Elkészült a 3. metró felújításának első, északi szakasza

A főpolgármester az átadás alkalmából tartott sajtótájékoztatón bejelentette: a dolgok jelen állása szerint metró teljes infrastruktúrájának felújításáig megoldhatónak tűnik a szerelvények légkondicionálása. A szakemberek elvégzik a Liebherr moduláris klímarendszer vizsgálatát.

A rekonstrukció részleteiről szólva Tarlós István elmondta: a munkák 2017. november 6-án kezdődtek meg. A felújítás során minden rendszerre kiterjedő korszerűsítést, akadálymentesítést, valamint építészeti átalakítást elvégeztek.

Az északi szakasz hat – Újpest-központ, Újpest-városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Árpád híd és Dózsa György út – állomásán teljesen megújult utastájékoztató rendszer épült, korszerű ledes világítótesteket telepítettek, az utasbiztonság fokozása érdekében kamerarendszer épült ki, továbbá új mozgólépcsőket és felvonókat létesítettek.

Elképesztő számok hangzottak el a munkák volumenéről, Tarlós István tájékoztatása szerint mintegy 6000 négyzetméter új falburkolat készült, körülbelül 7500 négyzetméter járófelület újult meg, valamint mintegy 8000 négyzetméter mennyezetet, álmennyezetet építettek. Több mint 500 digitális, illetve statikus utastájékoztató táblát helyeztek ki és 650 új hangszóró kapott helyet. Az állomások utastereibe az utasbiztonság növelése érdekében körülbelül 170 kamerát építettek be. A meglévő mozgólépcsőket újra cserélték, a Dózsa György úti állomáson új mozgólépcsőket is építettek, és felvonó is lesz.

Tarlós István főpolgármester a 3-as metróvonal felújított északi szakaszának átadásán az Újpest-központ metróállomáson 2019. március 30-án. Fotó: MTI/Mohai Balázs

 Az állomásokon a legújabb előírásoknak megfelelő tűzvédelmi rendszer, valamint korszerű szellőző-, hő- és füstelvezető rendszerek létesültek. Az utasterek mellett megújultak az üzemi területek is. Az új erősáramú kábelek hossza eléri az 500 kilométert.

A rekonstrukció részeként újraépítették a vasúti pályát, az Újpest-központ és Dózsa György út állomások között 5,5 kilométernyi vonalszakasz újult meg. Ez 21,5 kilométer sín és 11 kitérő elbontását, illetve beépítését jelentette.

A főpolgármester az akadálymentesítésről szólva felhívta a figyelmet, hogy míg a 2-es metró felújításakor két állomást akadálymentesítettek, addig a 3-as metróvonal minden állomás akadálymentes lesz.

 Az esélyegyenlőség biztosítása, a vakok és gyengénlátók utazásának megkönnyítése érdekében az állomásokon vezetősávok készültek, valamint a mozgólépcsők belépőhelyeinél hangos tájékozódási eszközök segítik a közlekedőket.

A megújult Újpest-központ metróállomás Fotó: MTI/Mohai Balázs

Tarlós István rámutatott: a pesti oldal északi és déli területeit összekötő metróvonal szerepe megkérdőjelezhetetlen.

A több mint 17 kilométer hosszú 3-as metróvonal Magyarország legnagyobb forgalmát lebonyolító vasúti rendszere, munkanapokon átlagosan 500 ezernél többen utaznak rajta.

Szemléletesebbé téve az elhangzott adatot megjegyezte: ez több mint az egész országos vasúti hálózat forgalma.

Elődje mulasztását felidézve emlékeztetett rá, hogy az 1970 és 1990 között megépült metróvonal a jelenlegi rekonstrukció megkezdéséig semmilyen komolyabb felújításon nem esett át. Hozzátéve: a felújítás nem lehetett tovább halogatni, az építményeket, a gördülő állományt mindenképp fel kellett újítani, a berendezések műszakilag élettartamuk határához érkeztek.

A főpolgármester kitért arra is, menet közben sok kritikát kaptak főként olyanoktól, akik évtizedeken át elmulasztották, hogy foglalkozzanak a 3-as metró állapotával. Megemlítette továbbá, hogy a BKV-nál 2010-re 78 milliárd forint működési adósság halmozódott fel, és ezt a kormány 2015 nyarán vette át. A működési hitelállomány megszűnéséig jogszabály alapján semmilyen kötelezettséget nem lehetett vállalni a felújításra.

Az M3-as vonalon közlekedő felújított metrószerelvény Fotó: MTI Fotó: Balogh Zoltán

A  3-as metró felújítási költségei 217 milliárd forintra rúgnak.

Az Orbán Viktor miniszterelnökkel 2018. november 17-én született megállapodás alapján a felújításra az eredeti 137,5 milliárd forinthoz további 80 milliárd forintot biztosított a kormány soron kívül – mondta a városvezető.

A rekonstrukció újabb üteme néhány nap múlva, április 6-án kezdődik a Népliget és Kőbánya-Kispest állomások között. A déli szakasz várhatóan 2020 harmadik negyedévére készül el, és ezt követően kezdődik majd a középső szakasz korszerűsítése, ami 2022 közepén, végén fejeződhet be.

Forrás: MTI Fotó: MTI/Mohai Balázs; Balogh Zoltán

'Fel a tetejéhez' gomb