AZ A CÉL, HOGY A FIATALOK A SZAKKÉPZÉSBEN JÖVŐT, KARRIERT LÁSSANAK – KONFERENCIA A KILÁTÓBAN

„Az az alkalom hozott össze ma bennünket, hogy az Európai Szakképzési Hét keretében ismételten megmutathatjuk a nagy nyilvánosságnak, hogy a szakképzés milyen új innovációkkal gazdagodott” – kezdte köszöntőjét Pölöskei Gáborné, az ITM helyettes államtitkára.

Az Európai Bizottság indította el 2016-ban a szakképzési hetet, amelyhez Magyarország is csatlakozott különböző programokkal. A programok számában Magyarország idén dobogós lett, a második helyezettek vagyunk. Mintegy 165 bemutatót jegyeztek föl az Európai Bizottság honlapján, a legtöbbet Törökország jegyezte, Magyarország a második lett. Az európai szakképzési hét azonban nem csak egy hét, bár erre a hétre koncentrálódnak a konferenciák és ekkor mutatkoznak be innovációikkal az iskolák, a diákok is, ugyanakkor ez a munka már jó félévvel ezelőtt elkezdődött, de még ennél is lényegesebb az, hogy a mindennapokba beépül ez az innovatív gondolkodás.

Az idei évben, ahogy látom a különböző ötleteket, elsősorban a fenntarthatóságot foglalják magukba. A szakképzésnek el kell mozdulnia a zöldítés irányába, és egy zöld szakképzési programot kell létrehozni, amelyre nagy igény van

– mondta a helyettes államtitkár.


Hirdetés

Az utóbbi években sokat fejlesztettünk a szakképzésen, az uniós országoknak is kitárjuk a kapukat és megmutatjuk a bennünk rejlő értékeket, összehozzuk a találkozókat a szakképzés keretén belül. Ez egy lehetőség, hogy új ötletek szülessenek, lehetőség, hogy ezeknek az ötleteknek a megismerésével akár rendszerszintű továbbfejlesztéseket végezzünk. Lehetőség arra, hogy nemzetközi kapcsolatok jöjjenek létre, olyan partneri, baráti kapcsolatok, amelyek megmutatják azt, hogy melyik országból mit tudunk átvenni, melyik országban vannak jó gyakorlatok, amelyek segíthetik a mi szakképzésünket. Mindenkinek azt kívánom, hogy nézzék meg azt a 165 programot, ami ma Magyarországon fut. Vácon is bemutatkozik a mai napon, min dolgoznak a gyerekek – zárta gondolatait a helyettes államtitkár asszony.

Czoch András egy rövidfilm és makettek segítségével mutatta be azt a munkát, amelyet a pályaorientációs évfolyamon dolgozó fiatalokkal végeznek.

Egy projekt beszélgetéssel kezdődik, hogy ez miért is fontos, miért fontos a fenntarthatóság, miért fontos, hogy olyan eszközöket használjunk, amik esetleg újrahasznosíthatóak, hogyan is van ez a világban? Munka közben mérni, számolni kell, bekapcsolják az elektronikát, a kémiát, a vízminőség mérés kapcsán a világ ivóvíz gondjait megvitatják. Az építés során olyan anyagokat használnak, amit nem csak egyszer, hanem többször is fel tudnak használni. Most éppen magaságyásokat készítenek, megtanulnak komposztálni, s hogyan lehet az öntözővizet a leghatékonyabban felhasználni. A termést pedig közösen megfőzik és elfogyasztják. Így a fiatalok játszva sajátítják el az ismereteket, még szünetre sem mennek ki, szívesen vesznek részt a közös munkában. Azt szeretnénk, ha ezek a programok minél több iskolába elkerülnének, szeretettel várjuk az érdeklődő kollégákat

– mondta Czoch András.

Katona Miklós, a Kilátó központ igazgatója azt hangsúlyozta, hogy projektjükkel azt kívánják bemutatni, hogyan működik a zöld szakképzés, miközben olyan kompetenciákat fejlesztenek, mint a problémamegoldás, a tervezés és a kreativitás. Célként tűzte ki, hogy egyre többen jöjjenek a szakképzésbe, hogy a fiatalok ebben jövőt, karriert lássanak, mert a szakképzésben óriási lehetőségek vannak.

Az eSmart Home-projekt az idén februárban indult, a diákok május végéig vesznek részt benne. Központi gondolata, hogy a fenntarthatóság, a környezetvédelem témakörén keresztül közelítenek a robotika, a digitális kompetenciafejlesztés felé.

'Fel a tetejéhez' gomb