Nem beszélik rendesen anyanyelvüket a svéd gyerekek
Svéd óvoda arabul
Az ország egyes részein az óvodákban dolgozók svéd nyelvtudása annyira rossz, hogy a gyerekeknek nem megfelelő a nyelvi fejlődése. Sok óvodás már többet tanul arabul mint svédül.
A stockholmi Skärholmen kerületben az óvodás korú gyerekek 70 százaléka nem svéd anyanyelvű. Rinkeby-Kista városrészben pedig ugyanez az arány 78 százalék. Az intézményi dolgozók körében egyes helyeken állítólag még ennél is sokkal nagyobb a külföldiek aránya. Egy óvodapedagógus számolt be arról a furcsa helyzetről, hogy egy alkalommal olyan helyettesítő érkezett az óvodába, aki alig tudott svédül.
„Nemrég kaptunk egy helyettesítő pedagógust, aki olyan keveset beszélt svédül, hogy mutogatnunk kellett egymásnak. Egy gyerekcsoportot ilyen esetben nem lehet felelősségteljesen átadni, mert a helyettesítő nem értette, hogy mit mondanak a gyerekek”
– nyilatkozta a pedagógus
A más anyanyelvű pedagógusok aranyat érnek
Az egyik intézmény vezetője Kim Lagerquist azonban úgy véli, hogy „a gyermekek nyelvtanulási problémái ellenére, fontos hogy megértsük mekkora haladást jelent ezeknek a nőknek, hogy szakmát szereztek, és el tudják tartani magukat”. A stockholmi óvoda vezetője szívesen látja a migránsokat a dolgozók között. Különösen azért, mert a környéken több gyermek szülei annyira sem tudnak svédül, hogy kommunikálni tudjanak a nem bevándorló hátterű, az arab nyelvet nem ismerő dolgozókkal.
„A svédtől eltérő anyanyelvű pedagógusok aranybányát jelentenek számunkra, és hidat a szülők felé”
– mondta az intézményvezető.
Mások azonban nem annyira elégedettek a helyzettel. Több szülő is kifogásolta az állapotokat. Az egyik anya azt mondta, „a személyzet gyakran nem beszéli a svéd nyelvet, így kommunikálnak a gyerekekkel, a gyerekeim szinte többet tanulnak arabul, mint svédül az óvodában”.
Rosszabbul beszél svédül, mint az óvoda elején
Egy másik édesanya pedig úgy döntött, hogy kiveszi gyermekét az óvodából, és otthon tanítja, mert a körzetben található intézményekben dolgozó személyzet szinte nem is tudott svédül. Azt mondta továbbá, hogy belefáradt az állandó félreértésekbe, és abba, hogy a gyerekei egyre kevesebbet tudnak svédül.
„A gyerekem néhány év óvodába járás után rosszabbul beszélt svédül, mint amikor elkezdett óvodába járni”
– mondta.
Tavaly a nyelvi problémák megoldása érdekében több óvodapedagógus számára engedélyezték, hogy munkaidőben heti pár órában svédül tanuljanak.
(V4NA)
Kiemelt kép forrása: pixabay.com