Életveszélyben minden szurkoló


Hirdetés
Fotó: Wikipedia

A tudósok brazil szurkolók nyálmintáját vizsgálták a csapatuk Németország elleni történelmi veresége alatt a 2014-es világbajnokságon.

A kortizol hormon szintje ugrásszerűen megemelkedett, miközben a brazil válogatott 7-1-re kikapott a németektől az elődöntőben. Ez az ugrásszerű növekedés azért veszélyes, mert megnöveli a vérnyomást és megerőlteti a szívet.

Fotó: Wikipedia

A tudósok nem találtak különbséget a meccs alatt a nőket és a férfiakat érő stressz szintje között annak ellenére, hogy sokan úgy vélik, a férfiak „jobban kötődnek futballcsapatukhoz”.

„Azok a rajongók, akik erős összetartozást éreznek a csapatukkal, hatalmas stresszt tapasztalnak meg a mérkőzés nézése közben”

– mondta Martha Newson, az Oxfordi Egyetem társadalmi kohéziót vizsgáló kutatóközpontjának tudósa.

Fotó: Flickr

„A kevésbé elkötelezett szurkolók is megtapasztalják a stresszt, de nem ilyen szélsőséges módon” – tette hozzá.

A kortizol hosszan tartó magas szintje hatására összehúzódnak a vérerek, megemelkedik a vérnyomás, sérülhet a már gyengébb szív. Ráadásul

a kortizol miatt az embereket olyan érzések öntik el, mintha katasztrófa fenyegetné őket, életük veszélyben lenne.

 

Fotó: Piqsels

Korábbi kutatások is kimutatták, hogy

a fontos meccsnapokon megnövekszik a szívrohamok száma a szurkolók körében.

Az oxfordi kutatók 40 szurkoló nyálmintáit elemezték a 2014-es világbajnokság három meccse előtt, alatt és után. A legstresszesebb mérkőzés az elődöntő volt.

Fotó: Flickr

A szurkolók különböző megküzdési stratégiákat alkalmaztak, például a humort vagy az ölelést, ennek köszönhetően a stressz-szintjük a mérkőzés végére lecsökkent a mérkőzés előtti szintre.

Newson szerint a stadionokban a meccsek után tompítani kellene a fényeket és nyugtató zenét kellene játszani. Hozzátette:

„a futballklubok fel kellene ajánlaniuk a szívmonitorozás vagy más egészségügyi vizsgálat lehetőségét a legelkötelezettebb rajongóiknak, akik a legnagyobb stressznek vannak kitéve”.

MTI

Fotó: Needpix

Nyitókép: Wikipedia


Hirdetés

'Fel a tetejéhez' gomb