„Versenybe vannak állítva az óvodások, a diákok, a pedagógusok, a szülők, s ez önértékelési válság”
A kaposvári Nagyboldogasszony Iskolaközpont tanévnyitó ünnepségét augusztus 31-én, csütörtökön tartották a Nagyboldogasszony-székesegyházban. A Veni Sancte szentmisét Varga László megyéspüspök mutatta be.
A főpásztor prédikációja elején az elsős és kilencedikes gyermekeket köszöntötte, majd a szülőkhöz fordult:
Isten hozott benneteket, köszönöm, hogy a mi iskolánkat választottátok. Ez a bizalom a részetekről hálára kötelez minket és arra, hogy jól végezzük a munkánkat, szolgálatunkat.
Varga László beszéde elején kiemelte, az óvodában lévő óvónők és az iskolában dolgozó pedagógusok tapasztalata, hogy egyre több a viselkedés- és figyelemzavaros gyermek. A püspök szerint a romló tendencia egyik oka a világ felgyorsulása lehet.
Rohanásban van minden; minden túlpörög a technika segítségével, áldásával vagy átkával, s a felpörgetett világ egyik legjellemzőbb ismérve az iskolában és a családban a türelmetlenség. Nagyon türelmetlenek a diákok és a szülők is. Itt és most, azonnal kérünk mindent. S ha nem kapjuk meg, akkor dühösek vagyunk
– fogalmazott a megyéspüspök, aki szerint a másik probléma a figyelemhiányos kapcsolatok lehetnek.
Együtt vannak a szülők és a gyermekek, de nincsenek jelen egymás számára. Ott vannak ugyan, de még sincsenek jelen. Ugyanez gyakran megtörténik az osztályokban is. A jelenlétet tanulni kell
– emelte ki. A másik oka ennek a figyelemzavaros és viselkedészavaros csapatnak: annyit érek, amennyit teljesítek.
Versenybe vannak állítva az óvodások, a diákok, a pedagógusok, a szülők, s ez önértékelési válság. Nem annyit érünk, amennyit teljesítünk, hanem ajándékok vagyunk, akármennyit teljesítünk is. A teljesítménykényszer versenyhelyzetet hoz, és magányt
– hangzott el a szentbeszédben. Varga László hozzátette, a magány a kultúránk legnagyobb és legerősebb leprája; megfertőz mindent.
A magány ellen a szeretetközösségek, a befogadó, gyógyító közösségek adnak gyógyszert és segítséget. Mi lenne, ha összefognának a családok és a szülők azért, hogy megtanulják azt, hogy mit jelent a szeretetteljes figyelem, s hogy miként kell ezt ajándékozni egymásnak és a családtagjaiknak? Mi lenne, ha a pedagógusok hasonlóképpen közösségekbe szerveződnének, ahol azt tanulnák, hogy miként kell szeretettel figyelni a rájuk bízott és saját gyermekeikre, illetve a szülőkre?
– tette fel a kérédést a főpásztor. Szerinte az a gyógyító közösség, ahol örülnek egymásnak, és ahol a jót keresik egymásban, s ki is tudják mondani, bátorít, épít, gyógyít; ahol ki lehet mondani az igazságot elsősorban magunkról és másokról is. Ahhoz, hogy változzon, közösségekbe kell szerveződnünk, s ezeknek a közösségeknek egymást erősítő, egymást segítő hálózatot kell alkotniuk – hangsúlyozta a megyéspüspök.
Forrás és fotók: Kaposvári Egyházmegye