A Szent Jobb Lator ma is üzen
A jobb és a bal oldal megkülönböztetése az elvont gondolkodás kezdetét jelentette őseinknél – kezdi gondolatmenetét a cikk szerzője. A jobb és a bal szembeállítása, mint minden más ellentétpár viszonyulnak egymáshoz. Az antik kultúrákban a két irány az istenek kedvező vagy éppen kedvezőtlen döntését fejezte ki.
Tamáska Péter emlékeztet, hogy Magyarországon milyen élő kultusz bontakozott ki a hagyomány szerint Dizmásznak, azaz tolvajnak nevezett lator körül, aki élete utolsó perceiben ismeri fel, hogy ki is valójában Jézus Krisztus. A felismeréséért az örök életet kapja a Megváltótól ajándékba közös haláltusájuk perceiben.
A Szent Jobb Lator a megtérő és a megtért bűnösök védőszentje lett, idehaza 1529-ben említi a nevét az Érsekújvári-kódex. Pilinszky, Gárdonyi vagy a váci börtönben a kommunistáktól szenvedő, piarista Lénárd Ödön atya mind-mind tisztelettel gondolnak a Szent Jobb Lator alakjára.
A Dizmász-kultusz a börtönfalak között is elkezdődött. Az Állampusztai Rabgazdaság területén egy kis tanyaközpontot hoztak létre a börtönből szabadultak utógondozására. Itt áll Európa egyetlen olyan kéttornyú templomocskája, amelyet a Szent Jobb Lator tiszteletére emeltek.
A szerző írása végén, a mai ember magatartását szemlélve összegez: Dizmász bűnbánata, mély és bonyolult megtisztulása lelkünknek már idegen. Tegyük hozzá: igény azért volna rá…
https://www.youtube.com/watch?v=DtYGxXVUuzY
(Forrás: Magyar Hírlap)