Kisokos az ajándékok cseréjéről

Előfordul, hogy a karácsonyra kapott ruhanemű bizony nem a mi méretünk, esetleg az elektronikai eszközök az ünnepek után már felmondják a szolgálatot. Utánajártunk, mi ilyenkor a teendő.

A két legfontosabb fogalom a termékszavatosság, illetve a jótállás. A termékszavatosság egy adott hibás terméknél érvényesíthető: a Ptk. kiemeli, hogy a termék hibájának észlelése után a fogyasztó követelheti a gyártótól a termék kijavítását, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – cseréjét. A fogyasztónak a hiba felfedezése után két hónap áll rendelkezésére a hibát a gyártó felé jelezni, akit két évig terhel a termékszavatosság.

A jótállás, vagyis a garancia lényege, hogy a termékben bekövetkezett hiba csak akkor terheli a jótállást nyújtó felet (legyen az a gyártó, vagy az eladó), amennyiben a hiba nem a fogyasztó által a nem rendeltetésszerű használat, vagy kezelés során keletkezett. A kötelező jótállás esetén a érvényesítésre szóló határidő egy év, szerződéses jótállásnál – ahol a felek megállapodásán alapul a garancia – ez szerződésenként eltérhet.

A fenti rendelkezések viszonylag egyértelműek mindenki számára, azonban a legnagyobb problémákat évről évre a ruhaneműk okozzák. Legtöbbször mérethiba, valamint szimpla nemtetszés miatt szeretnék becserélni karácsonyi ruhanemű ajándékainkat. Ekkor sajnos már nehezebb dolgunk van.

Az igényérvényesítés szempontjából nem minősül hibának, ha a ruhának nem jó a mérete, vagy esetleg az nem tetszik. Abszolút mértékben maga az üzlet szabja meg, hogy rossz méret esetén cseréik-e a terméket, vagy esetleg pénzvisszafizetés is szerepel vállalásaik között. Jó hír viszont, hogy az interneten rendelt, illetve a más módon nem üzletben vásárolt termékek esetén 14 napon belül a fogyasztónak joga van a vásárlástól elállni, az árut visszaküldeni.

A Világgazdaság cikke szerint egyébként az ajándékok nagy része az online oldalakról kerül a fa alá, melyekre személyenként közel 41 ezer forintot költünk. Ez az összeg jelentősen, 18 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest.

A jelenlegi fogyasztóvédelmi előírások tekintetében a termék hibáját könnyebben orvosolhatjuk, azonban, ha valamely ruhanemű nem nyeri el tetszésünket, esetleg méretbeli problémákba ütközünk már nehezebb a dolgunk.

Ennek fényében érdemes előre gondolkodnunk ajándékvásárláskor. Figyeljünk oda a boltokban kapott tájékoztatásokra, érdeklődjünk csere- és pénzvisszafizetési lehetőségeikről, amennyiben a terméket nem hiba miatt vinnénk vissza az üzletbe, megkönnyítve ezzel az ajándékozott dolgát, ha esetleg mellényúlnánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre