Jézus függőséget okoz

Annak idején nagy vihart kavart egy karikatúra, ami Müller Cecíliát és Jézus Krisztust egy rajzba tömörítve rúgott bele egyszerre a kereszténységbe, a kormányba, a járvány elleni védekezésbe és az országos tiszti főorvosba. Alkotója Pápai Gábor; nomen est omen? Nyomasztotta, hogy nevében viseli a katolikus egyházfőt, és a megfelelni vágyás miatt túlkompenzált?

Amikor az ominózus grafikát megláttam, bennem is rossz érzést keltett, de mire eszméltem, már annyian írtak róla, hogy nem akartam belefolyni. Ráadásul a lényeget illetően a mai napig kétségek gyötörnek. A karikatúra alapvetően humoros műfaj, ezt a művet díjazták is illetékes sajtóberkekben, tehát biztosan nagyon vicces. Az a baj, hogy nem értem, hetek óta próbálom megfejteni, mint az Esőember a szójátékon alapuló dialógust. Nem az a bajom, hogy számomra fontos dolgokkal viccelődnek, én bírom az ilyesmit, ha szellemes. (A történelmünket parodizáló Magyar vándor című filmben is vannak nevettető jelenetek, a probléma azzal is inkább az, hogy csak a paródia készült el. Hiányzik mellőle a magyar történelem dicső, izgalmas, fordulatos, heroikus századairól leforgatott száz másik produkció, amiket kigúnyolna. Az angolok is megcsinálták a Gyalog galoppot, de ott van mellette több tucatnyi alkotás VIII. Henrikről, Cromwellről, Robin Hoodról, Churchillről, VI. Györgyről stb.)

„Alapbetegsége függőséget okozott” – olvashatóak a rajzolt Müller Cecília szavai a keresztre feszített Krisztusra vonatkoztatva. Csakhogy a függőség szó nem kötődik a mostani pandémiához, inkább Zacher Gáborra asszociálnék. Esetleg állhatna ott ő, és mondhatna valami ilyesmit: A függőség halálhoz vezet. Vagy: Ne légy függő, mert szörnyű véget érsz. Nem túl ízléses, de a maga rendszerében volna értelme. Állásfoglalás lenne a kábítószer-használat ellen, és a keresztényeket ezzel is fel lehetne bosszantani. Vagy a töviskorona és a koronavírus közötti párhuzam említésével képbe lehetne hozni az operatív törzset. Pl.: Ha megkaptad a koronát, könnyen belehalhatsz. Ez is ízléstelen, de kapcsolódási pont a járvány és a keresztények megalázása között.

Itt a másik szó, az alapbetegség. Jézus nem volt beteg. Testileg nem is lehetett, hiszen a kromoszómái felét a Szentlélektől kapta, onnan pedig aligha sújtotta örökletes vesebántalom vagy pajzsmirigy túlműködés. Pápai tehát lelki betegségre utalhat. Vagyis, gondolhatjuk, elmebeteg volt, mivel megváltónak hirdette magát, és ez vezetett a halálához. Itt viszont elvész a függőség átvitt értelme, tehát ez is csak egy szimpla orrba vágás a keresztényeknek. Ami politikailag nagyon korrekt, de egyáltalán nem vicces.


Hirdetés

Végül arra jutottam, hogy ez egy rossz karikatúra, mert a szellemesnek tűnő mondat a saját viszonyrendszerében is értelmetlen. A rajz díjazása tehát a puszta gyűlölet díjazása. A karikaturistát és az őt pajzsra emelőket a szeretetet helyett (krisztusi lényeg) a gyűlölet, a harc, az ellenfél legyőzésének és megalázásnak vágya hajtja.

A humor, tudjuk, ellenzéki műfaj, a gyengék mellé áll az erősekkel szemben. Kérdés, ki az üldöző és ki az üldözött, ha egy olyan valláson gúnyolódunk, amelyet jelenleg a legtöbb támadás ér, amely vértanúk százait adja napról-napra, s amely tettünkért kitüntetés, vállveregetés és népszerűség a jutalom.

De hát, szólalt meg bennem a józanság hangja, senki sem lehet ennyire gonosz. Ki merne gúnyt űzni az Istenből, micsoda megátalkodottság és sátáni lelkület kell ehhez? Ilyen ember nincsen.

A megoldás tehát roppant egyszerű: a karikatúra groteszk, kifordított világot mutat. Idézőjelben kell értelmezni. Vagyis Pápait az a probléma foglalkoztatja, hogyan érthetné meg Jézus „alapbetegségét”, a megváltást, az Ige földre szállását. Ha sokat töpreng ezen és a diagnózison, óhatatlanul közelebb kerül hozzá. Nem bír szabadulni a gondolattól, minduntalan az izgatja, hogyan találja meg benne a gyógyulást és a válaszokat a legfontosabb kérdéseire. Függővé válik, ami viszont – akárcsak Jézus esetében – nem a halált, hanem az örök életet jelentheti. Hajrá, Gábor!

Ungváry Zsolt

'Fel a tetejéhez' gomb