A vállalkozásban a főváros a BKK-n keresztül 25 százalékban részes.

A főváros, mint aranyrészvényes van jelen, egy fillért nem kell betennie sem az előkészítő munkákba – amelynek összege már túllépte az egymilliárd forintot –, sem pedig a kivitelezés során.

A főváros, a sikló által érintett területek tulajdonosa, míg az Orom utcai ingatlan, amit egy igen kis részen érintünk az I. kerületi önkormányzaté. Fontos hangsúlyozni, hogy

a telkek nem kerülnek a cég tulajdonába

– hívta fel a figyelmet az ügyvezető.

Kiss Ambrus egyik kifogása az volt, hogy a szerződés gazdasági egyensúlya felborult. Igen, tíz év alatt ez megváltozott, ezért az új üzleti tervben, miután 2018-ban belépett egy interim pénzügyi befektető, majd 2020-ban egy új szakmai befektető, negyvenszeresére emeltük az összegeket.

A használatbavételkor egyszeri megváltási díjként 500 millió forint, míg évi szinten 250 millió forint földhasználati díj megfizetését vállaltuk a fővárosnak a működési bevételből történő 25 százalékos részesedésén felül.

Ez messze túl van a 13 év által indokolt emelésen, az általunk kínált díj rendkívül gáláns –tette hozzá Walton Imre.

gellérthegyi Sikló

Gellérthegyi sikló alsó állomásának terve (Forrás: Walton Imre ügyvezető)

A sikló alsó állomásából kivették a buszparkoló tervét

Kiss Ambrus a közgyűlésen arra is hivatkozott, hogy a jogszabályi környezet megváltozott, és ezért nem érvényesek a korábbi megállapodások.
A szerződésünk a fővárossal korábbi, mint a „vagyontörvény”, amire a főpolgármester-helyettes hivatkozik. A főváros részéről a BKK éppen ezt vizsgáltatta meg, és mint kiderült az nem változtat a konstrukción. A sikló az eredeti szerződéses feltételek mellett megvalósítható. Friss jogvéleményt is kapott erről a főváros 2020 nyarán – hangsúlyozta Walton Imre.

Az eredeti építési engedélyünk sem járt még le, erről is tévesen nyilatkozott a főpolgármester-helyettes.

A 12 éve beszerzett engedélyek 2023 februárjáig érvényesek. De új engedélyt is szereztünk. A terv alapvetően azért változott meg, mert az I. kerületi polgármester asszony kikötésére az alsó állomáshoz tervezett buszparkolót töröltük a tervekből. Az építő azt is kiemelte, hogy mindezt a fővárosi önkormányzat is tudta és támogatta, így a főpolgármester-helyettes érveinek mindegyikét dokumentumokkal fogják cáfolni.

Természet és tájképvédelem

Walton Imre arról is beszélt, hogy 2018-ban történt régészeti szondázó feltárás a leletadó rétegek feltérképezésére, de a megelőző feltárások csak a kivitelezés elindításával folytathatók. Ennek ismeretében lehet módosítani például a tartószerkezet pontos helyét. Kiemelte, a környezetvédelmi engedély is rendelkezésre áll, a hegyoldalban főként invazív fajokkal települt, kevésbé értékes erdő található. A minimálisan szükséges kivágás miatt pótlást írnak elő. Összesen 59 egészséges és 35 halott fa kivágása szükséges, és pótlásként a számítások szerint 892 fa ültetése szükséges. Ezt a majd 900 fát ott ültetik el, ahol az illetékesek kijelölik. Éppen a természet és tájkép védelme érdekében, és a Hegyalja út keresztezése miatt, a pálya egy darabig alagútban futna, ahogy a szabályozási terv ezt 1996 óta tartalmazza.

A Citadella felújítása és a sikló felső állomásának kialakítása össze van hangolva

Az építők úgy tervezték, hogy az idén tavasszal induló kivitelezés másfél év alatt készülhet el, és

a Citadella megújításával együtt, 2023-tól a két projekt összhangban szolgálná a turistákat.

A Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) számára kormányhatározat írta elő, hogy dolgozza ki, és tegyen lépést a sikló előkészítésére. Menet közben kiderült, hogy

a már kész, engedélyes tervek passzolnak a BFK elképzeléseihez, és nem szükséges közpénz ráfordításával egy másikat készíteni.

A fejlesztő a Várkapitánysággal is egyeztetett, hogy a Citadella felújítása és a sikló kialakítása a felső állomáson illeszkedjen egymáshoz.

Einstand

Jelenleg senki sem tudja mikor és hogyan épülhet meg egy másik, a főváros által említett sikló, amelynek az előkészítése ismét évtizedekbe telhet.
Háromszor átterveztük, folyamatosan életben tartottuk az engedélyeket, és most úgy tűnik, „jönnek a Pásztorok, és einstand van”.

Szükséges, hogy alaposan megvizsgáljuk a helyzetet, és utána születik döntés, hogy milyen jogi lépéseket teszünk

– hangsúlyozta Walton Imre.

Iratkozzon fel hírlevelünkre