Így került a katasztrófát okozó rakomány a bejrúti kikötőbe
Az ammónium-nitráttal teli rakomány még 2013 szeptemberében érkezett Libanonba egy moldovai felségjelzésű hajó fedélzetén. A Rhosus nevet viselő teherhajó Grúziából tartott Mozambikba, amikor is technikai okok miatt a bejrúti partoknál kénytelen volt az útját megszakítani.
A libanoni hatóságok az átvizsgálás során jelentős hiányosságokat fedeztek fel, melyek alapján úgy döntöttek, nem engedik tovább a veszélyes anyagot szállító hajót.
A libanoni fél állítása szerint hiába próbáltak kapcsolatot teremteni az orosz tulajdonossal, nem sikerült őt elérniük. Hosszú huzavona után végül a legénység elhagyhatta a fedélzetet, a libanoni vámhivatal pedig lefoglalta a rakományt.
2014 nyarán a robbanásveszélyes anyagot a kikötő 12es számú hangárában helyezték el. Ezután az akkori vámhivatal igazgatója sürgős levélben kért segítséget az ammónium-nitrát elszállításához.
A tisztviselő a híradások szerint ezután még további öt levelet írt, melyekben három megoldási javaslatot is felvázolt: a robbanásveszélyes anyagot adják át a libanoni hadseregnek; adják el egy robbantásra szakosodott magáncégnek; vagy pedig exportálják.
Bejrút – megsérült a magyar követség épülete, de magyar érintettről nem tud a KKM
Egy 2016-os levél tanúsága szerint a vámhivatal két év levelezés után sem kapott semmilyen választ. A 2017-ben kinevezett új vámhivatalvezető szintén az eljáró bírót sürgette, hogy mihamarabb intézkedjen a veszélyes anyag elszállításának engedélyezése ügyében. Ezúttal sem történt semmi.
A veszélyes anyag hat éven át vesztegelt a libanoni főváros kikötőjében – mígnem egyelőre ismeretlen okokból felrobbant, több mint száz ember halálát okozva.
Forrás: Rt.com, Al-Jazeera