Vihart kavart az első digitális persely elhelyezése az athéni székesegyházban

A keleti kereszténység erős bástyája az 1833-ban alapított görög ortodox egyház, amelynek közel annyi tagja van, mint ahányan az országban laknak.

A konstantinápolyi pátriárka 1850-ben ismerte el az egyház autokefalitását, azaz egyházjogi (a római katolikus egyháztól való) függetlenségét. Ezt azért érdemes előrebocsátani, mert a világon ma körülbelül 230 millióan vallják magukat ortodox keresztényeknek, s mindaz, ami a görög egyházban történik, előbb-utóbb hatással lehet rájuk is.

Márpedig tény, hogy a keleti kereszténység történelmében a múlt pénteken először helyeztek el digitális perselyt az athéni Areopagita Szent Dionüsziosz-székesegyházban. A görög lapok vegyes érzelmekkel fogadták a hírt. Volt, amelyik „templomrombolásnak” minősítette, mások szerint lesz, aki inkább egy olyan templomot választ, amelyben (még) nincs felszerelve a digitális készülék, amelyen keresztül bankkártyával lehet adományozni 1 centtől akár 1000 euróig.

Az úgynevezett POS terminált a Newsbeast.gr szerint a hívők és főként a turisták kérték, mivel sokan már csak bankkártyát tartanak maguknál. Rossz nyelvek szerint azonban az utóbbi években jelentős mértékben csökkent az egyháznak szánt adományok mértéke, és ezzel a megoldással szeretnék azt ismét növelni. Még nem tudható, hogy beválnak-e a görög egyház számításai, és egyelőre az sem világos, hogy még hány templomban szerelik majd fel a digitális perselyt.

De minden jel szerint ez csak az első lépés. A Görög Ortodox Egyház ugyanis ezzel párhuzamosan saját digitális bankot hozna létre májusban vagy júniusban. A források szerint a terv jól halad, mivel összeállítottak minden szükséges jogi dokumentációt, amelyet hamarosan benyújtanak a görög központi banknak jóváhagyásra. Médiajelentések szerint az új digitális bank neve „Phos Bank” (Fény Bank) lesz.

Az elképzelések szerint a Financial Innovation Holding jelenlegi részvényesei: Angelos Filippidis, a Postai Takarékpénztár korábbi elnöke 50%-kal és a Görög Egyház 32%-kal. A fennmaradó részesedés az Evangelismos tis Theotokou Jótékonysági Alapítvány (8%) és az Egyházhoz kapcsolódó NAUS – Görög Társaság a Kultúráért és Emberi Méltóságért nonprofit szervezet tulajdonában lesz, 10%-os részesedéssel.

A NAUS nonprofit szervezetet elsősorban Nikodimos Pharmakis arkhimandrita irányítja, aki 98%-os részesedéssel rendelkezik (a fenti 10%-on belül), míg az attikai Varnavában található „Axion Esti” szent kolostor és az Evangelismos tis Theotokou Filantróp Egyesület 1-1%-kal rendelkezik. Pharmakisról annyit lehet tudni, hogy ő már 2019 nyara óta az egyház pénzügyi vezetője.

Míg egyes egyházi tisztviselők támogatják a tervet, mások továbbra is szkeptikusak. „Lássuk, mikor kezdenek megjelenni az eredmények, hogy a püspökök fokozatosan részvényesekké akarnak-e válni” – kommentálta egy bennfentes.

„Egy biztos: ha létrejön a bank, az egyház csak a tekintélyét fogja felhasználni, de az egyházi eszközöket soha nem fogja fedezetként felajánlani”

– hangsúlyozta egy forrás.

Ugyanakkor a Görög Egyház Szent Szinódusán belül még mindig viták folynak a fenti elképzelésről és a Fény Bankban való részvételről.

Vezetőkép: digitális perselyt helyeztek el az athéni Areopagita Szent Dionüsziosz-székesegyházban. Forrás: en.rua.gr

'Fel a tetejéhez' gomb