Hajóbaleset: Búvárok mentőmunkában
2019. május 31., 15:49 – Számos dél-koreai utazási iroda felfüggesztette dunai városnéző hajóútját
Több nagy dél-koreai utazási iroda, közöttük a szerda este szerencsétlenül járt dél-koreai turistacsoport útját szervező Very Good Tour felfüggesztette meghatározatlan időre a városnéző túrákat a Dunán.
A The Korean Times című lap úgy tudja, hogy a Very Good Tour mellett a Hana Tour, a Mode Tour és a Yellow Balloon Tour is inkább éjszakai városjáró utakat javasol, vagy pedig szállodai pihenést ajánl csoportjainak.
A dél-koreai lap jelentése szerint a szerdai szerencsétlenség óta a Very Good Tournál sorozatban mondják le a foglalásokat, az új utasok száma pedig csaknem a felére zuhant.
A The Korea Times idézte a dél-koreai utazási iroda egyik illetékesét, aki azt mondta, hogy pert készülnek indítani a Viking Sigyn üzemeltetője, tulajdonosa és a hajó kapitánya ellen, de megvárják amíg kiderül, hogy pontosan mi okozta a szerencsétlenséget. Az illetékes hozzátette: nincs még eldöntve, hogy az utazási iroda vagy a biztosító indít pert.
A Hableány nevű kirándulóhajó, fedélzetén harminchárom dél-koreai turistával és kétfős magyar személyzettel szerdán este süllyedt el Budapesten a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A balesetben heten életüket vesztették, heten megsérültek, huszonegy embert pedig eltűntként tartanak nyilván.
MTI
***
2019. május 31., 13:25 – Búvárok mentőmunkája
***
2019. május 31., 13:25 – A szállodahajó kapitánya tagadja, hogy szabályt szegett volna
Tagadja, hogy szabályt szegett volna a szállodahajó kapitánya, akit a szerdai dunai hajóbalesettel összefüggésben gyanúsítottként hallgattak ki a nyomozók. Erről a férfi ügyvédje tájékoztatta pénteken az MTI-t.
A Parlamentnél szerda este történt balesetben legkevesebb heten meghaltak, 21 ember eltűnt. A baleset nem sokkal 9 óra után történt a Margit hídnál; a Viking szállodahajóval ütközött össze a jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó, és másodpercek alatt elmerült. Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét embernek pedig már csak a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak.
A szállodahajó 64 éves ukrán állampolgárságú kapitányát – kihallgatása után – őrizetbe vették és előterjesztést tettek letartóztatása indítványozására.
A férfi ügyvédjei nevében M. Tóth Balázs azt közölte: megerősítik, hogy védencüket csütörtökön őrizetbe vették a rendőrök a tragikus hajóbalesettel összefüggésben. Védencük a gyanúsítással szemben panasszal élt, tagadja, hogy szabályt szegett volna vagy bűncselekményt követett volna el.
Az ügyvéd közleményében úgy értékelt, a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás „idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél, az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján”. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van – jegyezte meg.
Védencük 44 éve hajóvezető, a „Duna egyik legtapasztaltabb hajóvezetője”, balesetet soha nem okozott – írta. A férfit megrendítette a baleset következménye, sajnálja, hogy a baleset elkerülésére nem volt módja, az áldozatok hozzátartozóinak részvétét fejezi ki – olvasható az ügyvédi közleményben.
MTI
***
2019. május 31., 11:23 – Szijjártó: a magyar hatóságok minden tőlük telhetőt megtesznek
A magyar hatóságok minden tőlük telhetőt megtesznek a szerdai dunai hajóbalesetet követően a mentési munkálatok sikere, az eltűntek felkutatása és a baleset körülményeinek tisztázása érdekében – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten.
A tárcavezető Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszterrel találkozott, aki a szerdai hajóbaleset miatt érkezett Budapestre.
Közös sajtótájékoztatójukon Szijjártó Péter kiemelte: nagyszabású műszaki előkészületek zajlanak, hogy a roncsot mielőbb felhozzák, de a nehéz és veszélyes körülmények e cél sikere ellen dolgoznak. Tegnap már volt egy búvármerülés, de a rossz látótávolság miatt lehetetlen volt megközelíteni a roncsot. A roncs hatméteres mélységben helyezkedik el, és a vízszint még mindig emelkedik, ezért speciális módszerekre és szaktudásra van szükség – közölte.
Kang Kjung Vha köszönetet mondott a magyar kormány és hatóságok munkájáért. Most azért küzdenek, hogy minden eltűntet megtaláljanak, ennek érdekében a kutatási területet is kiszélesítették – mondta. Hozzátette: a megtalált holttestek azonosításához minden segítséget megadnak.
MTI
2019. május 31., 11:49
***
2019. május 31., 10:14 – Szijjártó Péter a helyszínre látogatott a dél-koreai külügyminiszterrel
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszter pénteken megtekintette a szerdai dunai hajóbaleset helyszínét.
A budapesti hajóállomáson jelen volt még többek között Vargha Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium polgári hírszerzésért felelős államtitkára, Menczer Tamás, a tárca tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára, valamint Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Az eseményen részt vett a katasztrófavédelem két tábornoka és a dél-koreai nagykövetség néhány munkatársa is.
MTI
***
2019. május 31., 9:50 – Szakértő: nem a Hableány fordult a Viking elé
A közölt videofelvételek világossá tették, hogy a Hableány sétahajó nem fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este – mondta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel az M1 aktuális csatornán.
Az elnök szerint a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította.
Hangsúlyozta, a hajókon lévő helymeghatározó műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást.
Elmondta azt is, a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz.
Erre – tette hozzá – fel lehetett volna készülni, s egyértelmű az is, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia míg a Hableány elhalad a híd alatt.
A transponderek felvételei alapján ki fog derülni, hogy be volt-e kapcsolva a hajókon a rádió, és használták-e ezeket.
Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon, ezért nem látták egymást, de ennek nagyon kicsi a valószínűsége – válaszolta a műsorvezető kérdésére Bencsik Attila.
A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra, vagy balra kitérni, hanem felborult. Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót – értelmezte a történteket Bencsik Attila.
MTI
***
2019. május 31., 8:39 – Ügyvéd: úgy kell átalakítani a magyar szabályozást, hogy többet számítson az emberélet
A kártérítési ügyekben úgy kell átalakítani a magyar szabályozást, hogy többet számítson az emberélet – mondta péntek reggel az M1 aktuális csatornán Rónai Péter Egyesült Államokban élő magyar származású ügyvéd, aki a 2010-es, úgynevezett kacsahajó-baleset áldozatait képviselte.
Az ügyvéd a szerda este a Dunán elsüllyedt Hableány turistahajó kapcsán elmondta, a 2010-ben a philadelphiai Delaware folyóba veszett magyar fiatalok ügyében ötmilliárd forintnyi kártérítést ítéltek meg az Egyesült Államokban.
Ilyen mértékű kártérítésre Magyarországon nem számíthatnak a Hableány áldozatai – tette hozzá.
A törvényeket úgy kell megváltoztatni, hogy a cégek komolyan felelősségre vonhatók legyenek az ilyen ügyekben – hangoztatta Rónai Péter. Közölte, a szerda esti hajókatasztrófa ügyében tisztázni kell, hogy a Viking szállodahajó azóta őrizetbe vett ukrán származású kapitánya hibázott-e, mert ilyenkor a hajót üzemeltető cég nem vonható felelősségre.
MTI
***
21:56 – Őrizetben a szállodahajó kapitánya
A szerdai dunai hajóbalesettel összefüggésben a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) nyomozói gyanúsítottként hallgatták ki a szállodahajó ukrán állampolgárságú kapitányát – közölte a rendőrség csütörtök este az MTI-vel.
A vízi baleset körülményeinek tisztázása érdekében a BRFK igazságügyi hajózási nautikai szakértő bevonásával nyomozást rendelt el. A nyomozók szemlét tartottak, tárgyi bizonyítási eszközöket foglaltak le. A nyomozás során beszerzett személyi és tárgyi bizonyítékok alapján felmerült a személyre szóló megalapozott gyanú, ezért a szállodahajó ukrán állampolgárságú kapitányát a nyomozók halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt gyanúsítottként hallgatták ki. A 64 éves odesszai lakost – kihallgatását követően – őrizetbe vették és előterjesztést tettek letartóztatása indítványozására.
A kutatásban közreműködők a 9-11 kilométer/óra sebességgel áramló vízben és Duna teljes Lánchíd alatti magyar partszakaszain továbbra is mindent megtesznek az eltűntként kezelt 21 személy felkutatása érdekében – írta a BRFK.
Az ORFK korábban azt közölte, hogy a Viking Sigyn hajó „svájci illetőségű céghez tartozik”.
MTI
***
18:49 – Hajómérnök: nem szigorítani, hanem betartani kell a hajózási szabályokat
Solymos András hajómérnök szerint nem szigorítani, hanem betartani kell a hajózási szabályokat.
Solymos András csütörtökön az M1 aktuális csatornán kérdésre válaszolva úgy fogalmazott, nagy szamárság lenne a szállodahajók kitiltása a belvárosból, de oda kell figyelni a hajózási szabályzat betartására.
Budapesten régen, még a csepeli kikötő megépülése előtt is a belvárosban voltak a kikötők, és a főváros rengeteg pénztől fosztaná meg magát, ha a továbbiakban nem adna erre lehetőséget – tette hozzá a hajómérnök.
Solymos András azt is mondta, hogy
normális körülmények között nem indokolt a mentőmellény folyamatos viselése a hajókon, elég, hogy a mentőmellények ott vannak az előírásoknak megfelelően, és szükséghelyzetben fel lehet venni azokat,
hiszen úgy vannak kitéve, hogy ha víz alá kerül a hajó, maguktól a víz felszínére bukkannak és beléjük lehet kapaszkodni.
A hajómérnök úgy vélekedett, hogy emberi hiba miatt történhetett a baleset, de részletes vizsgálatnak kell kiderítenie, ki és hol hibázott.
Ifjabb Adamkó Péter barlangi búvár arról beszélt, hogy az ipari búvárok kemény fizikai munkát végeznek, a felszerelésük 30-50 kilogramm, hogy a sodrásban „ne legyen pozitív lebegőképességük”. Felszerelésük és technikájuk is más, esetükben nem a búvár hátán van a készülék, hanem a felszínről, kompresszorról kapják a levegőt, és egy másik tömlőn keresztül kommunikálni is tudnak a felszínen lévőkkel.
Szólt arról is, hogy ha a roncsban holttesteket találnak, akkor – az általa ismert protokoll szerint – először a testeket egyenként kell felhozni, és csak a végén a roncsot.
MTI
***
18:24 – Elhúzódó kutatás várható
A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság szakembereinek tapasztalatai szerint elhúzódó kutatás várható a szerdai dunai hajóbaleset után – közölte a rendőrség csütörtök délután a honlapján.
A keresést nehezíti a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása, és rosszak a látási viszonyok – írták. A közlemény szerint minél alacsonyabb a vízhőmérséklet, annál gyorsabban hűl ki az emberi test és annál később kerül a víz felszínére. A kutatás szempontjából az is meghatározó, hogy a bajba jutott ember hol esett a folyóba: amennyiben a sodorvonalban került a vízbe, akkor rövid idő alatt nagy távolságot tehet meg. Azok, akik a süllyedéskor a hajótestben rekedtek vagy az alá szorultak, csak annak kiemelését követően kerülhetnek elő.
A kutatásban közreműködők a 9-11 kilométer/órás sebességgel áramló vízben és a Duna teljes Lánchíd alatti magyar partszakaszain továbbra is mindent megtesznek az eltűnt emberek felkutatása érdekében – írták.
„A hatóságok felháborodással vegyes mélységes szomorúsággal tapasztalják, hogy miközben munkatársaik esetenként saját életük kockáztatásával is az eltűntek felkutatásán fáradoznak, addig egyes, magukat szakembernek nevezők megkérdőjelezik reagáló képességüket, elhivatottságukat, hozzáértésüket”
– olvasható a közleményben.
A hatóságok jelenleg 21 embert eltűntként keresnek a Duna teljes Lánchíd alatti magyar szakaszán.
MTI
***
15:33 – M1: már csak egy ember van kórházban
Már csak egy ember van kórházban a szerda esti dunai hajóbaleset túlélői közül – hangzott el az M1 aktuális csatornán csütörtök délután. A sérült többnapos kórházi megfigyelésre szorul.
A Híradóban azt mondták, már csak egy bordatöréses beteget kezelnek kórházban, a többieket hazaengedték.
Cseke Béla, az Uzsoki Utcai Kórház sürgősségi osztályának orvosa azt mondta: a sérültnek több bordája eltört, ami többnapos megfigyelést igényel. Valamennyi sérült nagy lelki traumán ment át – tette hozzá.
Az M1-en bemutatták a balesetben érintett másik járművet, a Viking szállodahajót, amely látszólag alig sérült meg, és azóta visszamehettek rá az emberek.
MTI
***
15:25 – A Magyar Beutaztatók Szövetsége is részvétét fejezte ki
A Magyar Beutaztatók Szövetsége (MABEUSZ) mély megrendültségét és részvétét fejezte ki a szerda esti dunai tragikus hajóbaleset áldozatai hozzátartozóinak csütörtökön az MTI-hez eljuttatott közleményében.
Lázár Judit, a szervezet elnöke reményét fejezte ki, hogy mihamarabb fény derül az összes a balesetet befolyásoló tényezőre. „Ami szerdán este történt az egy sajnálatos közlekedési baleset” – fogalmazott.
MTI
***
15:20 – Először vetették be a sürgősségi mentőhajót
Hivatalos rendszerbe állítása előtt először vetették be a dunai sürgősségi mentőhajót a szerdai hajóbalesetnél – közölte a Wein János Alapítvány, a Fővárosi Vízművek és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata csütörtökön az MTI-vel.
„A szolgálat életre hívói mély megrendüléssel és az áldozatok hozzátartói iránti együttérzéssel tekintenek a tragédiára, és természetesen a mind vízijártasságban, mind elsősegélynyújtásban gyakorlott, tapasztalt személyzet mindaddig rendelkezésre áll, amíg a körülmények azt szükségessé teszik”
– írták a közleményükben.
A közlés szerint az áradó Duna és a kedvezőtlen időjárás súlyosbította helyzettel csak speciális jármű tudott megbirkózni. A szerda este felborult hajó vízbe esett utasainak felkutatásában az áradó Duna, a sötétség és az eső nehezítette körülmények között speciális kialakítású és felszereltségű, tapasztalt személyzettel rendelkező járműre volt szükség. Ezért a mentésirányítók felkérésére haladéktalanul útnak indították a három szervezet együttműködésével létesített sürgősségi mentőhajót, amelynek a március végi műszaki átadást követően Pünkösd utánra tervezték a hivatalos rendszerbe állítását – olvasható a közleményben.
A járműnél elsődleges szempont volt, hogy kialakítása és felszereltsége alapján rendkívüli körülmények közt is alkalmas legyen a dunai vízimentésre. Ezt az adottságát felhasználva az utasok felkutatásán túl a tűzoltósággal kötelékben az elsüllyedt hajó szonáros keresésében és megtalálásában, majd csütörtökön annak ellenőrzésében kapott meghatározó szerepet, hogy a hajótest nem mozdult-e el – írták.
MTI
***
14:45 – Büntetőeljárás indult a tragédia ügyében – ÖSSZEFOGLALÓ
Büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálja rendőrség, mi vezethetett a szerda esti, legalább hét áldozatot követelő dunai hajóbalesethez Budapesten. Az ütközésben 21-en eltűntek, őket nagy erőkkel keresik a Duna déli szakaszán. Az elhunytak hozzátartozóinak részvétét fejezte ki Áder János államfő, Orbán Viktor miniszterelnök, Kövér László házelnök, valamint a pártok képviselői.
Az ORFK azt közölte, hogy vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó veszélyeztetése miatt indítottak eljárást ismeretlen tettes ellen.
A balesetről videofelvételek készültek, a rendőrség értelmezése szerint ezeken az látszik, hogy a kis hajó befordult a nagy elé.
A katasztrófavédelem azt közölte, hogy a Duna teljes déli szakaszán folyik az áldozatok és a lehetséges túlélők felkutatása; felvették a kapcsolatot a szerb hatóságokkal is. Pontonhidat építenek ki, amelyről a búvárok indíthatják a merülést a hajóroncshoz. A mentést a Műegyetem hajózási mérnökei is segítik.
A baleset miatt hajózási zárlatot léptettek életbe a Duna fővárosi szakaszán a folyásiránnyal szemben a Lánchídtól az Árpád hídig. A budai oldalon a személyhajókat, a szállodahajókat úgynevezett kíméletes hajózásra kötelezték. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság harmadfokú készültségnek megfelelő, fokozott éjjel-nappali parti figyelő-jelentő szolgálatot rendelt el.
A balesetet szenvedett sétahajó üzemeltetője, a Panorama Deck Kft. azt közölte, hogy a Hableány fedélzetén a teljes befogadóképesség – vagyis 60 ember – számára megfelelő mentőfelszerelés volt.
A svájci székhelyű Viking hajózási társaság megerősítette csütörtökön, hogy Sigyn nevű sétahajója volt részese a balesetnek. A Viking hajóján lévők közül senki nem sérült meg. A társaság együttműködik a hatóságokkal a baleset körülményeinek kivizsgálásában – közölte a cég.
MTI
***
14:44 – Szakértő: még napokba telhet a hajóroncs kiemelése
Akár napok, de egy hét is eltelhet, mire kiemelhetik a szerda este a Dunába süllyedt sétahajó roncsait a búvárok – mondta Sopronyi Richárd, a Diving Island Kft. ügyvezető igazgatója csütörtökön az MTI-nek.
Az ipari búvár elmondta, a Duna jelenleg is árad, s az előrejelzések szerint ez még akár jövő keddig is így maradhat. Jelenleg a Duna vízszintje két méterrel magasabb annál a megengedett mértéknél, amiben még dolgozhatnak a szakemberek – fűzte hozzá.
A nagyon erős sodrás és víznyomás a búvárok számára életveszélyes körülményeket teremtenek, ezért ilyenkor meg sem próbálják a leereszkedést.
Többnyire egyébként egy pontonhoz rögzítik magukat a búvárok (ezért van a helyszínen a honvédség pontoneleme), majd a fenéken kúszva közelítik meg a roncsot. A látótávolság a Dunában még alacsonyabb vízállás esetén is nulla, ezért csak tapogatózni tudnak a szakemberek.
A búvárok feladata ilyenkor, hogy felmérjék a roncs pontos helyét és rögzítsék azokat a drótköteleket, amelyekkel majd kiemelik a hajótestet – mondta Sopronyi Richárd, hozzátéve, a szakemberek ilyenkor csak kívül dolgoznak, hiszen nagyon kockázatos lenne bemenni egy sérült hajóba.
A művelet sikeréhez legalább négy-öt ember munkájára van szükség, közülük csak egy fő a búvár, míg a többiek segítők, illetve irányítók.
A konkrét üggyel kapcsolatban megjegyezte, vélhetően nagyon gyorsan süllyedt a folyóba a sétahajó, így azoknak, akik nem a fedélzeten tartózkodtak, valószínűleg esélyük sem volt kijutni.
Szerda este legalább heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó a Dunán a Margit híd közelében, és az egyik elsüllyedt.
Az elsüllyedt Hableány turistahajón 35-en tartózkodtak: 22 nő, 12 férfi és egy gyermek. A kapitányon és a matrózon kívül a többiek turisták, illetve idegenvezetők.
MTI
***
14:58 – Honvédségi hajó is részt vesz a vizsgálatban
***
14:32 – Szijjártó: Magyarország osztozik Dél-Korea fájdalmában
Magyarország osztozik Dél-Korea fájdalmában és mindenben együttműködik vele – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön az MTI-vel.
A tárcavezető közleményében kiemelte: megdöbbenéssel értesült a dunai hajókatasztrófáról.
„Együtt érzünk a gyászolókkal, a mentést végző szakembereknek pedig sok erőt és kitartást kívánunk”
– fogalmazott.
Reggel a Külgazdasági és Külügyminisztériumban (KKM) fogadták Kju Szik Chöt, a Koreai Köztársaság budapesti nagykövetét. A megbeszélésen a nagykövetet tájékoztatták arról, hogy pénteken Szijjártó Péter a baleset helyszínen fogadja Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminisztert, majd pedig a KKM-ben folytatják a megbeszélést.
A külügyminiszter hangsúlyozta: „osztozunk dél-koreai barátaink fájdalmában és mindenben együttműködünk velük”. Az illetékes hatóságok mindent megtesznek a túlélők felderítése, a baleset okainak feltárása és a felelősök megtalálása érdekében.
A hatóságok rendelkezésére álló utaslista alapján dél-koreai és magyar állampolgárok érintettek a balesetben – áll a közleményben.
Szerda este legalább heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó a Dunán a Margit híd közelében, és az egyik elsüllyedt. A balesetnek hét könnyű sérültje van, kihűléses tünetekkel vitték őket kórházba. Az elsüllyedt hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott.
MTI
***
14:30 – Együttérzését fejezte ki a Kereszténydemokrata Néppárt
Együttérzését fejezte ki a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) a szerda esti dunai hajóbaleset áldozatainak és családtagjaiknak csütörtökön az MTI-hez eljuttatott közleményében.
A kisebbik kormánypárt kiemelte: bíznak benne, hogy a sérültek mielőbb felépülnek, s hamarosan fény derül a katasztrófa okaira. A KDNP köszönetét fejezte ki az utasok mentésében résztvevőknek a megfeszített munkáért.
A Hableány nevű turistahajó egy szállodahajóval ütközött a Dunán a Parlamentnél, aminek következtében felborult és elsüllyedt. Eddig hét holttestet és hét könnyebb sérültet találtak, de az elsüllyedt hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott.
MTI
***
14:05 – Elkezdődött a vizsgálat
***
Megérkezett a Margit-szigethez, az elsüllyedt turistahajó közelébe a Magyar Honvédség egyik hadihajója, a búvárok készülnek a merülésre – hangzott el csütörtök reggel az M1 aktuális csatornán. Közölték, értesüléseik szerint a honvédség szakemberei részt vesznek majd a 3-4 méter mélyre süllyedt Hableány felderítésében. Az M1 tudósítója gumicsónakokban búvárokat látott a Margit híd közelében.
A személyzet az életét kockáztatta
Meghallgatták a rendőrök a szerdán este balesetet szenvedett Hableány elnevezésű turistahajó tulajdonosait és teljes cégvezetését – mondta Tóth Mihály, az Európa Cégcsoport és a Panorama Deck Kft. szóvivője csütörtökön az MTI-nek. Hozzátette: a turistahajó személyzete saját életét kockáztatva részt vett a mentésben. Az elsüllyedt hajó legénysége több évtizedes tapasztalattal rendelkezett. Naponta több ezren vesznek részt hasonló dunai városnéző programokon – mondta.
Hajózási zárlatot rendeltek el
Hajózási zárlat lépett életbe a Duna fővárosi szakaszán a folyásiránnyal szemben a Lánchídtól egészen az 1649,5 folyókilométerig, vagyis körülbelül az Árpád hídig – mondta Éder Zsolt, a Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedési Hatóság ügyeletvezetője csütörtök reggel az MTI-nek. Az ügyeletvezető elmondta, a budai oldalon a személyhajókat, szállodahajókat úgynevezett kíméletes hajózásra kötelezték.
A csökkentett sebességre azért van szükség, hogy a hullámok ne zavarják a mentési munkálatokat – tette hozzá.
Az ORFK délelőtti közlése alapján büntetőeljárás keretében vizsgálják a történteket.
Ebben az évszázadban nem történt hasonló eset
Évente több millió turista vesz részt hajós programokon Magyarországon, hasonló balesetre ebben az évszázadban nem volt példa.
Mint ismeretes, legalább heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó szerda este a Dunán a fővárosban, és közülük az egyik elsüllyedt. A Hableány nevű turistahajó a szakadó esőben egy szállodahajóval ütközött, amely maga alá gyűrte a kisebb hajót. A turistahajó roncsát a Margit híd pilléréhez közel, a Duna mélyén találták meg.
Az elsüllyedt, dél-koreai turistákat szállító hajó fedélzetén 35-en tartózkodtak, ebből ketten a legénységhez tartoztak. A mentésbe a rendőrök és a tűzoltók mellett a katonák is bekapcsolódtak.
Részvétüket fejezik ki a pártok
Csütörtök délelőtt sorban nyilvánítanak részvétet a dunai hajóbalesetben elhunytak családjai részére a magyar politikai pártok. A kormánypártok mellett a Mi Hazánk, a Párbeszéd, az MSZP, a DK és a Jobbik is együttérzéséről biztosította a gyászolókat.
A pártok mellett a magyar közjogi méltóságok is kifejezték részvétüket. Orbán Viktor mellett Áder János és Kövér László is megszólalt, de csatlakozott hozzájuk Tarlós István főpolgármester is.
Kásler: a mentők és a sürgősségi intézmények kiválóan dolgoztak
Kásler Miklós miniszter csütörtökön délelőtt nyilatkozott a sajtó munkatársainak azt követően, hogy meglátogatta a szerda esti baleset Uzsoki utcai kórházban ápolt sebesültjeit. A miniszter elmondta: a mentők azonnal beszállították a sérülteket az Uzsoki, a Honvéd illetve a Szent Imre kórházba, a sürgősségi osztályok pedig azonnal átvették és megfelelően ellátták őket.
A hét sérültből négyen már elhagyhatták kórházat, a többi három állapota kielégítő – tette hozzá.
(Forrás: vasárnap.hu, MTI)