A 4iG megvalósítja a teljes körű védelmi ipari portfóliót
Történelmi lépés a magyar védelmi iparban

A 4iG SDT projekttársasága megvásárolja a Rába Nyrt. 74 százalékos tulajdonrészét, a fennmaradó részvényekre pedig darabonként 1789 forintos ajánlatot tett. A tranzakció összértéke közel 25 milliárd forint, amelyet saját tőkéből és hitelből finanszíroznak. A CSG Defence szakmai partnerként csatlakozik, és opciósan részesedést is szerezhet a projekttársaságban, illetve közvetve a Rába Nyrt.-ben. A megállapodás célja, hogy a Rába regionális gyártási és fejlesztési központtá váljon. A 4iG ezzel teljes körű szárazföldi, légi és űripari portfóliót alakít ki, amely új exportpiacokat és innovációs lehetőségeket teremt – írja az Index.
A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT) projektvállalata (4iG SDT EGY) tőzsdén kívüli részvényadásvételi-szerződések keretében megvásárolja a Rába Nyrt. többségi, 74 százalékos tulajdonrészét, és 1789 forintos ajánlati áron kötelező nyilvános vételi ajánlatot tesz a fennmaradó részvényekre – jelentette be hétfőn a 4iG Csoport.
A tranzakció teljes értéke nagyjából 25 milliárd forint.
Ezt vegyes forrásból – a 4iG SDT-nél folyamatban lévő tőkeemelésből, valamint hitelből – biztosítja a társaság. A felvásárlással a 4iG SDT integrálja a földi mobilitási képességeket védelmi ipari portfóliójába, teljessé téve a szárazföldi – légi – űripari kompetenciáit.
A 4iG tulajdonszerzését, az ajánlattételi szakasz és a RÁBA Nyrt. átvilágításának eredményes lezárását követően a globális védelmi ipari szereplő, a Czechoslovak Group leányvállalata, a CSG DEFENCE kisebbségi, 37 százalékos közvetett részesedést szerezhet a társaságban. Míg a 4iG SDT Magyarországon kizárólagos jogokhoz jut a Tartra katonai járművek értékesítése, összeszerelése, szervizelése és disztribúciója terén – olvasható az Index cikkében.
A 4iG megvalósítja a teljes körű védelmi ipari portfóliót
A stratégiai együttműködés célja az üzleti és exportlehetőségek bővítése. A Rába Nyrt. a jövőben regionális gyártási és fejlesztési központként működhet. A vállalat a Tatra második legnagyobb európai beszállítójaként erősítheti a szerepét. Így a NATO- és EU-tagországok számára is versenyképes járműipari megoldásokat kínálhat.
Az ügylet részlete, hogy a 4iG SDT a tranzakció céljára létrehozott projekttársaságon keresztül (4iG SDT EGY Zrt.) 54,34 százalékos tulajdonrészt vásárol az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt.-től, valamint 20 százalékos részvénycsomagot a Széchenyi István Egyetemért Alapítványtól. A részvényadásvételi szerződések a versenyhatósági jóváhagyások és egyéb zárási feltételek teljesülését követően lépnek hatályba.
Jászai Gellért, a 4iG Nyrt. elnöke így értékelte a tranzakciót:
A Rába felvásárlása meghatározó lépés a 4iG Csoport védelmi ipari stratégiájának megvalósításában. A hagyományos védelmi kompetenciák és az új generációs technológiák összekapcsolásával a Rába közel 130 éves ipari örökségén alapuló modern nagyvállalat jöhet létre, amely a NATO- és EU-tagországok számára is versenyképes, magyar gyártású és fejlesztésű megoldásokat kínál.
Kiemelte: „Különösen fontos számunkra, hogy ebben a folyamatban olyan stratégiai partnerrel dolgozhatunk együtt, mint a Czechoslovak Group, amely nemzetközi tapasztalataival, technológiai hátterével jelentős mértékben hozzájárulhat a Rába megújulásához. A mostani tranzakcióval és a folyamatban lévő akvizíciónkkal integrált, teljes körű védelmi ipari portfóliót hozunk létre a szárazföldi, légi és űripari területeken, amely új exportpiacokat és innovációs lehetőségeket nyithat társaságaink számára.”
Új korszak a védelmi iparban és a Rába történetében
A 129 éves múltra visszatekintő Rába Járműipari Holding Nyrt. Magyarország egyik meghatározó járműipari vállalata. A társaság a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett cég. A Rába futóműveket, futóműfőegységeket és haszon- és személygépjárművekhez alkatrészeket gyárt. Termékei haszongépjárművekhez, mezőgazdasági erőgépekhez és földmunkagépekhez készülnek. A vállalat a globális járműipari piacra szállít.
A gyengélkedő óriás
A Rába Nyrt. az elmúlt években komoly nehézségekkel küzdött. A vállalatcsoport árbevétele folyamatosan csökkent, és jelentős adósságot görget maga előtt. 2022-ben a cég az elszálló energiaárak miatt profit warningot adott ki, 2025 első negyedéve pedig kifejezetten gyenge eredményeket hozott.
A problémák gyökere, hogy a 2017-ben kifutó állami megrendelések után a társaság tartós útkeresésbe kezdett. A menedzsment ugyan modernizációs programot indított, de a Rába önállóan nem tudott tartósan megkapaszkodni a nemzetközi piacokon.
A mostani felvásárlás és a CSG bevonása éppen erre jelenthet választ. A cél a vállalat megerősítése és új piacok megszerzése. Az állam azért adhatja át a többségi tulajdonrészt, hogy szakmai befektetők támogassák a menedzsmentet a megújulásban. A nemzetközi terjeszkedéshez ugyanis elengedhetetlen a magántőke és a szakmai háttér.
Tehát az állam nem egy újabb „aranytojást tojó tyúkot” ad el a portfóliójából, a Rába évek óta komoly gondokkal küzd, és nem tudja önállóan megerősíteni piaci pozícióit. A kormány célja éppen az lehet, hogy szakmai befektetők vegyék át a szerepét, akik képesek támogatni a menedzsmentet a megújulásban, új piacok megszerzésében és a vállalat modernizációjában.
A megállapodás európai szintű partnerséget hoz létre
A Czechoslovak Group (CSG) egy globális ipari és technológiai cégcsoport, tulajdonosa Michal Strnad cseh üzletember. A CSG a biztonságosabb és stabilabb jövő érdekében a stratégiai szempontból fontos termékek, rendszerek és technológiák szállításával foglalkozik a védelmi ipar, a repülőgépipar, az autóipar és más iparágak számára.
A cégcsoport kulcsfontosságú gyártási kapacitásai az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, a Cseh Köztársaságban, Szlovákiában, Szerbiában, Görögországban és Indiában találhatóak, és világszerte exportálja termékeit.
A CSG több mint 14 ezer embert foglalkoztat, tavaly 5,2 milliárd euró árbevételt ért el, ezzel a Stockholm International Peace Research Institute szerint a világ 100 legnagyobb védelmi vállalata közé tartozik.
A cégcsoport kulcsfontosságú leányvállalatai az Excalibur Army, a Tatra Tucks, az MSM Group, a The Kinetic Group és az Eldis. Az extrém terepre tervezett nehéz-tehergépjárműveiről világszerte ismert kopřivnicei Tatra Trucks a CSG mobilitási és védelmi divíziók projektjeinek alappillére. A világ egyik legrégebbi haszongépjármű-gyártója. 2024-ben 1548 járművet gyártott, jelentős részét a védelmi ipari ügyfelek számára.
A Tatra folyamatos innovációval fejleszti termékei következő generációit, többek között a legújabb Force és Phoenix sorozatokat, emellett központi szerepet játszik a CSG védelmi portfóliójában szereplő kerekes páncélozott járművek fejlesztésében, gyártásában, modernizálásában és az életcikluson át tartó támogatásában.
A teljes cikket az Index oldalán olvashatják el, ide kattintva.
Forrás: Index/4iG, Vezetőkép: Fotó: Bodnár Boglárka / MTI






