Eszmecsere Andruskó Imrével a szlovákiai magyar iskolák helyzetéről
„Mindenképpen pozitívan értékelhető, hogy újabb több száz alapiskola – köztük több tucat magyar tanítási nyelvű – kapcsolódott be az oktatási reformba. Ezek az iskolák nagy előnyben lesznek majd akkor, amikortól ez már kötelezővé válik valamennyi alapiskola számára” – mondta Andruskó Imre, a komáromi (révkomáromi) Selye János Gimnázium igazgatója, Nyitra megyei képviselő a ma7.sk oldalnak adott, szombaton megjelent nyilatkozatában.
A középiskolai hálózat optimalizálásáról – amely már megkezdődött, jelenleg is tart Szlovákiában – is kérdezte a felvidéki portál az oktatási szakembert. Mint írták, gondot okozhat, hogy ki legyen az iskolák fenntartója, ha éppen egy alapiskola és egy-két középiskola egyesül(ne). Jelenleg az alapiskolák fenntartója az adott település, ám a középiskolák már a megyéhez tartoznak.
„Pozitív dolog, hogy sok helyütt az iskolatanácsok már meghozták a döntést. Például Érsekújvárott, ahol a magyar alapiskola és magyar gimnázium kifejezte egyesülési szándékát. Kíváncsian várjuk, miként tud megegyezni a város és Nyitra megye. Hangsúlyoznám, hogy nívós tanintézményekről van szó, csak sajnos a demográfiai helyzet miatt az utóbbi években drasztikusan csökkent a diáklétszám”
– mondta Andruskó Imre.
„Most, amikor a konszolidációt hirdetett a kormány, természetesen nem nehéz kitalálni, hogy a középiskolai hálózat optimalizálásnak hátterében is főleg a takarékossági szándék áll. A miniszter ugyanakkor konszenzusra törekszik, nem szeretne durván beleavatkozni az iskolák ügyeibe. Az iskolaközpontok létrehozása – óvodák, alapiskolák és középiskolák egyesülésével – egyébként sok régióban az előremenekülés útja lehet a fogyatkozó létszámú magyar oktatási intézmények számára. A statisztikai adatok cseppet sem biztatóak a jövőt illetően” – fogalmazott.
Andruskó Imre szerint reális az a veszély, hogy az „optimalizálás” közepette hátrányba kerülhetnek a magyar iskolák, hiszen az alapiskolai hálózat „kisiskoláinak” fenntartása pluszköltségekkel jár a fenntartók számára.
„A legideálisabb az lenne, ha régiónként az egyes alapiskolák maguk döntenék el, hol lenne a központi 1-9. évfolyamos magyar alapiskola, amelyhez az 1-3. osztályú más településeken működő iskolák tartoznának. Jó lenne még azelőtt dűlőre jutni, hogy esetleg maga a minisztérium lépne. Ehhez azonban okvetlenül szükséges az egyes polgármesterek, iskolaigazgatók és pedagógusok megegyezésre való hajlama”
– fejtette ki véleményét a komáromi iskolaigazgató, aki jövő egyik kihívásaként említette a pedagógusi pálya vonzóbbá tételét is. Kifejtette, ezt a fizetések állandó, rendszerszintű emelésével lehetne elérni, bár ennek most épp az ellenkezője történik Szlovákiában, hiszen a pedagógusok – a konszolidációra hivatkozva – nem kapták meg a beígért 10 százalékos béremelést – írták a cikkben.
Vezetőkép: A Selye János Gimnáziumban készült felvételen középen látható az igazgató, Andruskó Imre. Forrás: Facebook/Orosz Örs