Szigorúan titkos: a Mátyás templomban koncertezik az Illés
„Új jelenségként tapasztaltuk a beatmisék szervezését. Ilyen „zenei áhítattal” először 1968. április közepén találkoztak a BRFK politikai nyomozó szervei”
– írja a rendőri dokumentum.
Az éles szemű kommunista kontroll a Szilas Imre szerezte ún. Húsvéti Beat-misének bemutatójára utal, amelyet Húsvét vasárnapján mutattak be a Mátyás templomban, 1968-ban.
„Dr. Tóth János kerületi esperes, a Mátyás templom apát-plébánosa elmondotta, hogy a május 5-ei, modern zenei áhítat, a húsvéti megismétlése volt. Elmondása szerint erre a Magyar és az Osztrák Televízió kérésére – a Magyar Rádió közreműködésével – került sor, ugyanis a május 5-ei mise teljes zenei és egyéb anyagát az osztrák TV felvette” – folytatja a beszámoló.
A jelentés szerint az Illés zenekar koncertet adott a Mátyás templomban. Sajnos ezen a ponton a rendőrségi megfigyelők kissé megkeveredhettek, mert azt gondolták, hogy a templommal szomszédos kollégiumban koncertet adó Illés zenekar valójában a Mátyás templomban van, és ezért tódulnak oda a fiatalok.
Az igazság viszont az volt, hogy a Vár Kollégium kisterméből sokan kiszorultak, ezért ha már eljöttek, benéztek a Mátyás templom „modern zenei áhítatára”.
A kommunista rendszer valódi konkurenciát kezdett látni a templomi berkekben felcsendülő keresztény könnyűzenében, ezért igyekeztek konkurenciát teremteni „modern zenei anyagú hangversenyek” szervezésével, amelyek választás elé tudnák állítani a fiatalokat. A lényeg, hogy ne a templomba menjenek, hanem inkább mondjuk az Illés koncertjére. Még azt is jobbnak látták volna.
„Az eddigi jelzések alapján felkészülhetünk arra, hogy a jövőben az egyházak részéről tágabb teret nyerhet a modern zenei áhítatok istentisztelet keretében történő megrendezése. Elsősorban a KISZ feladata lenne, megfelelő vonzó konkurenciát teremteni – úgy, hogy a fiatalok inkább a KISZ által rendezett koncerteket látogassák” – rögzíti a kigondolt stratégiát az 1968-as rendőri jelentés.
(forrás: Archivnet.hu, fotó: rockbook.hu)