ÚJ ÖSZTÖNDÍJ LEHETŐSÉGET KÍNÁL A HALLGATÓKNAK AZ APOR VILMOS KATOLIKUS FŐISKOLA


Hirdetés

Az Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) „Váci Egyházmegyei Migazzi Kristóf Pedagógusképzési Ösztöndíj” elnevezéssel új lehetőséget kínál mindazon egyetemista és főiskolás diákoknak, akik tanító, tanár, gyógypedagógus vagy óvodapedagógus szakon tanulnak és vállalják, hogy tanulmányaik befejezését követően az egyházmegye fenntartásában működő oktatási és nevelési intézmények valamelyikében helyezkednek majd el pályakezdőként.

A pályázat célja, hogy a Váci Egyházmegyében biztosítsák a megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkező pedagógus-utánpótlást az EKIF fenntartásában működő köznevelési és szakképzési intézményekben, továbbá az, hogy a keresztény értékrend szerinti nevelés iránt elkötelezett, hívő pedagógusok számára vonzóvá tegyék az elhelyezkedést.

Az ösztöndíj mértéke akár nettó 375.000 Ft/félév is lehet, természetesen a tanulmányi eredménytől függően, a 2021-2022-es tanév első félévéhez kapcsolódóan a pályázatokat október 10-ig lehet benyújtani.

Szeptember 28-án az ösztöndíj kiírásáról és a pedagógus szakma jelenlegi helyzetéről szóló sajtós kerekasztal beszélgetést tartottak a püspöki palotában, az eseményen Marton Zsolt megyéspüspök, dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora és Selmeczi Zoltán, az EKIF főigazgatója vitte a szót.


Hirdetés

Selmeczi Zoltán, az EKIF főigazgatója, Marton Zsolt megyéspüspök és dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora – Fotó: Bölönyi Gabriella
Az egyházmegyei, hazai, sőt a nemzetközi tendenciák is azt mutatják, hogy 10 éven belül az általános és középiskolai pedagógusok 30-40 %-a nyugdíjba vonul és óriási szakember hiánnyal kell számolni.

Dr. Gloviczki Zoltán rektor elmondta, hogy a pedagógus bérezés ma Magyarországon megoldatlan probléma.

– Elsősorban a diplomás átlagbérhez képest mondhatjuk, hogy megalázóan alacsony a tanárok fizetése. Ma a pályaválasztás pillanatában egy fiatal azt is mérlegeli, mennyi befektetéssel – tanulmányok, idő, energia – mennyi pénzt fog keresni és egyértelmű, hogy a pedagógusok láthatóan kevesebbet keresnek, mint más diplomások – fogalmazott a rektor.

Hozzátette: „Az utóbbi 100 évben alig változott az iskolai tananyag, az épületek, osztálytermek szinte ugyanúgy néznek ki, miközben a világ körülöttünk gyökeresen megváltozott. Az iskolai tudás a hétköznapokban felhasználható tudástól egyre távolabb kerül. Ezért a mai iskolába járó diák érthetően nem is tervez azzal, hogy ő a jövőben visszatérjen ezek közé a keretek közé és pedagógus legyen belőle. Az iskola ma egyszerűen nem vonzó munkahely egy fiatal számára”.

Elhangzott továbbá, hogy maga a pedagógusképzés is komoly reformokra szorul.
– Teljesen más pályaképet kellene a leendő pedagógusok elé tárni már középiskolás kortól kezdve, amikor a fiatal a pályaválasztáson gondolkodik. Ugyanakkor már a leendő pedagógusok kiválasztásánál is erősebb kontrollt kellene gyakorolni és bevezetni a kompetencia vizsgálatot, hogy valóban azok kerüljenek be a pedagógusképzésbe, akik alkalmasak is lesznek a pályára, akik képesek adaptálni új módszereket, alkalmazkodni a mindig változó elvárásokhoz. Természetesen ez tovább nehezítené a felsőfokú pedagógus képzés helyzetét, ugyanakkor talán kevesebb lenne a pályaelhagyó – szögezte le Selmeczi Zoltán, az EKIF főigazgatója.

Ennek kapcsán dr. Gloviczki Zoltán így fogalmazott: „A legnagyobb paradigmaváltás az lenne a pedagógusképzésben, ha nem azt tanítanánk, milyen legyen a pedagógus, hanem azt, hogy milyen a gyerek, hogyan kell vele bánni. A cél, hogy fejlesszük a gyerekeket és ezt mindegy, hogyan éri el a tanár. De ehhez bátornak kell lenni”.

Az innovatív hozzáállás jegyében az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán például ettől az évtől a pedagógia-pszichológia szigorlat keretében egyrészt egy otthonról, online felületen elvégezhető teszttel adnak számot a tudásukról a hallgatók, amit akár többszöri próbálkozással, de 100%-ra kell teljesíteni. A szóbeli vizsga során pedig nem tételt húznak, hanem egy oktatási szituációt kell megoldaniuk, részletesen kidolgozva az ott használható módszert.

Marton Zsolt megyéspüspök elmondta, hogy a komplex helyzetben kiemelten fontos az az együttműködés, amely meg tud valósulni a Váci Egyházmegye, mint fenntartó, a katolikus oktatási és nevelési intézmények, valamint az Apor Vilmos Katolikus Főiskola között és 3-23 éves korig a fiatalok teljes pályaívét együtt tudják áttekinteni, és olyan eszközöket tudnak alkalmazni, olyan szakmai közeget teremteni, amely segíti a pedagógusokat hivatásuk megélésében, a gyerekek és fiatalok megfelelő színvonalú nevelésében.

A sajtóbeszélgetés végén Selmeczi Zoltán EKIF főigazgató ismertette az új pedagógusképzési ösztöndíj fő tudnivalóit.

Az ösztöndíj felhívásra azok az egyetemista és főiskolás diákok jelentkezhetnek az ország bármely felsőoktatási intézményéből, akik vállalják, hogy záróvizsgájukat követően legalább hat hónapon belül végzettséget vagy szakképzettséget szereznek, majd a Váci Egyházmegye fenntartásában működő oktatási és nevelési intézmények valamelyikében helyezkednek el teljes állásban. A pályázat benyújtásához szükséges az EKIF fenntartásában működő intézmény vezetőjének szándéknyilatkozata a pályázó későbbi foglalkoztatására. Az ösztöndíjat a tanulmányait megkezdő pályázó esetén a felvételi pontszáma alapján, majd az első tanulmányi féléve lezárását követően tanulmányi eredménye alapján állapítják meg, az ösztöndíj összege nettó összeg, amely 150.000 – 375.000 Ft/félév lehet.

Marton Zsolt a névválasztást indokolva elmondta, hogy Migazzi Kristóf püspök az egyházmegyéért több évtizeden keresztül komoly felelősséget vállaló főpásztor volt, akinek város- és közösségépítő tevékenysége hosszútávon meghatározta a Váci Egyházmegye fejlődését, az ő főpásztori idejében épült meg a székesegyház, alakult ki az egyházi központ Vácon és épült meg az egykori szeminárium is, amely ma az Apor Vilmos Katolikus Főiskolának ad otthont.

– Számunkra, mai vezetők számára a jövő nemzedékeit nevelő pedagógusok mindennél fontosabb építőkövei az egyházmegyének és a társadalomnak – mondta zárszóként Marton Zsolt.

Bővebb információ, részletes felhívás, pályázati nyomtatvány és mellékletei a www.ekif-vac.hu oldalon érhetők el.

***

 

Az Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) a Váci Egyházmegyében 30 oktatási-nevelési intézményt tart fenn,

köztük óvodákat,
általános iskolákat,
gimnáziumokat,
egy szakiskolát
és két alapfokú művészetoktatási intézményt,
1500 fős pedagógusi és technikai személyzeti munkatársi gárdájával több, mint 10.500 fő 3-18 év között gyermeket és fiatalt nevel és oktat.

Apor Vilmos Katolikus Főiskola: váci központtal, váci és budapesti campussal működik a Váci Egyházmegye fenntartásában. BA és MA szintű képzést nyújt

óvodapedagógus,
tanító,
szociálpedagógus,
mentálhigiénés szakember,
közösségszervező,
katekéta
és lelkipásztori munkatársi pályára készülő fiataloknak.
A főiskola az idei tanévben több, hazánkban egyedülálló képzést indít mentálhigiénés és egyházzenei területen is.

 

'Fel a tetejéhez' gomb