A főváros miatt késhet a fonódó villamos fejlesztése

Fontos a villamos, de nem így

„A városvezetés számára kiemelten fontos a kötöttpályás közlekedés fejlesztése, így a budai fonódó Műegyetem rakparti ágának megépítése is, hogy közvetlen belvárosi kapcsolatot alakíthassunk ki a Kopaszi-gáttól” – mondta Karácsony Gergely főpolgármester a Facebookra feltöltött videójában. Az „előző városvezetést” hibáztatta azért, hogy a korábbi tervek rosszak lettek. Mint mondta, ezért támogatták a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsán a tervek módosítását. Azonban most ezeket is kritizálta.

A belváros felé két irányba mennének a villamosok

A Budapest Fejlesztési Központ honlapján olvasható, hogy a közel 3 kilométeres új vonal a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakparton a Rákóczi híd alatt áthaladva épülne, hét megállóval és 9 perces utazási idővel.

A rakparton a jelenlegi parkolók helyett gyalogos és kerékpáros utak, illetve zöld felületek épülnek a villamosvonal mellé.

Az új szakasz az egyetemi városrész, az Infopark a Kopaszi-gát, illetve az ott épülő lakó- és irodanegyed kiszolgálását, valamint az 1-es villamos és a Déli Körvasút Nádorkerti vasútállomás csatlakozását biztosítja. Közel 70 ezer embert szolgálhat ki. A villamosok kétharmada a Szabadság hídon a Kálvin és Deák tér felé haladna, a többi szerelvény a Batthyány tér irányába. A későbbiekben a Rákóczi hídon túl is folytatódhatna a fonódó villamos fejlesztése.


Hirdetés
Az új terveket a kormány finanszírozta

A villamosvonal áttervezésére 2020 decemberében jelent meg a közbeszerzési felhívás. 2021-ben társadalmi egyeztetések zajlottak, és elkészültek az új tervek. Idén indulna a kivitelezői tender, és jövőre a kivitelezés. 

Pont annyi a fa, amennyit a főváros kért

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója Facebook-posztban reagált a főpolgármester videójára. Mint írja, meglepte, hogy Karácsony nem elégedett a tervekkel, hiszen azokon „pontosan annyi fa van, amennyit a főváros szeretett volna, egy darabbal sem kevesebb”. 

Emlékeztetett rá, hogy

„sok ügyben kért a főváros módosításokat a terveken, amikor a koncepcionális tervezés fázisában voltunk – ezeket egytől egyig befogadtuk, és a tervek minden ilyen kérést tartalmaznak”.

Zöld villamospálya, kevesebb kivágott és több új fa

Vitézy szerint a tervek a lehető legzöldebbek lettek. Például a villamospálya 1,64 kilométer hosszban fűvel borított lesz. A régi tervekhez képest mintegy 70 fával kevesebb kivágása szükséges a villamos megépítéséhez és a projekt keretében 178 darab új fát is ültetünk – hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid. Azonban a jelenlegi 497 parkolóhelyből 113 marad, ezek további csökkentését a főváros felügyelete alatt álló Budapest Közút és Újbuda vezetése sem támogatta. A közművek miatt a főváros tulajdonában álló Fővárosi Vízművek és a többi közműcég nem engedélyezte több fa telepítését.

Tavaly október óta nincs hivatalos fővárosi válasz

„Az elkészült terveket a BFK 2021. október 15-én nyújtotta be a főváros számára a szükséges tulajdonosi és kezelői hozzájárulások megszerzésére, azóta érdemi előrelépés nem történt. Ha Ön is szeretné, ahogy a videóban elmondta, hogy

megépüljön a budai fonódó villamoshálózat II. üteme, kérem, hogy ragadjon tollat és írja alá az október óta húzódó tulajdonosi és kezelői hozzájárulásokat.”

Újra egyeztettek

Az érintettek újra leültek tárgyalni, amelyen a főváros több korábbi megkötésétől eltekintett így a tervezőnek sikerült további 40 fát elhelyeznie. Az eredményekről szintén a Facebook-oldalán számolt be a BFK vezérigazgatója. Ebben leírja, hogy a főváros egy új fatelepítési módszert ajánlott, amely lehetővé teszi a másfél méternél keskenyebb sávba is a faültetést. „Így több olyan helyre is tudunk fát telepíteni, ahol azt korábban is szerettünk volna.” A közlekedési vállalat feladta korábbi megkötését, miszerint buszmegállóba nem szabad fát ültetni. A Fővárosi Vízművek is hozzájárult, hogy a vezeték vonalán változtassanak, így újabb fák lesznek elültethetők. Ezenkívül a XI. kerület vezetése hozzájárult

további 20-25 parkolóhely megszüntetéséhez a fatelepítések érdekében.

Karácsony Gergely miatt 100 napja késlekedik a fejlesztés előkészítése

 „Bízunk benne, hogy elhárulhat az akadály az új villamosvonal engedélyezése elől, aminek a jóváhagyása immár 100 napja áll a Városházán és már eddig is ennyivel késleltette a villamosfejlesztés megvalósulását” – írta Vitézy Dávid. Azt is hangsúlyozta, hogy Karácsony Gergely a kritikát a közösségi médiában úgy tálalta, mintha a kormányzat vagy a BFK lenne a hibás, de „valójában nagyrészt a saját maga által felügyelt cégek és szolgáltatók által megfogalmazott korábbi előírásokkal szemben” kellett volna intézkednie.

Karácsony közel 30 ezer fával tartozik a fővárosiaknak

A főváros vezetésének a zöldfelületek miatti aggodalma csak a kormány beruházásai kapcsán kerül előtérbe. Karácsony Gergely hallgat a kampányban tett vállalásáról, miszerint minden fővárosi újszülött kap egy fát. Ez idáig egyetlenegy fát sem ültetett ezen a címen. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a tavalyi év végéig ez több, mint 28 ezer fát jelent.

Címlapkép forrása: Vitézy Dávid Facebook-oldala

'Fel a tetejéhez' gomb