Az Egyesült Államok orosz olajexportot sújtó szankciói begyűrűznek a hazai üzemanyagárakba is

Az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók együttesen az üzemanyagárak jelentős emelkedéséhez vezetnek – ismertette a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szombati közleményében.
Mint írták, az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókkal sújtotta az orosz olajexportot biztosító „árnyékhajózási flottát” és az azokhoz kapcsolódó hajóbiztosító cégeket.
Ennek következményeként Kínának és Indiának mint a világ legnagyobb olajimportáló államainak, több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel-Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük, ez tovább növeli a nyersanyagárakat és emeli a szállítási költségeket is – tették hozzá azzal, hogy emellett a hideg téli hónapokban tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült Államokban.
Mindezek következtében a Brent olaj ára az elmúlt egy hónapban közel 10 százalékkal nőtt – emelték ki.
Az orosz-ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet játszanak Magyarország energiaellátásában, ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését
– írták.
A régiós üzemanyagár-emelkedésében szerepet játszik a napokban élesedő amerikai szankciós csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot (NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve üzemanyag mennyiségét.
Úgy folytatták, hogy
Magyarországon az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak az ellátásra és az üzemanyagok árának alakulására.
Hangsúlyozták, hogy a kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz annak érdekében, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja.
A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy a magyar üzemanyagárak a szomszédos országok átlagára alatt maradjanak.
A referenciaidőszakot vizsgálva egy liter benzin a szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, aminél a magyar ár egy forinttal volt kedvezőbb. A dízel esetében pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654 forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb
– közölték.
Az Európai Bizottság által közölt legfrissebb adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek a szomszédos országok átlagos üzemanyagárazásához. Ha ez sérül, a kormány kész minden eszközével beavatkozni – áll a közleményben.
Vezetőkép: illusztráció. Forrás: freepik