Eőry Csaba Örs: A közösségimédia-felületek képesek egyoldalúan befolyásolni a választási eredményeket

Lencsevégre kapták Bajnai Gordon volt miniszterelnököt és Fekete-Győr Andrást, a Momentum országgyűlési képviselőjét kávézás közben.

Ugyan nem tudhatjuk biztosan mik lehettek a részletei a Bajnai Gordon és Fekete-Győr András találkozónak, de a volt miniszterelnök érdekeltségébe tartozó DatAdat cégcsoportot korábban adathalászattal gyanúsították, amelynek köszönhetően esetlegesen befolyásolhatták az ellenzéki előválasztások kimenetelét is.

Eőry Csaba Örs adatvédelmi szakembert és mentort, a Dimentor Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük arról, hogy különböző közösségimédia-felületek képesek-e egyoldalúan befolyásolni a választási kampányokat és ezáltal az eredményeket. A szakértő véleménye szerint igen, mivel

„a közösségi média annak idején üzleti szempontból éppen azért jött létre, hogy a felhasználók véleményét és döntését különböző (marketing) eszközökkel befolyásolják”.


Hirdetés

„Mindegy, hogy milyen témában, de véleményformáló az összes közösségi média, amit meghatározott célcsoport vonatkozásában akár fizetett hirdetésekkel, akár rendszerüzemeltetői szinten, a hírfolyamok összeállítását vezérlő algoritmusok módosításával, átparaméterezésével is hatékonyan el lehet érni” – mondta Eőry Csaba Örs.

Példaként hozta fel erre a felhasználók által látható különböző tartalmak megjelenítését, valamint azt, hogy az olvasók részéről a hírek és információk valóságtartalma nem, vagy csak nehezen ellenőrizhető.

„Egy meghatározott irányt népszerűsítő tartalomgyártással vagy szándékos dezinformációs tevékenységgel tömegek manipulálhatók (szinte) észrevétlenül”

— mondta a szakértő, majd hozzátette, hogy „erre több külföldi példa is volt, illetve van már, több közösségi platformon, köztük politikai célú manipulációk is és választási témájúak is.”

Fotó forrása: Eőry Csaba Örs

'Fel a tetejéhez' gomb