Előkerült az elsüllyedt tengeralattjáró

Megtalálták az egy éve, 2017. november 15-én fedélzetén a 44 fős személyzettel elsüllyedt tengeralattjárót – adta hírül az argentin haditengerészet.

 

A  800 méter mélyen az Atlanti-óceánban fekvő járműre az argentínai Valdés-félszigettel egy vonalban, a parttól 400 kilométerre a kutatásban – az argentin állam megbízásából – szeptember óta résztvevő Ocean Infinity amerikai hajó szakemberei bukkantak rá.

Két nappal ezelőtt a hajó volt eltűnésének első évfordulója, és a legénység hozzátartozói gyászszertartással emlékeztek az elhunytakra. A megemlékezésen Mauricio Macri államfő ígéretet tett, hogy addig kutatnak a San Juan tengeralattjáró után, amíg meg nem találják, és mindenképpen kiderítik elsüllyedésének okát.

A San Juan már visszatérőben volt Mar del Plata-i támaszpontjára, amikor elvesztették vele a kapcsolatot. A kutatásban kezdetben 18 ország vett részt, de tavaly év vége óta az argentin haditengerészet egyedül folytatta a munkát, majd végül 7,5 millió dolláért kibérelték a célra az Ocean Infinityt. Az amerikai cégnek az argentin állammal kötött megállapodása szerint már csak két napja volt arra, hogy megtalálja az elsüllyedt hajót, amikor az Ocean Infinity felfedezett egy ismeretlen nagy tárgyat a tenger fenekén. Leengedték egy robot-tengeralattjárót, amelynek kameráin keresztül azonosították a San Juant.

A német gyártmányú dízel-elektromos tengeralattjárót a nyolcvanas évek közepén állították szolgálatba, majd 2008 és 2014 között felújították. A felújítás során áttervezték: félbevágták, és kicserélték a motorjait és az akkumulátorait. Szakértők szerint az áttervezés mindig kockázatos, ha különböző gyártók berendezéseit akarják beépíteni, és a kettévágást nagyon pontosan kell végezni, mert a legapróbb hiba rontani tudja a jármű biztonságosságát.

A San Juan eltűnése előtt a kapitány beszámolt arról, hogy probléma merült fel az egyik akkumulátorkamrában. Víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül, miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrba, az ott lévő egyik akkumulátorrekeszbe, ahol a csatlakozókon rövidzárlatot és tüzet okozott, de azt eloltották. A probléma jelentése után kapott parancsot arra a kapitány, hogy térjen vissza a fővárostól 400 kilométerre délre lévő Mar del Plata-i támaszpontjára. Hogy később mi történt, azt még nem tudni, valószínűleg történt egy robbanás a járművön, amely az akkumulátorprobléma okozta hidrogénkoncentráció miatt következett be.

(MTI)

Iratkozzon fel hírlevelünkre