Dichterliebe – A tizenkét óriás A szerelemről a film, a színház és a zene nyelvén
A Dichterliebe dalciklusa ebben az előadásban egy elképzelt szerelem története: egy olyan szerelemé, amelyhez egy ember is elég. A túlfűtött, hol visszaemlékező, hol dühös, hol lemondó dalok belső történésekről szólnak, nem egy valódi, megélt kapcsolat kínjairól és boldogságáról. A külső és a belső világ konfrontációját emeli ki koncert-film-színházi előadásban a különböző műfajok ütköztetése.
Hámori Máté karmester, az előadás zenei vezetője azt mondja:
„A Dichterliebe azért válhatott az egyik legfontosabb romantikus remekművé, mert talán a legszebb pontja felől tekint a szerelemre, ez pedig a csalódás. Ha csak egy Schumann-művet ismer valaki, mindenképp ez egyen az. Ez az a szempont, ami miatt úgy éreztem, hogy a dalciklus alkalmas lehet egy tágabb világban is, a színház és a film közegében megmutatni a szerelem és a szerelmi csalódás mélységeit.”
A három műfaj organikus és harmonikus találkozása Horvát Lili filmrendező munkája, aki a filmes rész rendezéséért is felel. A ciklus tizenhat dalát kísérve felváltva, ám egymásra felelve láthatnak a nézők egy-egy filmjelenetet, vagy színpadi történéseket. Ezek együtt formálódnak egésszé a nézők előtt. Az előadást kísérő filmben Boros Anna, Kőszegi Katalin, Nagy Zsolt és Venekei Mariann mellett az a Stork Natasa is szerepel.
„Úgy éreztem, hogy egy képzelt szerelem történetét hallgatom a Dichterliebe dalain keresztül. Egy olyan szerelemét, amelyhez egy ember is elég. Szemenyei János személye része volt a felkérésnek: a történet, amelyet én hoztam az előadásba, kifejezetten Jánosra íródott. Ez nem egy klasszikus értelemben vett színházi előadás, itt három műfaj szerencsés és organikus találkozását kell létrehozni. A színpadi részében talán az a legnagyobb kihívás, hogy ott ne akarjak filmes lenni”
– véli Horvát Lili, az előadás rendezője.
A zenekar pedig vizuális és dramaturgiai értelemben is részévé válik az előadásnak. Az eredeti Schumann-dalok az Erkel Ferenc-díjas Balogh Máté zeneszerző feldolgozásában szólalnak meg, Szemenyei János partnere pedig Wrochna Fanni lesz. A rendező asszisztense Fenyvesi Lili, az előadás zenei, művészeti vezetője pedig Hámori Máté. A premiert követően két alkalommal láthatják ebben a formában az előadást a nézők, május 16-án és május 17-én.