Szíria: a kurdok bezárták a keresztény iskolákat
A Jazira régió önként kinevezett kormányának kurd autonómiára törekvő erői által előírt új iskolai tantervet, amely bevezeti a kurd nyelv kötelező tanítását minden oktatási intézményben, nem alkalmazták az érintett iskolákban. Ezzel az indokkal zárták be a keresztény iskolákat kedden Qamishliben, Szíria észak-keleti Hassaké tartományában.
Az előzmények
A Szíriai Demokratikus Erők (SDF) nevű, kurd vezetésű milíciaszövetség egy közelmúltbeli rendelete azt kérte a helyi közösségektől, hogy iskolai programjaikat hangolják össze a kurd autonóm törekvéseket támogató új iskolai tantervekkel. Már augusztus első napjaiban bezártak egy keresztény iskolát Derbiseye városban, miután az intézmény vezetése elutasította, hogy alkalmazza a kurd nyelv és kultúra tanításán alapuló tantervet. Hasztalannak bizonyult a diákok szüleinek tiltakozása is a Szűz Máriáról elnevezett qamishli ortodox templom előtt, ahol a keresztény iskolák bezárása ellen tüntettek. A milícia tűzfegyverekkel oszlatta fel a felvonulást – írja a vatikáni híroldal.
A szíriai gyermekek oktatás nélkül
A hét éve tartó fegyveres konfliktus miatt közel három millió szíriai gyermek nem jár iskolába. Vannak közöttük olyanok, akik sohasem jártak iskolába, mások pedig hét évet vesztettek az oktatási rendszerben a háború miatt. A negatív adatok ellenére, öt millió szíriai gyermek azonban továbbra is hozzáfér az oktatáshoz az állami iskolákban az ország egyes részein – folytatódik a cikk.
A kizsákmányolás veszélye
A Qamishliben történt insidens azonban azzal fenyeget, hogy Szíria más városaiban is sor kerülhet hasonló esetre. Ez tovább súlyosbítaná azoknak a gyermekek a már amúgy is kedvezőtlen helyzetét, akik nem jutnak hozzá az oktatáshoz. Az iskolába nem járó gyermekek közel 40%-a 15-17 év közötti. Ez pedig elkerülhetetlenül a kizsákmányolás prédájává teszi őket: korai házasságok, beszervezés a konfliktusokba, gyermekmunka. Gyakran a szülőknek nincs gazdasági erőforrása arra, hogy oktatást biztosítsanak a gyermekeiknek vagy ahogy mégy gyakrabban előfordul, a hiányzó infrastruktúra, intézmények határozzák meg a gyermekek jövőjét. A konfliktus kezdete óta számos iskolát megtámadtak és minden harmadik iskola használhatatlanná vált, mert lerombolták, megrongálták vagy katonai célokra illetve kitelepített családok elszállásolására hasznosították.
Fotó: REUTERS/Zohra Bensemra