Újabb szolgáltatás színvonala romlik Budapesten
Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója hívta fel a figyelmet a közösségi oldalán megjelent posztjában, hogy az elmúlt
napokban több helyszínen is leszerelték a BKK jegyárusító automatáit.
Vitézy emlékeztet rá, hogy 2014-ben jelent meg a főváros tömegközlekedési vonalain 300 darab olyan új automata, amelyeknél jegyeket és bérleteket is lehetett váltani és bankkártyát is elfogadtak. „Az új automaták és az értékesítési csatornák bővítése révén minden várakozásunkon felül, 10 milliárd forinttal nőttek a jegyárbevételek.”
15 százalékkal csökken az automaták száma
Idén augusztusban a BKK közleményben tudatta, hogy az „online értékesítés növekedése miatt a jövőben kevesebb automatára lesz szükség, ezért a BKK nagyságrendileg 15 százalékkal csökkenti a készülékek darabszámát”. A BKK ott, ahol több automata is van, a készülékek kihasználtsága alapján dönt a megszüntetésről, vagy áthelyezésről. „Értékesítési helyszínekből viszont nem lesz kevesebb, továbbra is mindenhol elérhető marad a szolgáltatás.”
Az automaták adják a BKK bevételének több mint a felét
Vitézy Dávid szerint „az automaták szedik be 2021-ben is a BKK bevételeinek többségét, mintegy 55%-át (!) és bár a mobilapplikáció valóban megjelent, az automaták és a mobilapp is bőven tud még hová fejlődni, nem csak egymás rovására, hisz minden negyedik forint még mindig személyesen értékesítés útján folyik be a BKK-hoz, az elmúlt években bezárt ügyfélközpontok ellenére”.
„Az automaták révén több 10 milliárd forint bevételhez jut a BKK.”
„Lehet, hogy egyszer majd a mobilértékesítés teljesen feleslegessé teszi az automatás értékesítést, de ettől még ma nagyon messze vagyunk – nem véletlen, hogy Európa összes Budapesttel összemérhető nagyvárosában több jegyautomata van, mint amennyi Budapesten eddig, a megritkításuk előtt volt.” – írja a szakember.
Sokszoros megtérülés
„A BKK hivatalos közlése szerint egy automata havi üzemeltetési költsége 130 ezer forint. A bevételi adatokat visszaosztva látható: a korábbi automata-flotta bármely tagja 80-szor annyi bevételt szedett be, mint amennyibe fenntartása kerül és még a legrosszabbul teljesítő automaták is sokszorosan “behozták” a működési költségüket. Ezen adatokat látva az automata-hálózat leépítése valójában csak egyet üzen:
a BKK-t nem érdeklik a saját jegybevételei.
Évekig dolgoztam azon, hogy ezek a viszonyok megváltozzanak Budapesten, kiábrándító és elszomorító ezt a leépülést látni.”
Fejlesztési tervek leépítéssel
December elején egy online háttér beszélgetésen Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója elmondta, hogy fejlesztik és optimalizálják a Budapesti Közlekedési Központ jegy- és bérletkiadó automatáinak hálózatát. Mint elmondta, eddig egy automata havi üzemeltetési költsége nettó 165 ezer forint volt, ez csökken december 22-től nettó 130 ezerre. Ezzel párhuzamosan a T-Systems Magyarország Zrt. folytatja a meglévő rendszer szoftveres és hardveres fejlesztését: a többi között az e-számla bevezetését, a mobilkészülékről történő QR-kód beolvasás lehetőségének kialakítását és a 4G routerek cseréjét.
Beszámolt arról is, hogy a hálózatban jelenleg 372 automata van, ebből 359 üzemel, és ez csökken 318-ra. Pár kivételtől eltekintve csak olyan helyeken csökkentik az automaták számát, ahol csoportban több gép áll egymás mellett.
A vásárlók közül még kevesen használják a mobilapplikációt
Vitézy Dávid kiegészítve korábbi bejegyzését arra is felhívta a figyelmet, hogy jelenleg még
az emberek 80%-a személyesen vesz jegyet és bérletet.
„Rögzítsük, hogyha a BKK-automaták tucatjainak leszerelése miatt egyetlen forint jegybevétel sem esne ki (ami kizárt, tekintve, hogy egész városrészek egyetlen automatáit is leszerelték az elmúlt napokban) akkor is maximum 84 millió forint éves megtakarítás származik a leszerelt automatákból a BKK számai szerint. Ez a BKK teljes 200 Mrd. forintos működési költségvetésének 0,04 százaléka az-az nincs fél ezreléke. Nehéz logikus magyarázatot találni arra, hogy a hatékonyságra hivatkozva miért szivatja a Főváros és a BKK az utasok tömegeit, főleg, hogy még ez a 84 millió forint megtakarítás sem lesz elérhető, hisz a múltbéli adatokból pontosan tudjuk, a
kevesebb jegyvásárlási lehetőség, kevesebb bevételt fog hozni”
– írja posztjában Vitézy. A bejegyzés alatt sorra jelentek meg a fényképek a leszerelt automatákról: például a Szent Orbán térről és a Városmajorról, ahol csak egy automata volt és eltávolították, vagy a Tímár utcáról, ahol a HÉV-re is lehetett jegyet váltani az egységes jegyrendszer keretében.
Városképi torzók
Az elbontott automaták helye városképileg is aggályos Vitézy Dávid szerint. „A Széll Kálmán téri metróépület felújításakor gondoltunk az automatákra és az építészeti koncepció integráns részeként lettek elhelyezve – most ott tátong a helyük. A város más pontjain az automaták alapzatai állnak üresen.”
Állandóan forráshiányra panaszkodnak
A bevételkiesés tehát sok milliárd forintra tehető, akkor, amikor a főváros vezetése minden megszólalásában a kormány forráselvonását okolja a közszolgáltatások leépüléséért.
A Fővárosi Közgyűlés Fidesz frakciója is reagált a hírre: „A szakmaiatlan, rövid távú gondolkodás bizonyítéka, hogy a BKK számos jegyértékesítő automatát távolít el Budapestről spórolásra hivatkozva. Csakhogy pont ezek az automaták rengeteg bevételt termelnek a cégnek, ami egyébként is állandó forráshiányra panaszkodik. Persze mi már tudjuk, kit fognak okolni emiatt: a kormányt és személyesen Orbán Viktort. Karácsony Gergely siránkozós bejegyzése csőre van töltve…”
Törvénysértés miatt hatalmas bírság
A jegyárusító automaták körüli káoszt tovább fokozza, hogy a jegyautomaták üzemeltetésére vonatkozó szerződések kapcsán a Közbeszerzési Döntőbizottság
közel 100 millió forint bírsággal
sújtotta a BKK-t a közbeszerzési törvény megsértése miatt.