Black Friday is coming
Itthon ezen a napon inkább az internetes vásárlást helyezzük előtérbe. Az online költések összértéke a tavalyi évben 365 milliárd forint volt, és a teljes negyedik negyedéves online költés (128 milliárd forint) több mint 20 százaléka, csaknem nettó 27 milliárd forint erre az egyetlen napra tehető – derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu által végzett felmérésből.
A felmérések szerint átlagosan körülbelül 47 ezer forintot költünk fekete pénteken. A legtöbben játék, ajándék és háztartási gépek, szórakoztató elektronikai eszközök, ruhák, konyhafelszerelés vásárlását tervezik erre az időszakra. Ez azonban nem a decemberi vásárlás előre hozatalát jelenti: a decemberi forgalom a boltokban ugyanis ugyanúgy nőtt, mint a többi hónapé.
Környezetvédő szervezetek a fekete péntek okozta magas fogyasztói költési szokások miatt ugyanebben az időben rendezik az utóbbi években meg a Ne vásárolj semmit! napot. Ehhez a kezdeményezéshez Magyarország először 2004-ben csatlakozott, a Tudatos Vásárlók Egyesülete szervezésében. Azóta – írja közleményében az egyesület – számos szervezet és informális csoport csatlakozott a kezdeményezéshez.
A Global Footprint Network minden évben kiszámítja, hogy az adott évben mennyi erőforrás érhető el, illetve mennyit képes a Föld megújítani, hogy ellensúlyozza az ember ökológiai lábnyomát, mikor jön el a túlfogyasztás napja. Míg 1970-ben december 23-ig használtuk el az évi „kvótát”, 2018-ban már csak augusztus 1-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrásai. A túlfogyasztás veszélyei tehát nem csak emberi kapcsolataink megromlásában rejlenek, hanem környezetet nem kímélő hatásai is bőven akadnak.
Éppen ezért íme pár tipp, hogyan maradjunk meg tudatos vásárlók a karácsonyi vásárlási lázban és a fekete péntek kísértésbe ejtő akcióiban:
- Csak akkor vásároljunk, ha tényleg muszáj és szükségünk van rá.
- Tájékozódjunk független forrásból. A fogyasztóknak szóló tesztek segítenek eldönteni, hogy melyik a mi igényeinknek és pénztárcánknak megfelelő termék.
- Ha tehetjük, válasszunk használt terméket, ami olcsóbb és környezetkímélőbb is egyben.
- Szerezzünk információt arról, hogy milyen gyártót támogatunk a vásárlásunkkal.
- Élmény vagy szolgáltatás vásárlásával kisebb az esélye, hogy a megajándékozott kétszer kapja ugyanazt.
- Legyünk tisztában a fogyasztói jogainkkal, főként, ha interneten vásárolunk.
- Őrizzük meg a blokkot, számlát, így később még van lehetőségünk kicserélni a terméket, még ha ajándékba adjuk is.