Nagyon, de nagyon sok pénzből fejlesztik az utakat és a vasútat
Mosóczi László tájékoztatása szerint a 2024-ig kibővített beruházási ciklusban új projektek beemelésével a hazai közúthálózat összességében 3200 milliárd forint, vasútfejlesztésre pedig mintegy 1700 milliárd forint jut. Mint mondta: a magyar gazdaság jobb teljesítményének köszönhetően a teljes közúti forrásmennyiségből 1800 milliárd forintot a hazai költségvetésből tudunk finanszírozni, csak a kisebbik hányad, 1400 milliárd forint származik európai uniós támogatásból.
A részletekről szólva az államtitkár a lapnak adott interjúban kifejtette: jelenleg 17 helyszínen zajlik olyan gyorsforgalmi útépítés az országban, ami akár már idén, de legkésőbb 2022-ben elkészül. A Modern Városok Programban tett vállalásoknak megfelelően bekötik a négysávos úthálózatba a ma még csak főúton elérhető megyei jogú városokat.
Szavai szerint a közlekedésfejlesztésben rekordéveket élünk meg: idén az eddigi legtöbb pénz, összességében 566 milliárd forint hasznosul útépítésekben, vasúton pedig 2020 lesz a legerősebb esztendő, közel háromszázmilliárd ráfordítással.
Az M0-ással kapcsolatban elmondta, az M0-ás még hiányzó szakaszainak ügyével foglalkozni kell az útprogram soron következő, jövő év eleji felülvizsgálatakor.
Kérdésre válaszolva kifejtette: a környezetkímélő vasút felé tolódik el az áru- és személyszállítás. Arra próbálják ráirányítani a figyelmet, hogy az elővárosokban a rendre beduguló közutak használata helyett a közösségi közlekedés, ezen belül a vasút jobb, gyorsabb és kényelmesebb.
Tájékoztatása szerint az új vasúti stratégiát első olvasatban még idén megvitathatja a kormány. Masóczi László kitért arra is, hogy ezeket a beruházásokat a 2021-2027 közötti európai uniós időszakra vonatkozó fejlesztési tervekben is szerepeltetnék, de egyelőre még komoly viták folynak arról, hogy az említett időszakban mennyi uniós támogatásra számíthat Magyarország. A politikus elfogadhatatlannak nevezte az Európai Bizottság tervét, ami szerint a mostanihoz képest 24 százalékkal vágnák meg a forrásokat.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérrel kapcsolatban az államtitkár elmondta, a tulajdonos nem valósította meg azokat a beruházásokat, amiket megígért, miközben az éves forgalom idén eléri a 16 millió utast. A Budapest Airport új vezérigazgatója együttműködést ígért, remélik, hogy lesz változás.
A teljes interjú itt olvasható.
Forrás: Magyar Hírlap – Fotó: pixabay.com