A Hungary Helps Program Kenyában is segít
Papp Gabriella, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar dékánja beszédében hangsúlyozta, hogy tevékenységük fókuszában a fogyatékossággal élők, az ő önálló életük, döntéshozataluk segítése áll. Üdvözölte a kormány azon döntését, hogy most a határon túl, Kenyában is folytathatják az egyébként Európában is egyedülálló tevékenységüket, munkájukat.
Darázs Lénárd, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektorhelyettese kiemelte, hogy öt kenyai iskolában indítják majd el a fogyatékkal élőket támogató programot. Az inkluzív oktatás módszertana remélhetőleg sokat segíteni a kenyai, fogyatékossággal élő gyermekeknek is, illetve az oktatóknak, kutatóknak is újabb vizsgálati anyagot szolgáltat. A cél a fogyatékkal élők befogadása, együttnevelése.
A fejlett társadalmak ugyanis felismerték, hogy e csoportok teljes mértékű befogadása nemcsak a hátrányos helyzetűek, hanem a többségi társadalom javára is válik.
Azbej Tristan, a Miniszterelnökség üldözött keresztények megsegítéséért és a Hungary Helps Program megvalósításáért felelős államtitkára szerint Afrika a kihívások és a lehetőségek földrésze is. Köszöntőjét így folytatta: „Európának fontos, hogy Afrika egy virágzó térség legyen. A gyerekek is hatékony segítséget kapnak azáltal, hogy a helyi közösségeket segítjük, és nem a migrációt támogatjuk. A békés együttélés jegyében, jövőképet adunk a helyi lakosoknak, támogatjuk a nőket és a gyermekeket. Már 18 afrikai országban vagyunk jelen, és több száz fiatal tanul nálunk a magyar kormány jóvoltából.”
Az államtitkár hozzátette, hogy
a bemutatott projekt kezdeményezője egy kenyai fiatalember, aki Magyarországon tanult, és most a szülőföldjén segíti majd a sajátos nevelési igényű, fogyatékossággal élő kiskorúakat.
Sitkei Zoltán, a projekt vezetője, az Adra Adventista Szeretetszolgálat Alapítvány ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a kenyai diák ötlete egy profi módon összeállított, komplex anyag volt, amelybe már a fenntarthatóság is bele volt építve. Sitkei hangsúlyozta, hogy a terv elolvasása után nem volt kétséges, hogy ezt az elképzelést valóban meg akarják valósítani az országban.
Perlusz Andrea, a projekt szakmai vezetője szerint a cél a már kiválasztott öt kenyai általános iskolába bevezetni az inkluzív nevelési módszert. A legfontosabb ebben az, hogy a gyerekek a lakóhelyük közelében tanulhatnak, fejlődhetnek. Sokszor azonban az érintettek már túl későn kapják meg a diagnózist, így lekésnek a hatékony fejlesztésről is. Kenyában ráadásul a pedagógusoknak nincs elég tapasztalatuk a fogyatékos gyerekek ellátásával kapcsolatban.
Most kétezer gyermek szűrésével egy új korszak kezdődhet a kenyai közösségek életében. Sőt, az elkötelezett gyógypedagógusokból és szakemberekből álló gárda azt tervezi, hogy a következő években a környék még nem iskoláskorú gyermekeit is megpróbálja elérni, és abban reménykednek, hogy az időben felfedezett, fejlődésbeli rendellenességek kiszűrésével ezek a fiatalok – és ezáltal Kenya is – lehetőséget kapnak egy jobb élet reményére.
A címlapkép forrása: Kismarty Anna