Ajánlásokat tett közzé a Vatikán a közösségi média használatára vonatkozóan 

„A teljes jelenlét felé: Lelkipásztori reflexió a közösségi médiával való kapcsolatról” címmel tett közzé dokumentumot a Vatikán, amelyben tanácsokat adnak keresztényeknek arra vonatkozóan, hogy hogyan érdemes használni a közösségi médiát, és hogyan lehet jobban „szeretni felebarátainkat” az interneten. 

A lelkipásztori elmélkedés témái között szerepel az információ, a túlterheltség, az állandó görgetés, a másoknak nem szentelt teljes figyelem, a „befolyásoló szerep”, a Krisztusról való tanúságtétel, a „digitális detox”, a csend szükségessége, a szándékos hallgatás és a közösségépítés egy széttöredezett világban.

„A digitális kultúra egyik jelentős kognitív kihívása, hogy elveszítjük a mély és céltudatos gondolkodás képességét. A felszínt pásztázzuk, és a sekélyesben ragadunk, ahelyett, hogy mélyen elgondolkodnánk a valóságon” – írták.   

Kiemelték, hogy a szöveget nem pontos iránymutatásnak szánják, hanem azért tették közzé, hogy közös gondolkodásra ösztönözzenek arról, hogyan lehet a közösségi médiában értelmesen és gondoskodó módon ápolni a kapcsolatokat. 


Hirdetés

Mint írják, a közösségi média igénye arra, hogy az emberek állandó figyelmét fenntartsa, ez „hasonló ahhoz a folyamathoz, amelyen keresztül bármely kísértés behatol az ember szívébe és elvonja a figyelmet az egyetlen igazán értelmes és életet adó szóról, Isten Igéjéről”. 

„A különböző weboldalak, alkalmazások és platformok úgy vannak programozva, hogy zsákmányokat szerezzenek az elismerés iránti emberi vágyunk által és folyamatosan harcoljanak az emberek figyelméért. Maga a figyelem a legértékesebb eszközzé és árucikké vált”.  

Az ajánlás felhívja a figyelmet a csend szükségességére, valamint arra, hogy az iskoláknak, a családoknak és a közösségeknek időt kellene szakítani arra, hogy az emberek elszakadhassanak a digitális eszközöktől. 

„A csend lassú, mély és céltudatos gondolkodásra szolgáló tér, amely nélkül azt kockáztatjuk, hogy nem csak a kognitív képességeket, hanem az emberi és isteni interakciók mélységét is elveszítjük”.   

A közösségi média veszélyeire is felhívják a figyelmet, kiemelve az algoritmusok programozása miatt könnyen alakulnak ki véleménybuborékok, visszhangkamrák, amelyek nem teszik lehetővé, hogy más gondolatokkal találkozzunk, ez pedig időnként „szélsőséges viselkedésmódok ösztönzéséhez” vezethet.   

Aggodalmakat fogalmaznak meg annak kapcsán is, hogy a vállalatok árucikkekként kezelik az embereket, akiknek „profiljait és adatait eladják”. A közösségi média „nem ingyenes: figyelmünk perceivel és adatainkkal fizetünk”.      

„A tudás, az adatok és információk terjesztésének és kereskedelmének egyre nagyobb hangsúlyozása paradoxont eredményezett: egy olyan társadalomban, ahol az információ alapvető szerepet játszik, egyre nehezebb ellenőrizni a forrásokat és a digitálisan keringő információk pontosságát”.   

Kiemelik, hogy „minden kereszténynek tisztában kell lennie azzal, hogy befolyásolják, függetlenül attól, hogy hány követője van”.   

„A közösségi médiajelenlétünk általában az információterjesztésre összpontosít. Ennek mentén az ötletek, tanítások, gondolatok, lelki elmélkedések és hasonlók közösségi médiában való bemutatásának hűségesnek kell lennie a keresztény hagyományhoz” – áll a szövegben.   

Arra próbálják ösztönözni a keresztényeket, hogy gondolkodjanak el azon, hogy a közösségi médiában közzétett posztjaik vajon önmaguk vagy Krisztus követőit hajszolják-e. 

Arra buzdítják a hívőket, hogy emlékezzenek arra, hogy „Isten dicsősége megnyilvánulásának legnagyobb pillanatában egyáltalán nem voltak lájkolók és szinte egyáltalán nem voltak követők. A siker minden emberi mércéjét relativizálja az Evangélium logikája”.   

„Ebben az értelemben értjük meg a legjobban a nagy Keresztelő János, Krisztus első tanújának szavait: Neki növekednie kell, nekem kisebbednem (Jn 3,30). Az első Előfutárhoz hasonlóan, aki arra buzdította tanítványait, hogy kövessék Krisztust – mi is nem magunknak, hanem Krisztusnak törekszünk a követésére. Az Evangéliumot csak úgy tudjuk terjeszteni, ha közösséget kovácsolunk, amely Krisztusban egyesít bennünket. Ezt úgy tehetjük, hogy Jézus példáját követjük a másokkal való érintkezésben”.   

Forrás: Catholic News Agency 

A címlapkép forrása: Pixabay.com

'Fel a tetejéhez' gomb