Az Aranyvonat megérkezett Jászberénybe

Mosóczi László a vasútállomás melletti parkban tartott rendezvényen több száz ember előtt történelmi pillanatnak nevezte az Aranyvonat Jászberénybe érkezését. Arra emlékeztetett, hogy az Aranyvonat eredetileg 1938-ban indult országjáró körútjára a Szent Jobbal, az államalapító Szent István király halálának 900. évfordulóján, hirdetve a magyar államot, a nemzeti egységet.

A koronázási ékszerek hiteles másolatai a koronaőrség kíséretében érkeztek Jászberénybe a Jászsági Menedzser Klub meghívására.

Az államtitkár szólt arról, hogy a második világháborúban gyakorlatilag megsemmisült Aranyvonat – a kormány támogatásával, a Magyar Nemzeti Múzeum szakembereinek közreműködésével – újult meg a dunakeszi járműjavítóban. Az ereklyeszállító kocsi korhű rekonstrukciója tavaly készült el, a mai közlekedésbiztonsági követelményeknek is megfelelő Aranyvonat legelső útja Jászberénybe vezetett.

Kitért arra, hogy a vasút mindig is a közlekedés jelentős eleme volt. Emlékeztetett, 1846. júliusban indult meg a vonatközlekedés az elsőként elkészült Budapest-Vác vonalon. A magyar vasút idén ünnepli fennállásának 175. évfordulóját – jegyezte meg. Mosóczi László azt mondta, hogy a vasút a jövő meghatározó közlekedési eszköze.


Hirdetés

A kormány közlekedésfejlesztési erőfeszítéseinek középpontjában a következő egy-másfél évtizedben egyértelműen a vasúti hálózat és a szolgáltatások korszerűsítése áll majd

– tette hozzá. Kiemelt célnak nevezte a járműállomány fiatalítását, minőségi cseréjét, amelyre – a kapcsolódó ipari kapacitások kiépítésével együtt – mintegy kétezer milliárd forintot terveznek fordítani.

Felidézte, hogy tavaly álltak forgalomba az első emeletes vonatok Vác és Cegléd irányába, a 600 ülőhelyes járművekből 2022 végéig negyven érkezik a gyártótól. Idéntől közlekedik majd az első közép-európai vasút-villamos Hódmezővásárhely és Szeged között.

A MÁV saját fejlesztésű és gyártású IC+ kocsijaiból egyre több jár a nemzetközi és belföldi távolsági forgalomban is – sorolta, hozzátéve: a tervek szerint a nyáron bemutatkoznak a hazai szakemberek munkáját dicsérő járműcsalád első osztályú változatai. Rövidesen elkészül a Budapest-Hatvan vasútvonal rekonstrukciója, részleges korszerűsítések történnek a Budapest-Újszász vonalon – számolt be a Jászságot is érintő fejlesztésekről.

Az első útján Jászberénybe érkező Aranyvonat a dicső múlt felidézése mellett egy újabb vasúti aranykor kezdetét is jelzi Magyarországon – mondta az államtitkár.

Gőzmozdonnyal vontatott különvonat közlekedik Jászberénybe Hatvan és Jászfényszaru között, az utolsó kocsi az eredetileg 1938-ban elkészült, majd a II. világháborúban megsemmisült Aranyvonat újraépített Szent Jobb-ereklyeszállító kocsija 2021. június 12-én. MTI/Máthé Zoltán

Budai Lóránt, Jászberény polgármestere (Közösen Jászberényért Egyesület) azt mondta: hármas évfordulót ünnepelnek. Huszonöt éves a Jászsági Menedzser Klub, öt éve volt utoljára városban a Szent Korona hiteles másolata és 53 évvel ezelőtt került vissza a Nagyboldogasszony főtemplom tetejére az 1956-ban lerombolt magyar Szent Korona másolata. Magyarország jelenlegi határain belül ez az egyedüli főtemplom, amelyen a Szent Korona másolata díszeleg – mondta.

Borbás Ferenc emeritus jászkun főkapitány nagyon fontosnak nevezte a hagyományok ápolását, tiszteletét.

Rédei István, a 25 éves Jászsági Menedzser Klub elnöke azt mondta, hogy az ereklyeszállító vagon különleges külső és belső díszítést kapott, így adva méltó helyszínt az ereklyének, hirdetve a nemzeti egységet.

A beszédek után a koronaőrök a Szent Korona és a koronázási ékszerek hiteles másolatával hintókra szálltak, és huszárok felvezetésével a Rákóczi úton végigvonulva a Nagyboldogasszony főtemplomba mentek.

Pócs János fideszes országgyűlési képviselő a templomban a mise kezdetekor arról beszélt, hogy a világjárvány minden országban pusztított, emberi életeket vett el, nagy múltú cégek omlottak össze és emberek tucatjainak került veszélybe a megélhetése. A jászsági cégek azonban nemcsak stabilan állták a sarat, hanem megerősödtek – mondta. Tevékenységüket kiegészítették, több embernek adnak munkát, mint a járvány előtt – közölte, megjegyezve, hogy jóval több adót fizetnek mint az előző évben. A vállalkozók nem a problémát, hanem a kihívást látták mindig maguk előtt – fűzte hozzá.

 

(MTI)

Kiemelt képünkön Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára beszédet mond a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. üzemeltetése alatt álló nagycenki Széchenyi Múzeumvasút fejlesztéseinek átadóünnepségén a Kastély állomáson 2021. május 18-án. MTI/Filep István

'Fel a tetejéhez' gomb