Nem maradtunk bajszos menyasszony nélkül!
Mert ugye vannak ezek a kis hangulatjelek. Színesek, könnyen befogadhatóak, és egyetlen karakternyi erőfeszítéssel kommunikálni lehet őket, ami fontos, hisz nem érünk rá, dolog van (a napi macskásvideó-nézés, például). Elvárjuk, hogy az ironikus mondatok mellett ott legyen az a kacsintós szmájli, instant szövegértelmezési segédként, az Instára feltöltött nyaralós szelfik mellé pedig kicsike (hallatlanul kreatív) vitorlás- és pálmafapiktogramokat sorjáztatunk – kinek van ideje frappáns címek kiötlésével és begépelésével bajlódni (visszatérünk egyszer még a jó öreg képíráshoz, akárki meglássa). Így aztán most, hogy kellően infantilizálódott és globalizálódott a nyelvhasználatunk, egy egész világ várta lélegzet-visszafojtva, milyen új emodzsikkal rukkol elő az idei évre a távoli Szilícium-völgy. És hát megnyugodhatunk: nem okoztak meglepetést.
Hisz bár a derék bretonok évek óta szívós küzdelmet folytatnak azért, hogy bekerüljön zászlójuk a vonatkozó ikonlistába, természetesen nem azzal bővült a kínálat, hanem a transznemű mozgalom lobogójával. Mert ha eddig azt hittük, hogy a szivárványos zászló kellően szimbolizálja az ő identitásukat is, hát súlyosan tévedtünk: nekik egy kék-pink-fehér-pink-kék zászló a sajátjuk. Most végre megkapták ők is a jussukat, sőt,
egy transznemű télapó-, helyesebben télqueer-piktogram is befigyelt nekik, nehogy elnyomva érezzék magukat.
Mint ahogy minden bajszos ara is megkönnyebbülhet szerte a világon: most már róluk is van csinos emodzsi, természetesen hatféle bőrszínben. Érdekes jelenség e tekintetben, hogy például cserkészfejecskét nem találunk a hivatalos emodzsilistában, pedig esélyes, hogy cserkészből több él a Földön, mint menyasszonyi fátylas szőrös férfiból (legalábbis reméljük erősen).
Szerepel továbbá az új ikonok között – a műanyag szívószálas bubble tea-piktogram mellett – a wc-pumpa is, amit
nem tudok nem a jólétbe totálisan belehülyülő Nyugat újabb szimbólumának tekinteni.
Miközben a világon mintegy 673 millió ember a szabadban végzi szükségleteit, és 4,2 milliárd ember nem fér hozzá vízöblítéses vécéhez, az ún. fejlett világban a jelek szerint komoly igény mutatkozik arra, hogy emberek 4G mobilneten vécépumpás ikonokat küldözgessenek egymásnak. Okos hipszterek pedig ott ülnek Kaliforniában egy babzsákfotelben, és zsíros fizetésért a keresletet kielégítendő kis vécépumpa-ikonkákat fejlesztenek Androidra. Ez azért minimum a „nem vagyunk egészen normálisak” kategória, na, valljuk be. Nem állítom, hogy angolvécék nőnének ki a földből Dél-Szudánban, ha nem infantilis piktogramokkal foglalkoznának a kiművelt emberfők, de azért valahol mégis.
Ámde nem tehetik, mert meló van: még mindig létezik hét darab nemileg specifikus emodzsi, melyeknek ellenkező nemű s transz verziója még legyártásra vár. Ilyen jelesül a „szakállas férfi”, valamint a „várandós nő”. Innen kívánunk a szorgos fejlesztőknek sok sikert! 🙂
Francesca Rivafinoli